כותרות אחרונות
Search

עלויות נלוות של רכישת דירה.

צילום: freepik

 

עלויות נלוות של רכישת דירה.

רכישת דירה

רכישת דירה היא רגע מרגש ביותר עבור כל אדם, במיוחד אם מדובר בדירה הראשונה שלו. יש הרגשה שאופפת את האדם לאור העובדה שהוא הבעלים של דירה בשווי של סכום כספי גבוה וזאת לאור העלויות הגבוהות של דירה בישראל ובמיוחד באזור המרכז. רכישת דירה אינה עניין של מה בכך, כיוון שמדובר בממון רב ולכן כל מי שמתחיל עסקה של רכישת דירה נזקק לשירותיו של עורך דין מקרקעין שילווה אותו משפטית ויטפל בנושאים רבים. אם מדובר בדירה שהיא יד שנייה יהיה עליו לטפל בנושאים מנהליים מול לשכת המקרקעין, נושאים הנדסיים מול מחלקת ההנדסה של הרשות המקומית, נושאים מיסויים מול משרד האוצר ועוד…

 

כבר בתחילת הדרך מתפקידו של עו"ד מקרקעין ליידע את הלקוח לגבי ההוצאות הכספיות שיהיה עליו לשלם בנוסף למחיר הדירה. לא אחת מדובר בסכומים גבוהים ולכן על הלקוח להיות מוכן לכך מבחינה פיננסית ואפשרויות התשלום. אם מדובר בדירה ראשונה, שערכה הוא עד רף מסוים שקבע משרד האוצר הלקוח אינו משלם מס רכישה. אך אם מדובר בדירה ראשונה שערכה הכספי הוא גבוה מכך, אם מדובר בדירה שהיא דירה שנייה, או דירה להשקעה, יהיה על הלקוח לשלם מס רכישה תשלום על פי מדרגות המס שנקבעו על ידי משרד האוצר בשנה זו.

 

תשלום מס רכישה לאוצר

נכון לחודש נובמבר 2021, מה הרכישה עולה בימים אלה לשמונה אחוז עבור המשקיעים, מהשקל הראשון, לכל מי שהרכישה היא עבורו של דירה שנייה ומעלה. זאת לאחר שלפני כשנה מס רכישה עבור רכישת דירה להשקעה הורד משמונה לחמישה אחוז וכעת מעלים אותו שוב לרמה הקודמת שלו.

 

צילום: freepik

 

העלויות הנלוות של הקונה

הקונה אמור לבצע תחשיב מדויק של כלל העלויות הנלוות שהוא נדרש לשלם. הן מורכבות מתשלום מס רכישה על פי המידע שהוא מקבל מעורך הדין שבדק זאת בתוכנה של רשויות המס. בנוסף על כך יהיה עליו לשלם שכר טרחה עבור המתווך, אם הוא סייע במציאת הדירה ואם הלקוח חתם אתו על הסכם לגבי סך האחוזים שהוא אמור לשלם לו משווי הנכס. כמו כן יהיה עליו לשלם את שכר הטרחה של עורך הדין כפי שסוכם בין הצדדים. כשמדובר בדירת יד שנייה מתווסף לכך לא אחת גם תשלום למהנדס שיבצע בדיקה מקיפה של בדק בית ועלויות משוערות של השיפוץ וההתאמה של הנכס למשפחה החדשה.

 

תחשיב עלויות הדירה

מחיר הדירה נקבע בין המוכר לקונה וכעת הקונה חייב לבצע תחשיב של העברת התשלומים על פי לוח הזמנים שנקבע ביניהם. בתחילת הדרך הוא משלם כספים מההון העצמי שלו. הוא נערך מראש לנושא המשכנתא, מגיש בקשה, נעזר ביועץ משכנתאות וזאת כדי שיהיה לו את האישור, שאפשר לקבל את ההלוואה בפועל ולכן אפשר לקדם את תהליך החתימה על חוזה המכר והעברת התשלומים.