כותרות אחרונות
Search

סרט חדש – החיוך האטרוסקי The Etruscan Smile

סרט חדש – החיוך האטרוסקי The Etruscan Smile

בימאים: מיכל ברזיס ועודד בן נון

הפקה: ארתור כהן

 

בריאן קוקס הוא רורי מק'ניל, סקוטי מחוספס הנאלץ לעזוב את ביתו ולנסוע לטיפול רפואי בסן פרנסיסקו. הוא עובר לגור עם בנו אותו לא ראה שנים ועם כלתו המכורה לעבודה, ומתעב כל רגע. להפתעתו, כשהוא חושב שלחיים כבר אין יותר מה להציע, משתנה כל עולמו דרך הקשר עם נכדו הפעוט.

 

"החיוך האטרוסקי" דרמה מחממת לב המביאה למסך את כל היופי של סקוטלנד וסן פרנסיסקו ואת גדולתו של השחקן הבריטי בריאן קוקס ("המטפלת", "RED"), על פי רב המכר של חוסה לואיס סמפדרו, בבימויים של הבמאים הישראלים עודד בן נון ומיכל ברזיס (שסרטם "איה" היה מועמד לאוסקר) ובהפקתו של ארתור כהן (זוכה 6 פרסי האוסקר).

 

הסרט מבוסס על ספרו רב המכר של הסופר הספרדי חוסה לואיס סמפדרו. מקום התרחשות הסיפור הוא באיטליה, אך בתסריט מועברת העלילה לסקוטלנד ולארצות הברית. השם מתייחס לפסלים האטרוסקיים המפורסמים שיש הטוענים שיש בהם חיוך מסתורי גם אם מדובר בחיים שאחרי המוות והם מביעים סוג של תקווה למות מאושר.

 

החיוך האטרוסקי באדיבות סרטי נחשון

 

לצפייה בטריילר
https://youtu.be/5mcaLbCzTho

 

תארים ופרסים:

Best of Fest Selection  – Palm Springs International Film Festival
Jury Grand Prize – Montreal World Film Festival
Best Feature – Rhode Island International Film Festival
Best Ensemble and Best Cinematography – Boston Film Festival
Grand Prize – Stony Brook Film Festival

Audience Award – Naples International Film Festival
Opening film – Cleveland International Film Festival
Selection – Chicago International Film Festival

 

הסרט שכבש את הצופים בפסטיבל חיפה
(אחד משני הסרטים שהביאו הכי הרבה קהל בפסטיבל חיפה ולבקשת הקהל נוספו הקרנות)

 

יוצרים

בימוי:   מיכל ברזיס                   Mihal Brezis

            עודד בן נון                    Oded Binnun

תסריט: מייקל מקגואן                Michael McGowan

            מיכל לאלי קגן                Michal Lali Kagan

            שרה בלווד                    Sarah Bellwood

            שוקי בן נעים                 Shuki Ben-Naim

            עמיטל שטרן                 Amital Stern

 

החיוך האטרוסקי באדיבות סרטי נחשון

 

על פי ספרו של חוסה לואיס סמפדרו Jose Luis Sampedro

 

צילום:   חוויאר אגירסורבה         Javier Aguirresarobe

עריכה:  רוברטו סילבי                Roberto Silvi

מוזיקה: חיים פרנק אילפמן        Haim Frank Ilfman

הפקה: ארתור כהן                     Arthur Cohn

 

שחקנים

רורי:     בריאן קוקס                   Brian Cox

קלאודיה: רוזנה ארקט               Rosanna Arquette

ווייס:     טים מתאסון                  Tim Matheson

אמילי:   תורה בירץ'                   Thora Birch

איאן:     ג'יי ג'יי פילד                   JJ Field

פרופסור: פיטר קויוטי                Peter Coyote

                                   פרנק: טריט וויליאמס                 Treat Williams                                  

 

ארצות הברית, אנגליה.  2018, 107 דקות

אנגלית, גאלית סקוטית. תרגום לעברית

הפצה בישראל על ידי סרטי נחשון
החל מתאריך 4 ביולי בבתי הקולנוע ברחבי ברחבי הארץ

 

אודות הבמאים מיכל ברזיס ועודד בן נון:
עודד בן נון ומיכל ברזיס הינם זוג במאים, אשר היו מועמדים לפרס האוסקר האמריקאי עבור סרטם "איה" 2014.

