כותרות אחרונות
Search

מחקר מנסה לענות על השאלה מדוע בישראל תרומת אברים נמוכה ?

 

מדוע בישראל תרומת אברים נמוכה ?

מדיניות כלכלית מקדמת  שיווניות עשויה להגדיל את הנכונות לתרומת איברים.

החוקרים: "ככל שתקבל יותר מהמדינה – תיתן יותר בחזרה"

 

ד"ר אסתי אנגלצ'ין-ניסן , פרופ' יעקב נפרסטק ואסתר כץ , שלושתם  מהמכללה האקדמית רמת-גן חקרו את קשר בין הנכונות לתרום איברים, לבין מידת ההשקעה של המדינה ברווחת ובבריאות תושביה.

 

המחקר המתפרסם בימים אלה כלל את ישראל ואת מדינות ה- OECD

 

עקב המחסור הבלתי פוסק באברים והביקוש העולה בהתמדה, ניסו חוקרים ממדינות שונות להעריך את המשתנים שיכולים לחזות את נכונותו של אדם לתרום אברים. ייחודיות מחקר זה היא בניסיון לחזות את הנכונות לתרומת אברים לא עפ"י מאפיינים ברמת המיקרו של הפרט הבודד כגון: גיל , מין והשכלה , אלא  עפ"י מאפיינים ברמת המאקרו  כגון :  מדד ג'יני, וההוצאה הפרטית והציבורית לבריאות. הנתונים עובדו סטטיסטית ממספר מקורות ובהם OECD (2016)  מאגר ההוצאות לבריאות , ארגון הבריאות העולמי, 2016, ארגון הבנק העולמי, 2016, ורישום הבינלאומי לתרומת איברים והשתלה, 2016.

 

מסבירה ד"ר אסתי אנגלצ'ין -ניסן: "מדינות רבות מחפשות דרכים להגדיל את מספר תורמי האיברים להשתלות, הן באמצעות חקיקה והן בדרכי עידוד וחינוך. המחקר שלנו מראה כי דרך נוספת לסייע להשגת מטרה נעלה זו הינה באמצעות מדיניות כלכלית. לדעתנו, בשיקולי התקציב של חלוקת המשאבים  מקבלי ההחלטות  ומעצבי דעת קהל צריכים לקחת בחשבון כי צמצום הפערים הכלכליים יכול להגדיל תרומת אברים: "ככל שתקבל יותר – תיתן יותר".

 

בישראל , קיים פער עצום בהשוואה לנתונים במדינות המערב בין הביקוש להשתלת איברים להיצע האיברים.  להמחשה, בשנה החולפת פער זה עמד בישראל על כ- 1100. זאת ועוד: בישראל תרומת האיברים מן המת עומדת על 34 למיליון נפש והממוצע במדינות המתועשות עומד 50 למיליון נפש.

 

פרופ' יעקב נפרסטק: " קביעת מדיניות  מאקרו כלכלית מתאימה, שמטרתה הקטנת מדד האי שוויוניות בחלוקת הכנסות, היא דרך נוספת להגדיל את הנכונות לתרומת איברים, מדד אי השוויוניות בישראל עומד כיום על 0.35 והוא גבוה יחסית לשאר המדינות המתועשות. צריך להקטין אותו".

 

לסיכום מסבירה  אסתר כץ כי במחקר נמצאו  קשרים משמעותיים ושליליים אלה, בין מדד ג'יני לאחר תשלומי מיסים  והנכונות לתרום איברים מהנפטר, ובין ההוצאה הפרטית  לבריאות לבין הנכונות לתרום אברים של הנפטר. לכן המסקנה היא שככל שתושב יקבל יותר מהמדינה, מהקהילה ומהמערכת כולה, תהיה לו נכונות לתת יותר ובכלל זה תרומת אברים.

 

ויקיפדיה: מדד ג'יני הינו  מדד לאי-שוויון בחלוקת ההכנסות . מקדם אפס פירושו שוויון מושלם, דהיינו שלכולם אותה הכנסה; ואילו מקדם 1 פירושו אי-שוויון מוחלט, דהיינו שאצל אדם אחד מצויה כל ההכנסה ושלכל השאר אין הכנסה כלל.