כותרות אחרונות
Search

עמדה אישית: בעקבות הגל הרביעי של הקורונה עשרות אלפי עסקים צפויים לפשוט את הרגל – מאת: עו"ד עודד חן.

צילום: יחסי ציבור משרד עו"ד עודד חן

 

בעקבות הגל הרביעי של הקורונה עשרות אלפי עסקים צפויים לפשוט את הרגל.

מאת: עו"ד עודד חן – "משרד עו"ד עודד חן" בתחום חדלות פירעון, פשיטות רגל ומחיקת חובות.

 

עם פרוץ הגל הרביעי של הקורונה וההגבלות הצפויות עשרות אלפי עסקים ימצאו עצמם חדלי פירעון ויאלצו לפשוט את הרגל. בשנת 2020 נפתחו כ-24,000 תיקי חובות וסיוע משפטי מתוכם 9,900 בקשות לפשיטות רגל והליכי חדלות פירעון של יחידים (לא חברות). על פי הערכה בשנת 2020 שווי תיקי החובות של יחידים משקפים חוב של כ- 7 מיליארד.

עם פרוץ הגל הרביעי שווי החובות הצפוי בעסקים יגיע לסכום של 4 מיליארד ₪ נוספים, זאת במידה ויכנסו הגבלות אשר יפגעו בהכנסות של עסקים אלו אשר שרדו בקושי את הגל השלישי ונמצאים במצב של מאזן שלילי בעסק.

 

מדובר על כ 1 מכל 4 עסקים קטנים או בינוניים בישראל.

 

עם פרוץ מגיפת הקורונה התמודדו בעלי העסקים עם מגיפה כלכלית שלא יכלו לחזותה או להתכונן אליה. באופן פתאומי אמרו להם לסגור את שעריהם ולהישאר רק עם ההוצאות הקבועות וללא הכנסות כלל.

 

 

צילום: יחסי ציבור משרד עו"ד עודד חן

אני מחלק את העסקים שנפגעו מהקורונה הכלכלית ל 3 סוגים:

1. לעסקים שהיו כבר על הקצה מבחינת תזרים והכנסות וחטפו מכת מוות כלכלית שלא התאוששו ממנה ובלית ברירה סגרו את שעריהם או גרוע מכך נשארו עם חובות גדולים שאילצו אותם ללכת לפשיטת רגל.

2.עסקים יציבים וחזקים כלכלית אשר עבורם הקורונה הייתה מכה בכנף ותו לא.

3. עסקים שנאבקו על מנת לשרוד והצליחו יחד עם המענקים שהמדינה נתנה , לשרוד בקושי, להשאיר את הראש מעל המים ואפילו להתאושש כלכלית לאחר שהגל השלישי נגמר וכולנו חזרנו לשגרה.

 

עכשיו בעקבות הגל הרביעי הצפוי עלינו לרעה, אני רוצה לדבר על הסוג השלישי – עסקים שבקושי שרדו את המשבר , הרבה פעמים אלו עסקים שחדשים שלא נהנו בכלל מהמענקים או עסקים שסיימו השקעה גדולה בפתיחת העסק ובדיוק היו אמורים לקבל לקוחות והתחיל להחזיר את ההשקעה שלהם.

 

מה הם יעשו עכשיו אם יורו להם שוב לסגור את שעריהם , לאחר שהם רק עכשיו התחילו להכניס קצת כסף לעסק.

האם המדינה שגם היא הוציאה מכיסה לא מעט , שוב תיתן מענקים , וגם אם כן האם זה יספיק? ברור שלא! גם המענקים שניתנו לא בדיוק הספיקו על מנת שהעסק יהיה כלכלי , הרי מראש מטרתם הייתה רק בשביל שבעל העסק עצמו יצליח לשרוד ושיהיה לו מספיק לכלכל את משפחתו וגם זה בקושי. המענקים לא מכסים על הוצאות והשקעה אמיתית שהעסק צריך על מנת לגדול ולשגשג, והשקעה שכזו מגיעה בעיקר מהכסף שהלקוחות מכניסים לעסק,  לא ממענק שנועד בקושי לכסות את שכר הדירה.

לכן, במידה ויהיה גל רביעי בו יאלצו עסקים לסגור, גם אם יהיה פחות חמור מהסגר הקודם בעוצמתו, הוא יהיה חמור בהרבה מבחינה כלכלית ממה שהיה קודם ובניגוד לצפוי , גם אם יהיה סגר חלקי ו"חלש" יותר מזה שהיה בגלים הקודמים, הרי שהוא צפוי ליתן מכה כלכלית הרבה יותר גדולה ולהקריס עסקים רבים יותר משקרסו בגלים הקודמים. כי יותר מדי עסקים נמצאים כבר על הקצה.

הדבר משול לשיטפון על עיירה שנמצאת על צוק , אשר גורם לתושבים לעבור לגור על קצה הצוק, המקום היחיד אליו לא הגיע השיטפון. אבל ברגע שיותר מדי אנשים גרים על הצוק, מספיק עוד כמה טיפות של מים על מנת שכולם יפלו ממנו אל התהום.  וזה בדיוק מה שסגר נוסף עלול לגרום למאות אלפי עסקים בארץ.