כותרות אחרונות
Search

מסקר שוק שערכה חב' מאן נכסים בשוק הנדל"ן המסחרי עולה כי שכ"ד למשרדים באזור הרצליה ישתווה למחירי שכ"ד למשרדים בת"א

לראשונה אחרי 10 שנים מחירי שכ"ד למשרדים באזור הרצליה ישתווה למחירי שכ"ד למשרדים בת"א – 90 ₪ למ"ר.

 מסקר שוק שערכה חב' מאן נכסים בשוק הנדל"ן המסחרי ברבעון 3 של שנת 2016 עולה שבשל הביקוש של חברות הייטק בינלאומיות לשטחי משרדים באזור הרצליה. כתוצאה מחוסר היתרי בניה באזור הרצליה פיתוח. מחירי שכ"ד למשרדים בהרצליה עלה ברבעון 3 ל-87 ₪ למ"ר ועד סוף שנת 2016 מחירי שכ"ד ייצמדו לראשונה לשכ"ד החודשי של משרדים בת"א כ-90 ₪ למ"ר.

קיסריה מובילה בתחום תפוסה ממוצעת למשרדים- 99% תפוסה, במקום השני הרצליה עם 93% תפוסה ובמקום השלישי רעננה עם 91% תפוסה ובמקום השישי ת"א עם 89% תפוסה.

ג'קי מוקמל מנכ"ל מאן נכסים: " לראשונה בשנת 2016 מסתמנת חולון כאזור הבא של מגדלי משרדים ולאחר הקמת מגדל עזריאלי בימים אלו מוקמים עוד 2 מתחמים: מתחם אמות ומתחם לוג'יה. ובסה"כ עוד כ-100,000 מ"ר משרדים.

בשנת 2015 סה"כ השקעות העולמיות בנדל"ן מסחרי הסתכם ב-876 מיליאר דולר. לראשונה סכום הגבוה מאז השיא של שנת 2007 שהסתכם ב-860 מיליארד דולר.

סקר שוק שערכה חברת מאן נכסים בשוק הנדל"ן המסחרי ברבעון 3 של שנת 2016 קובע שלאחר 10 שנים מחירי שכ"ד באזור הרצליה שהפכה לבירת ההייטק והביאה חברות בינלאומיות רבות שקבעו את מרכזי הפעילות שלהם באזור זה- השתווה עד סוף שנת 2016 למחירי שכ"ד למשרדים בת"א (המחיר הגבוה ביותר לשכ"ד למשרדים בישראל- שכ"ד חודשי ממוצע של כ-90 ₪ למ"ר).

mokmal-1

ג'קי מוקמל מנכ"ל מאן נכסים – צילום: יח"צ

 ג'קי מוקמל מנכ"ל מאן נכסים מציין ששכ"ד למשרדים באזור הרצליה מטפס באופן קבוע בשלושת הרבעונים האחרונים ובמיוחד באי קבלת היתרי בניה למגדלי משרדים באזור הרצליה ולמעט מתחם גב ים שהושכר לחברת אפל . בפרויקט ויטניה שהושכר לחברת ורינט אין כמעט מלאי משרדים באזור הרצליה ומלאי המשרדים כיום באזור הרצליה מוערך בכ-50,000  מ"ר לעומת מלאי משרדים של 500,000 מ"ר באזור ת"א.

 מוקמל מעריך שבאזור ת"א לטווח ארוך עם פעילות הרכבת הקלה והרחבת רכבת השלום. תחזור ת"א להוביל את הביקוש לשטחי משרדים ולהיות עוגן לכניסתם של חברות בין לאומיות לישראל.

 מהמחקר של חברת מאן עולה שבנושא התפוסה הממוצעת של שטחי המשרדים בישראל קיסריה מובילה במקום הראשון עם תפוסה של 99%. במקום השני הרצליה עם 93%. מקום 3 רעננה עם תפוסה של 91%, רמת גן 90%, חיפה 90% ובמקום השישי ת"א עם תפוסה של 89%. בתחתית הטבלה לוד ורחובות עם תפוסה של 85%.

 רבעון 3 של שנת 2016 ממשיך להציג תמונה חיובית בשוק המשרדים באזורים המרכזים בישראל כאשר התופעה הבולטת ביותר הינה הפיכתה של העיר חולון לאזור אטרקטיבי מדרום לת"א ברבעון זה הודיעה חברת אמות על זכייתה במכרז להקמת פרויקט מסחר ומשרדים בהיקף של 36,000 מ"ר.

 פרויקט זה יוקם לא הרחק ממרכז עזריאלי החדש בחולון במקביל יוקם פוייקט חדש בתחם לוג'יה. הצפי הוא לעוד 100,000 מ"ר בחולון. וחברות גדולות שעזבו או יעזבו את ת"א, הרצליה ואייר פורט סיטי בלוד רואות בחולון אלטרנטיבת מחירים נוחה יותר ונגישות נוחה לצירים ראשיים.

