כותרות אחרונות
Search

עכשיו זה רשמי.! תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל נפתחה בצפון הארץ.

צילום: יח"צ "בזן"

 

 

עכשיו זה רשמי.!

תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל נפתחה בצפון הארץ.

הפרויקט משותף לחברות "סונול" ו"בזן" והוא מצטרף לשיתוף פעולה נרחב עם חברת "כלמוביל" לטובת תחבורה מבוססת מימן נקי בישראל.

טכנולוגיית המימן תאפשר תחבורה נקייה ותסייע לישראל לעמוד ביעדי אקלים שנקבעו לשנת 2050

 

צילום: יח"צ "בזן"

 

הבוקר (8.5) נפתחה לפעילות תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל, התחנה הוקמה ב"סונול" יגור הממוקמת סמוך למפרץ חיפה. תחנת המימן הוקמה עבור שותפות של "סונול" ו"בזן, על ידי חברת "Linde" הגרמנית, כאשר "בזן" מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה ו"כלמוביל" מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. שיתוף הפעולה בין שלושת הגופים מניע קדימה במלוא הכוח את מהפכת המימן, שהיא כורח המציאות של ימינו.

 

השקת התחנה צוינה באירוע חגיגי בנוכחות נציגי ממשלה ומומחים עולמיים בתחום אנרגיית המימן. שר האנרגיה, ישראל כץ; יו"ר מכון האנרגיה, יוסי רוזן; ודירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי, בארט ביאבוק הגיעו לברך לצד מנהלי וראשי "סונול", "בזן" ו"כלמוביל". נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, שלח את ברכתו והערכתו לפרויקט זה.

 

 

במהלך האירוע אמר שר האנרגיה, מר ישראל כץ: "תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של 3 מיליון ₪ וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר"

 

 

עם פתיחת התחנה, מצטרפת ישראל לרשימת המדינות המתקדמות בעולם, ובראשן: גרמניה, שוויץ, ארה"ב, יפן, דרום קוריאה וקנדה, העוברות לאנרגיה מתחדשת לתחבורה ומבקשות להעביר את מנועי הבעירה לטכנולוגיית תאי-דלק מבוססי מימן, לתחבורה נקייה ללא פליטות מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.

 

תחנת דלק מימן – מימין: אסף אלמגור מנכל "בזן", יניב שיראזי מנכל "כלמוביל", מר ישראל כץ שר האנרגיה, ניר גלילי מנכל "סונול" – צילום: עידן סבח

קבוצת "סונול" שהקימה ומתפעלת את התחנה, חקרה את תחום המימן ב-6 השנים האחרונות, תוך שהיא משתפת פעולה עם שתי החברות המובילות בתחומן בעולם – "Linde" ו-"H2Mobility", שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה.  "סונול" תמנף את הניסיון והמומחיות שצברה, כדי לפתוח תחנות נוספות בפריסה ארצית על פני השנים הקרובות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות משק כלי הרכב מבוססי המימן בישראל.  ההשקעה בפתיחת כל תחנה עומדת על למעלה מ-5 מיליון שקל.

 

צילום: יח"צ "בזן"

 

קבוצת "בזן", שאחראית על ייצור המימן הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.

 

"כלמוביל", יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג'נסיס ו-ORA, מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו.  ישראל הנה המדינה הרביעית בעולם שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.

 

תחנת המימן בצומת יגור תוכננה על בסיס ניסיון בינלאומי רחב ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר, תוך עמידה בתקינה בינלאומית מחמירה שאושרה בישראל. המנפקה החדשה שהותקנה בתחנה מאפשרת ללקוח תדלוק מימן בדומה לתדלוק בנזין וסולר. זמן התדלוק קצר משמעותית מטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.

 

צילום: יח"צ "בזן"

 

אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050".

 

ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה".

 

יניב שיראזי, מנכ"ל "כלמוביל": "אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד."