הסרט בכיכובם של שרה אדלר והשחקן הבינלאומי אולריך תומסן ("החגיגה") הופץ מסחרית בישראל, למרות היותו בן 39 דקות בלבד, וזכה לקבלת פנים חמה מצד המבקרים והקהל כאחד.

מיכל ועודד הם בוגרים בהצטיינות של בית הספר סם שפיגל לקולנוע. עבודותיהם המוקדמות כוללות את הסרטים הקצרים ״עונג שבת״, "הנשים של יום שלישי״, ו״גן עדן אבוד״, שזכו בלמעלה מ- 40 פרסים בינלאומיים בפסטיבלים ברחבי העולם, ונרכשו לשידור על ידי קנאל פלוס, ערוץ סאנדנס ועוד…

 

החיוך האטרוסקי באדיבות סרטי נחשון

 

אודות המפיק ארתור כהן

אלינור רוזוולט אמרה פעם שהעולם שייך לאנשים שהם אמיצים דיים להאמין ביופי של החלומות שלהם. דבריה יכולים בקלות להתאים למפיק יליד שוויץ ארתור כהן. האיש שהעז להגשים את החלומות של שלו על המסך עבור מיליוני צופים כבר למעלה מארבעה עשורים. הוא זכה ב- 6 פרסי אוסקר, יותר מכל מפיק עצמאי אחר. הסרטים שהפיק זכו להכרה ולפרסים בפסטיבלים בכל רחבי העולם. מבין הסרטים שהפיק "הגן של פינצי קונטיני", "תחנה מרכזית ברזיל", "כשנערים שרים" ועוד וכן שורה של סרטים דוקומנטריים בהם "הכוכב הצהוב" ו"הפתרון הסופי" ו"שבעה ימים בספטמבר" על אסון אולימפיאדת מינכן.

 

אודות השחקנים


בריאן קוקס

שחקן סקוטי/אמריקאי, זוכה פרס האמי ומועמד לפרס גלובוס הזהב. שחקן שייקסיפרי מוערך, גילם עשרות תקפידים על המסך ועל בימת התיאטרון, היה השחקן הראשון שגילם את חניבעל לקטור בסרט הראשון בו הופיעה הדמות.

בארץ הוא זכור מהצלחת סרטו של יאנוש אדלני המטפלת. בריאן קוקס הוא גם במאי, ובתיאטרון אותו הוא מנהל בארצות הברית ביים מחזה של יהושוע סובול.

 

רוזאנה ארקט

הופיעה בכמה מהסרטים הבולטים בעולם הקולנוע בהם: "ספרות זולה" של טרנטינו, "שיגעון של לילה" של סקורסיזה, "הכחול הגדול" של לוק בסון ועוד. על תפקידה בסרט "סוזאן, סוזאן" לצידה של מדונה זכתה בפרס הבאפטא והיתה מועמדת לגלובוס הזהב.

 

תורה בירץ'

הפכה לכוכבת כילדה בסרט "משחקים פטריוטים". מאז הופיעה בסרטים רבים בהם ״אמריקן ביוטי״, ״העולם שבפנים״ (לצד סקרלט ג׳והנסון) ועוד.

 

ג'יי ג'יי פילד

הופיע בסרטים רבים בהם "קפטן אמריקה", "הכוכב השלישי" לצד בנדיקט קמברבץ' ועוד.

 

פיטר קיוטי

הופיע במעל ל- 120 סרטים בהם "ירח מר" של פולנסקי, "קיקה" של אלמודובר ו"אי. טי." של סטיבן ספילברג.

 

טריט ווילאמס

לעד ייזכר כקלוד הכריזמטי במחזמר "שיער" בגירסה הקולנועית של מילוש פורמן. הופיע בעשרות סרטים וסדרות טלוויזיה והיה מועמד לאמי, לגלובוס הזהב ולפרס גילדת השחקנים.

 

צלם חוויר אגירסרובה

עבד עם גדולי הבמאים והפך את הסרטים שלהם לחגיגה ויזואלית נהדרת. צילם את "דבר אליה" של אלמודובר, את "יסמין הכחולה" ואת "ויקי כרטיסטינה ברצלונה" של וודי אלן. אות סרטו זוכה האוסקר של אלחנדרו אמנבר "הים שבפנים". זכה שש פעמים בפרס הגויה על צילום ופרס על הישג אמנותי יוצא דופן בפסטיבל ברלין.

