כותרות אחרונות
Search

נשיא פנמה, חואן קרלוס וארלה, הגיע אמש לישראל כדי להדק את הקשרים הכלכליים והמסחריים בין המדינות

נשיא פנמה, חואן קרלוס וארלה, הגיע אמש לישראל כדי להדק את הקשרים הכלכליים והמסחריים בין המדינות

זהו ביקורו הראשון בישראל כנשיא פנמה

במהלך הביקור ייחתם לראשונה בין המדינות הסכם סחר חופשי בילטרלי

בפנמה נמצא אזור סחר חופשי השני בגודלו בעולם

נשיא פנמה, חואן קרלוס וארלה, הגיע אמש לישראל כדי להדק את הקשרים הכלכליים בין המדינות. במהלך הביקור ייחתם לראשונה הסכם סחר חופשי בילטרלי בין פנמה לישראל. זה ההסכם הראשון מסוגו שישראל חותמת עם מדינה כלשהיא באמריקה הלטינית.

 

אל הנשיא וארלה יתלוו בביקור סגנית נשיא פנמה, איסבל סיינט מאלו, שר המסחר, אוגוסטו ארוסמנה; השר לפיתוח חקלאי, אנריק קרלס ומשלחת של אנשי עסקים. ב17 למאי בשעה 19:00 ייערך במלון הילטון בתל אביב אירוע כלכלי מיוחד בהזמנת נשיא פנמה במטרה לחשוף את פנמה להשקעות. שגרירת פנמה בישראל, אדיס אוריאטה וגה, מסרה כי בין הנושאים שיוצגו בכנס: הגנת סייבר, תיירות, מכשירים רפואיים, קלינטק ומים.

צילום: יח"צ

פנמה ממוקמת במרכז יבשת אמריקה, מה שהופך את מיקומה לאסטרטגי. שטחה 78,000 קמ"ר ומספר תושביה נאמד ב-3.6 מיליון נפש. פנמה ממוקמת באמריקה התיכונה וגובלת בים הקריבי בצפון, באוקיינוס השקט בדרום, בקולומביה במזרח ובקוסטה ריקה במערב. משמעות השם "פנמה" הוא "שפע של דגים". משווים אותה פעמים רבות לנמר האסיאתי באזורים הטרופיים. לפנמה יש את הערוץ המחבר בין שני האוקיינוסים הגדולים ביותר על פני כדור הארץ, מה שהופך אותה לנקודה ימית חשובה מאוד בעולם. הנמלים שלה הם בין הגדולים באמריקה הלטינית. יש לה את אזור הסחר החופשי השני בחשיבותו וגודלו בעולם אחרי הונג קונג. פנמה מהווה בסיס פעולה מרכזי של צפון ודרום אמריקה וצי הסוחר שלה הוא הגדול בעולם.

 

לפנמה מערכת בנקאית משוכללת, דולריזציה מלאה (מאז שנת 1904), שלטון אוהד ויחסי סחר ענפים עם כל היבשת. היא נחשבת לבירת ההשקעות הלטינית. הרחבת התעלה והקמת בורסת היהלומים במדינה – פותחות הזדמנויות עסקיות גם בתחומים אלו. בעיר הבירה שלה, פנמה סיטי, יש את גורדי השחקים הכי גבוהים באמריקה הלטינית. רכבות נוסעים עם סחורות עוברים מן האוקיינוס האטלנטי אל האוקיינוס השקט, שחוצה את פנמה. חשיבות אסטרטגית זו הובילה את ישראל להתקין בפנמה את המרכז למצוינות חקלאית, שהוא ראשון מסוגו ביבשת אמריקה.

צילום: יח"צ

פנמה מציעה למבקר בה מגוון נופי עצום – חופים קריביים לבנים ומעוטרי דקלים, יערות גשם טרופיים, פסגות נישאות וקרות, ביצות עצומות והרי געש כבויים. יותר מ-25 אחוז משטחה של פנמה הינו פארקים לאומיים ושמורות טבע עם יותר מ-1,000 סוגי ציפורים, 220 מיני יונקים ויותר מ-10,000 מסוגים שונים של צמחייה.

 

בפנמה כ-2,000 איים וחופים יפהפיים ואקזוטיים. פנמה סיטי הבירה היא עיר קוסמופוליטית עמוסת גורדי שחקים, ונראית מרחוק כמו ניו יורק. העיר מציעה מגוון עשיר של מוזיאונים לאומיים ועושר היסטורי רב. פרויקט הרחבת תעלת פנמה בעלות של 5.25 מיליארד דולר הסתיים ביוני 2016 – 100 שנה לאחר שנפתחה התעלה לראשונה. התעלה (33.5 מטרים רוחבה) מחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט. 4 אחוז מסחורות העולם עוברות דרך התעלה והיא מהווה מקור הכנסה עיקרי של המדינה. מדי שנה עוברות בה יותר מ-14,000 ספינות.