כותרות אחרונות
Search

ערב חג ההודיה (Thanksgiving day): תעשיית תרנגולי ההודו – תמונת מצב

צילום ארכיון: יח"צ עוף טוב

הודו לאדון כי טוב

ערב חג ההודיה (Thanksgiving day): תעשיית תרנגולי ההודו – תמונת מצב

 

  • על פי הערכות: כ-45 מיליון תרנגולי הודו ימולאו, ייצלו ויוגשו לשולחנות החג ברחבי ארצות הברית.
  • צריכת בשר ההודו בארה"ב עומדת על 7.64 ק"ג בממוצע לנפש בשנה.
  • בישראל עומדת הצריכה הממוצעת של הודו לנפש בשנה על 6.4 ק"ג, בעיקר במוצרי פסטרמה.
  • בישראל, יותר ויותר נוטים לאמץ בשנים האחרונות את מסורת החגים הנוכריים כמו ההלואין (Halloween), כריסטמס וחג ההודיה.

 

חג ההודיה (Thanksgiving Day) הנחגג בימים אלה ברחבי ארצות הברית, הוא חג אזרחי חילוני שבו נהוג לבטא את הוקרת התודה על יבול עונת הסתיו, כמו גם הודיה כללית לאלוהים על כל השפע והטוב בו זכינו בשנה האחרונה.

 

את חג ההודיה נהוג לחגוג בעיקר בארוחת חג משפחתית מפוארת, ארוחה גדולה, ממושכת וחגיגית בה המנה העיקרית המוגשת למרכז השולחן היא תרנגול הודו שלם, ממולא בכל טוב וצלוי היטב. לצד תרנגול ההודו, נוהגים האמריקאים להגיש בארוחת חג ההודיה גם מאכלים נוספים כגון בטטות מזוגגות, פאי דלעת ומאכלים שונים אותם מכינים מיבולי הסתיו ושצבעם לרוב חום-כתמתם, כצבעיו של הסתיו. ההערכות מדברות על כ- 45 מיליון תרנגולי הודו שיאכלו בערב חג ההודיה ברחבי ארצות הברית. צריכת בשר ההודו בארה"ב עומדת על 7.64 ק"ג בממוצע לנפש בשנה.

 

למרות שלא מדובר בחג יהודי, ה- Thanksgiving , חג ההודיה, מורגש בשוק הישראלי עם עלייה של 25% בצריכת הודים שלמים או בשר הודו, ביחס לשאר ימות השנה, כך על פי נתוני חברת "עוף טוב" המגדלת גם תרנגולי הודו. מסעדות רבות ברחבי הארץ יגישו מנות הודו והודו ממולא כמחווה לחג האמריקאי. גם בקרב משפחות רבות בישראל, ולא רק כאלה עם זיקה לעם האמריקאי, יציינו את החג על פי המסורת של ארוחת חג משפחתית חמה במרכזה יוגש לשולחן ההודו הממולא.

 

עוד מראים נתוני "עוף טוב" כי גידול ההודים מהווה 13% מכלל גידולי העופות בישראל והצריכה הממוצעת של בשר הודו לנפש בשנה עומדת על 6.4 ק"ג שעיקרה מגיע ממוצרי פסטרמה.

 

בישראל, אנו רואים יותר ויותר הנוהגים לאמץ לעצמם את מסורת החגים הנוכריים כמו ההלואין (Halloween) והכריסטמס. כך גם ואולי אף יותר כשמדובר בחג ההודיה. אולי משום שמרבית יהודי ארצות הברית נוהגים לחגוג אותו, שכן הוא אינו חג דתי ואף רבים מהרבנים האורתודוקסים מאשרים ואפילו ממליצים ליהודים לחגוג אותו; ואולי משום שישראל נמנית בין המדינות הצורכות את הכמות הרבה ביותר של בשר הודו לנפש בשנה (ביחד עם ארה"ב, גרמניה, אוסטריה, צרפת ואיטליה). כך או כך, תעשיית תרנגולי ההודו בישראל משגשגת.

 

"לבשר ההודו יתרונות תזונתיים רבים", מסבירה איילת הררי, יועצת התזונה של "עוף טוב". לדבריה " בשר ההודו הוא מזון בעל ערך תזונתי גבוה: הוא מכיל כמות גדולה של חלבון, ומצד שני דל יחסית בשומן. יש בו מגוון ויטמינים ומינרלים הנחוצים לבריאות.  אכילת מנת בשר הודו, כ-100 גרם, תספק לילד בגילאי 9-13 כ-80% מקצובת החלבון היומית,  כ-30% מקצובת הברזל ו-50% מקצובת האבץ".