 

החיוך האטרוסקי באדיבות סרטי נחשון

 

ראיון עם הבמאים מיכל ברזיס ועודד בן-נון:

ש: מה משך אתכם לסיפור ?

ת: כשארתור כהן, המפיק זוכה האוסקרים, פנה אלינו לראשונה עם הצעה לביים את הפרויקט, גם אנחנו כמו הדמויות של הבן ואשתו בסרט היינו לראשונה בחיינו הורים טריים. בעצמנו גילינו לראשונה את הקסם הזה של המפגש בין מי שרק מתחיל את חייו לאילו שנמצאים בצד השני של הסקאלה, לקראת סוף מסלול החיים (ההורים שלנו). יש תחושה שבקצוות המנוגדים הללו של תחילת החיים והישורת האחרונה שלהם, קיים זיכוך של מה שבאמת חשוב, בעוד שבדרך עצמה הדעת שלנו מוסחת בקלות על ידי קרבות היומיום.

 

יש סרטים רבים שעוסקים בקשר אב בן מנוכר, ומה שמשך אותנו כאן זה הזוית המקורית שבה יש דמות מרכזית של ילד בן שנה, שאמנם לא מדבר אבל מהווה קטליזטור לכל מה שקורה בסיפור. דרך המפגש עם ג׳יימי, הדמות הראשית של הסבא הסקוטי – שהוא בבסיסו פרא אדם – מתרככת ולומדת בדקה התשעים לחייה משהו חדש – לאהוב.

 

ש: איך זה לעבוד עם שחקן גדול כמו בראיין קוקס ?

ת: אנחנו כמובן מרגישים ברי מזל, כי האמירה ש 90% מעבודת הבימוי היא ליהוק נכונה…

לבריאן יש יכולת שאין שנייה לה לשלב כל כך הרבה איכויות סותרות בדמות אחת. הוא נע בין קשיחות לרכות, בין ילדותיות לרגעי התעלות וכל הגוונים שביניהם. לראות את כל הדברים האלה מתרחשים לנגד עיניך יום אחר יום על הסט זו חוויה מאוד מרגשת ומתנה גדולה לסרט.

 

ש: מה תוכלו לספר על העבודה על הפיצ׳ר הבינלאומי הראשון שלכם ?

ת: זה היה אתגר גדול, כי לצד העובדה שמדובר בפיצ׳ר ראשון שלנו – שזה דבר מורכב כשלעצמו – זה גם מתקיים על במה הרבה יותר גדולה ממה שמוכר לנו. היינו צריכים ללמוד, תוך כדי תהליך, איך עובדים עם שחקנים שחלקם בגדר כוכבים ולהבין שזה סגנון עבודה שונה לחלוטין ממה שהכרנו.

 

היה גם מעניין לעבוד עם אנשי צוות שעבדו על סרטים שהערצנו. לדוגמה, המעצבת האומנותית שעבדה על סרטים כמו ״מוכה אהבה״ של פול תומאס אנדרסון, או עוזר הבמאי שעבד עם שפילברג וכמובן הצלם הספרדי חוויאר אגירסרובה שצילם את ״דבר אליה״ של אלמודובר וסרטים של וודי אלן.

 

ש: במה זה שונה מלביים סרט ישראלי ?

ת: ההבדל המרכזי הוא מבחינת גודל האופרציה. בסרט אמריקאי גם בשביל סצינה אינטימית של שני אנשים צריכים עדיין להקים כפר קטן עם קראוונים, ולבצע הסעות ממנו אל הסט, וכל הדבר הזה דורש תיכנון לוגיסטי ואמצעים רבים שהופכים את ההפקה למאוד כבדה.

מצד שני יש את הכיף שאפשר באמת ללכת בגדול כשרוצים. למשל, בסצינה של חציית הכביש הראשי, כשרורי חוטף את התינוק, סגרנו את רחוב קליפורניה המפורסם של סן פרנסיסקו לחצי יום ומי שהיה אחראי על הכוריאוגרפיה של המכוניות שכמעט דורסות את עגלת התינוק זה ה״סטאנט קואורדינייטור״ שעבד גם בסרטי המטריקס. וברגע כזה אתה פתאום מקבל טעימה מהכוח והמקצועיות המדהימה של הפקה אמריקאית.

 

ש: איך הכרתם ואיך זה לביים בזוג ?