 

צילום: יח"צ "בזן"

 

עשר עובדות מעניינות על מימן לתחבורה בעולם ובישראל:

 

1. מימן ירוק לתחבורה הוא הדלק הזמין ביותר בעולם – מימן ירוק מיוצר ממים – המולקולה הכי שכיחה ביקום! ייצור עתידי של אנרגיה ממים יוריד את התלות במדינות מפיקות נפט ושינויי מחיר אגרסיביים.

2. מימן לתחבורה הוא הדלק היעיל בעולם – המימן הוא בעל צפיפות אנרגטית גבוהה יותר מכל דלק אחר לתחבורה וטכנולוגיית תא הדלק המימני היא פי 5 יותר אנרגטית מסוללות רכב חשמלי, מה שמבטיח טווח נסיעה ארוך משמעותית. מימן מתאים גם לאגירת אנרגיה לזמנים ארוכים וללא תופעת פריקה עצמית כמו של רכבי סוללות חשמל שפורקות חשמל ללא שימוש.

3. מימן לתחבורה הוא הדלק הנקי בעולם – לא מייצר מזהמים בהמרה שלו לאנרגיה (מייצר חשמל ומים טהורים) ובשנים הקרובות יהיה ניתן להפקה בתהליך ירוק לחלוטין בהיקף מסחרי.

4. מימן לתחבורה הוא הדלק הזול בתחנות התדלוק כיום – זול יותר מכל דלק אחר בתחנת תדלוק (לפי חישוב של ק"מ לק"ג או ליטר של דלקים אחרים).

5. מימן לתחבורה הוא הדלק הבטוח ביותר לתחבורה – הוא אינו רעיל, נדיף, ובטוח לשימוש. מיכלי אחסון המימן עומדים בתקינה המחמירה ביותר.

6. שינוע מימן לתחבורה זול יותר מהקמת תשתית חשמל לתחבורה – הוא אינו מצריך פיתוח מסיבי של תשתית מתח גבוה ועמודי טעינה שלא ניתן להתקין בכל מקום והתקנתם יקרה משמעותית (בערך פי 10 בהשוואה לתשתית הולכת מימן).

7. יצור ושימוש במימן לתחבורה בישראל – המימן בישראל מיוצר על ידי קבוצת בזן, יצרנית המימן הגדולה בישראל (מייצרת כ- 5 טון לשעה) עם כושר ייצור מקסימלי של 10 טון/שעה

8. מצפון מגיעה הבשורה –  תחנת המימן הראשונה בישראל ממוקמת בצומת יגור, סמוך למפרץ חיפה. התחנה הוקמה עבור שותפות של סונול ובזן, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. קבוצת סונול שהקימה ומתפעלת את התחנה, חקרה את תחום המימן ב-6 השנים האחרונות, תוך שהיא משתפת פעולה עם שתי החברות המובילות בתחומן בעולם – Linde ו-H2Mobility – שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה.  ההשקעה בפתיחת כל תחנה עומדת על למעלה מ-5 מיליון שקל.

9. כושר נשיאה של מימן לתחבורה – משאית תא הדלק המימני של יונדאי מדגם XCIENT נושאת 32 ק"ג מימן במערכת שמשקלה הכולל הינו כ-700 ק"ג המספקים כ-600 kwh והיא נמצאת היום בשימוש בחמש מדינות, כולל שוויץ, גרמניה, ישראל, קוריאה וניו זילנד. באירופה ה-XCIENT בולטת במיוחד בשוויץ עם 47 משאיות מימן שצברו יחד כבר למעלה מ-5 מיליון ק"מ בתקופה של כשנתיים בלבד.

10. תדלוק המימן פשוט ונוח – תהליך תדלוק רכבים מונעי מימן בתחנת סונול יגור הוא פשוט ונוח לנהג, בשירות עצמי בדומה לתדלוק בנזין וסולר. טווח הנסיעה של משאית מימן הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי. תדלוק מיכל מלא של מימן אורך בפועל כ-15 דקות.