כותרות אחרונות
Search

רוצים שהילד יצטיין בלימודים? הקפידו על בריאות השיניים שלו.

צילום:  Shutterstock

 

רוצים שהילד יצטיין בלימודים? הקפידו על בריאות השיניים שלו.

כאבי שיניים, פצעים בפה או מחלות כמו עששת פוגעים בהצלחת התלמידים בבתי הספר. לאחרונה הצליחו חוקרים לאשר את ההנחה הזאת באמצעות סקירה שיטתית אשר בחנה את הקשר בין הצלחה בלימודים להצלחה בשמירה על בריאות השיניים.

באדיבות: ד"ר רולנדה ברקוביץ

 

בסקירה שפורסמה בדקו למעלה מ-2,000 מחקרים מדעיים שונים שהקיפו כ-140 אלף תלמידים בקירוב על פני מחקרים שונים ב-70 השנים שבין 1947 ל-2017. החוקרים מצאו כי ישנו קשר הדוק בין קשיים בלימודים לבעיות בהיגיינת הפה ומחלות השיניים כמו עששת (חור בשן). הנתון הזה לא צריך להפתיע שכן כאב שיניים גורם גם לתלמידים להיות מרוכזים פחות בחומר הנלמד, ובחלק מהמקרים מביא להיעדרויות מבית הספר כדי לטפל בבעיה הרפואית. בשורה התחתונה ראו הבודקים כי תלמידים עם בעיות דנטליות קיבלו לרוב ציונים נמוכים יותר.

 

חשוב לציין כי לא מדובר במחקר אחד, אלא בסקירה שיטתית של מחקרים שונים ורבים. זאת הסיבה שהתוצאות יכולות להצביע על קשר סטטיסטי בלבד אך לא קשר ישיר של סיבה ותוצאה. כאן גם להגיון הבריא של כל אב ואם יש מקום וניתן להבין את המשמעויות של הזנחת היגיינת הפה החל מגיל קטן ובוודאי לתוך שנות הלימודים.

 

כדי להימנע מבעיות דנטליות, חשוב להקפיד עם הילדים על שגרה של צחצוח שיניים פעמיים ביום בדגש על קו החיבור בין השיניים לחניכיים ועל ניקוי הלשון.

 

צילום:  Shutterstock

 

הקפידו על ביקורים של שגרה אצל השיננית ובדיקות אצל רופא השיניים, גם בתקופות שבהן אין בעיות מיוחדות והכל לכאורה תקין. ביקורים תכופים כאלה מעניקים ערך נוסף לילדים, ומאפשרים להם חוויה נעיה במרפאת השיניים, ומונעים מהם לפתח פחד מרופאי שיניים.

 

מעבר לצחצוח השיניים יש להקפיד עם הילדים גם על ניקיון האזורים שבין השיניים בתדירות גבוהה – בעזרת חוט דנטלי, קיסמים דנטליים או מברשות ייחודיות למטרה זו.

 

חשוב לזכור שבעיות דנטליות מתחילות הרבה פעמים "בקטן" עם פצע או כאב לא רציני, אך עלולות להתפתח ולהתגבר בהדרגה, עד למצב שלא מאפשר תקפוד תקין לצד הבעיה. ילדים לא תמיד יגידו להוריהם על כל כאב שיניים וההורים לא יוכלו להבחין בכל בעיה, לכן חשוב לעקוב, לשאול את הילדים, וכאמור לתחזק שגרה של שמירה על היגיינת הפה ובריאות השיניים.

 

ילדים שיצליחו לשמור על שגרה בריאה שכזאת יקבלו ערך נוסף בדמות אחריות אישית לבריאותם וחוויה של הצלחה בעקבות התמדה – הרגל אותו הם יכולים לאמץ גם לתחום הלימודים.

 

ד"ר רולנדה ברקוביץ היא מומחית לרפואת שיניים לילדים ואחראית התחום בכללית סמייל.