ת: הכרנו בשנה א׳ ללימודים ולמעשה מאז התרגיל הראשון בבית הספר לקולנוע אנחנו משתפים פעולה. כך שאנחנו לא מכירים אפשרות אחרת. זה הכין אותנו טוב ללגדל ילד ביחד.

כשנולד לנו הבן המטפלת הראשונה שהייתה לנו אמרה שרואים שאנחנו עובדים טוב ביחד.

בימוי זה לקחת המון החלטות. ואנשים מחכים בזמן אמת למוצא פיך. העבודה בזוג טיפה יותר מסורבלת וקוטעת איזה שטף אבל יש בזה גם פלוס מבחינתנו כי זה מאפשר להאט את המכונה הזו ששועטת קדימה ולהרוויח זמן נוסף למחשבה ולתהליך ביקורתי תוך כדי.

 

ש: איך היתה העבודה על הסט עם תינוק ?

ת: הקושי בללהק גיל שנה זה שאתה בעצם מסתכל על תינוקות הרבה לפני הגיל המתאים כי תהליך הליהוק מתחיל כמה חודשים לפני צילומי הסרט ואתה בעצם לוקח הימור שאותם זאטוטים שאתה מסתכל עליהם באמת יהפכו להיות הדמות שאתה חולם עליה ושעד שתצלם אותם הם כבר יידעו לעשות את הדברים המורכבים שנדרשים מהם בתסריט. מדובר בזוג תאומים, בעלי שמות המפתיעים ARROW  ו Boom. במידה רבה אתה בעצם מלהק את ההורים שלהם יותר מאשר את הילדים עצמם כי המעורבות של ההורים היא קריטית והמזל שלנו שההורים היו פשוט סופרמנים שהצליחו לגרום לילד בכל מיני אמצעים ומניפולציות מרשימות לבצע את הדברים המורכבים שהיינו צריכים.

 

ש: איך זה שארתור כהן פנה אליכם ?

ת: לארתור יש מסורת של פנייה לבמאים בתחילת דרכם. החל מוולטר סאלס שביים את ״תחנה מרכזית ברזיל״, או ז׳אן ז׳אק אנו ("המאהב״ ״שם הורד״). גם ״המקהלה״ בויים על ידי במאי שזה היה סרטו הראשון. ארתור פנה אלינו כי הוא אהב את הסרט ״איה״.

 

ש: מדוע בחרתם לצלם בסן פרנסיסקו ?

ת: כהכנה לסרט ביצענו סיורים נרחבים בחופים הצפוניים של סקוטלנד בחיפוש אחר המקום שממנו גיבור הסרט מגיע. לאחר מכן כשעברנו לסייר בארצות הברית הופתענו מכך שבסן פרנסיסקו מצאנו אזורים שנראו דומים להפליא לסקוטלנד והרגשנו שזה משקף תמה סיפורית שאומרת ש״הבית הוא בתוכך״. בחרנו למקם את אחת מסצינות השיא במצוק מרשים על הים שמזכיר לגיבור את המולדת שלו, כך שתוך כדי הסרט, בהדרגה, הדמות הראשית שמתעבת את העיר המודרנית, מגלה את היופי החיצוני והפנימי של המקום.

 

ש: איפה הסרט הוקרן עד כה ואיזו תגובות היו לו בעולם ?

ת: הסרט נמצא כרגע בסבב פסטיבלים שבהם קטף שישה פרסים בינלאומיים.

אנחנו לשמחתנו זכינו ללוות אותו בהקרנה בפסטיבל פאלם ספרינגס שבה היו סטנדינג אוביישן מרגשים של 800 איש. בפסטיבל נהוג שביום האחרון מקרינים שוב את Best of Fest – , הסרט זכה להיכלל בבחירת הסרטים המצטיינים (מתוך 300 סרטי הפסטיבל שביניהם גם הסרטים שמתמודדים לאוסקר). בהמשך השנה הסרט עתיד לצאת לאקרנים באנגליה, ספרד, אוסטרליה, ניוזילנד וטריטוריות נוספות.

 

 

ציטוטים:

"סרט מרהיב, חושני ומרחיב לב, המציג את המהות האמיתית של החיים: אנושיות"

Cineman

 

“Grips your heart, and leaves it shivering, smiling, and full of love”

BILD

 

״הקסם של הסרט הוא בגילוי מחדש של החיים דווקא במקום המעורר סלידה״

עופר ליברגל, סריטה

 

״סרט שכולו עונג, רגש ולב גדול״

נחום מוכיח