מהמחקר עולה עוד שברבעון 3 יש עליה במחירי המכירה של משרדים לדוג': ברבעון 2 מחיר מ"ר למשרדים באזור ת"א היה 15,086 ₪ לעומת רבעון 3 שהמחיר הינו 15,429 ₪ ובאזור הרצליה ברבעון ה-2 מחיר מכירה ממוצע למ"ר היה 14,743 ₪ וברבעון 3 מחיר 14,914 ₪ למ"ר.

שוק מרכזי המסחר-קרן הרייט סלע קפיטל נדל"ן דיווחה בתחילת ספטמבר על רכישת קניון הפסגה בירושלים. הקניון כולל כ-9,000 מ"ר של שטחי מסחר וכ-273 חניות תת קרקעיות. שווי העסקה כ-224 מיליון ש"ח, כששיעור התפוסה ליום הדיווח עמד על כ-92%. להערכת החברה, ה-NOI הצפוי עומד על 16.3 מיליון ש"ח, המהווים 7% תשואה.

חברת גינדי השקעות פרסמה בדוח האחרון כי בקניון ה-TLV Fashion Mall נחתמו הסכמי שכירות בהיקף של 24,000 מ"ר והסכמי זיכרון דברים ביחס לכ-2,300 מ"ר, המהווים יחד כ %84 משטחי המסחר לשיווק. בין השוכרים הבולטים ניתן למנות את מייקל קורס, קלווין קליין, ראג אנד בון, ארמני אקסצ'יינג' והוגו בוס.  מבחינה תכנונית, עבודות השלד הסתיימו ובימים אלה מבוצעות עבודות הגמר, כשהצפי לסיום הפרויקט הוא חודש נובמבר השנה.

שוק התעשייה והלוגיסטיקה- בחודש אוגוסט האחרון דיווחה סלע נדל"ן על רכישת מבני תעשייה ולוגיסטיקה, הממוקמים באזור התעשייה פארק המאה חבל יבנה הצמוד לאזור תעשייה אשדוד. מדובר בשני מבנים הכוללים כ-13,000 מ"ר בתמורה ל-67 מיליון ש"ח. לפי הפרסום לבורסה, ה-NOI  השנתי הצפוי הינו כ-5 מיליון ש"ח, המהווים תשואה של כ-7.5%.

 

רייט 1 דיווחה גם היא על רכישה בתחום הלוגיסטיקה. הקרן דיווחה בחודש יולי על רכישת מחצית הזכויות במתחם הוליס הממוקם באלון תבור. המתחם כולל חמישה בניינים המשמשים לתעשייה ולוגיסטיקה, על שטח של כ-42,000 מ"ר, ושווי העסקה מוערך ב- 45 מיליון ש"ח. מדובר בנכס שנמצא בתפוסה כמעט מלאה כשה-NOI הצפוי משנת 2018 ואילך יעמוד על כ-9%.

זווית מעניינת להבנת הסביבה הגלובלית הנוכחית, בהקשר של השקעות בנדל"ן, היא להבין מה קרה להון שהופנה לכך בשנים האחרונות. בשנת 2015 סך ההשקעות העולמיות בנדל"ן הסתכם בכ-876 מיליארד דולר, לראשונה סכום הגבוה מאז השיא של שנת 2007 שהסתכם בכ-860 מיליארד דולר. בהסתכלות רבעונית, סך ההשקעות הגלובליות צומח בהיקפים משמעותיים החל משנת 2011, אז עמד על כ-150 מיליארד דולר ברבעון הרביעי והגיע לשיא בסוף השנה שעברה כאשר כמעט הכפיל את עצמו.

גם היקפי ההשקעות הישראליות בחו"ל צוברים תאוצה, בעיקר מצידם של הגופים המוסדיים והקרנות הפרטיות, במתחמי הדיור המוגן. השקעות אלו מושכות משקיעים בהיקפים שונים, בין השאר משום שמדובר בתחום שנחשב בטוח יחסית לעומת השקעה בנדל"ן מסחרי, במשרדים או בתעשייה. ההשקעה אמורה להעניק לרוכשים תזרים יציב. בתקופות של שגשוג ואינפלציה שכר הדירה עולה, ואילו בתקופות משבר הביקוש לדיור נותר קשיח יחסית, שכן זהו בבחינת צורך בסיסי. סיבה נוספת היא שהשקעה במתחמי דיור להשכרה (multifamily housing) עשויה להניב תשואה שנתית שוטפת עודפת. במקרים בהם ניתן להשביח את הנכס, התשואה הפוטנציאלית על ההשקעה יכולה להגיע לרמה דו-ספרתית.