כותרות אחרונות
Search

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הוא מנהיג המדינה הראשון בעולם שטעם סטייק מתורבת.

בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל, טועם לראשונה בשר ללא בשר צילום: קובי גדעון

 

ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, הוא מנהיג המדינה הראשון בעולם שטעם סטייק מתורבת.

באירוע שנערך היום, זכה ראש הממשלה לטעימות נדירות של בשר מתורבת (סטייק) בפיתוח ישראלי ראש הממשלה אמר לאחר הטעימה: "לא ייאמן, טעים עם חמלה. אין כאן שום הבדל״. 

 

מירוץ חסר תקדים המתקיים כיום הוא המירוץ לייצור חלבון בדרכים אלטרנטיביות, כשישראל, סינגפור וארה"ב נמצאות בחזית. רק בשבוע שעבר הפכה סינגפור למדינה הראשונה בעולם לאשר מכירה של בשר מתורבת בשטחה. ישראל נחושה להפוך למעצמת טכנולוגיה ומחקר, על כך מעיד הביקור של ראש הממשלה. נתניהו ביקר בחברת Aleph Farms המפתחת בשר בקר מתורבת, וזכה לטעימות נדירות של דוגמאות סטייק ללא-שחיטה בפיתוח ישראלי. 

 

במהלך הביקור סייר ראש הממשלה במעבדת חברת Aleph Farms, נחשף להצעה לתכנית לאומית בתחום החלבונים האלטרנטיביים, וגולת הכותרת – טעם לראשונה סטייק מתורבת, זאת לצד מנכ"ל The Good Food Institute בישראל ניר גולדשטיין. הסטייק אותו טעם ראש הממשלה מיוצר באמצעות טכנולוגיה ייחודית המחקה את התהליך הביולוגי של בניית שריר אך עושה זאת מחוץ לגוף הפרה תחת תנאים מבוקרים. כך, דגימה זעירה של תאים גדלה לבשר אמיתי – כמו שאותה הדגימה הייתה גדלה לבשר בתוך גוף בעל החיים – כאשר התאים מקבלים חומרים מזינים, כמו חלבונים, ויטמינים ומינרלים. המוצר הסופי נראה, מתבשל ובעל אותו הטעם. 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו: ״הבשר הוא חלק עצום מהזיהום בעולם. כדי להוציא את חתיכת הבשר הרגילה צריך פרה וצריך לעבור דרך כל כך הרבה שטחי מרעה עם פסולת, עם זיהום ועם השקעת אנרגיה – וכאן עושים את זה ישר. זה אמנם ייקח קצת זמן עד שהביס הזה יהיה רנטבילי ולא יעלה כל כך הרבה, אבל זה יגיע. הנחיתי עכשיו את מזכיר הממשלה צחי ברוורמן למנות מתכלל לכל התעשיות האלה כדי לחבר ולטפל בכל הגורמים העוסקים בדבר. ישראל תהיה מעצמת בשר אלטרנטיבי. פרוטאין אלטרנטיבי".

 

ניר גולדשטיין, מנכ"ל ארגון The Good Food Institute בישראל:

"כסטארט-אפ ניישן מתבקש שישראל תהיה ראש החץ גם בפוד-טק. חלבון אלטרנטיבי יכול להיות מנוע צמיחה אדיר למשק הישראלי. לפי מחקר שעשינו יחד עם חברת הייעוץ TASC, תעשיית המזון בארץ יכולה להנות מעוד 11,000 משרות שיכניסו למשק מיליארדי דולרים כל שנה. ישראל, שמייצאת רק 5% מהמזון המיוצר כאן, יכולה להפוך לספקית עולמית של חומרי גלם ושיטות מתקדמות ונשמח לראות מימון ממשלתי למחקרים מדעיים בתחום תוך השקעה במעבדות ומתקני פיילוט. זה יכול להפוך למציאות, רבות הודות לתמיכה הממשלתית בתחום עד כה, אך הדבר גם תלוי במימון ממשלתי עתידי למחקר ופיתוח כדי להאציץ את החדשנות בחלבונים אלטרנטיביים".

 

בנימין נתניהו ראש ממשלת ישראל, טועם לראשונה בשר ללא בשר צילום: קובי גדעון

 

דידיה טוביה, מנכ"ל ומייסד-שותף של חברת אלף פארמס:

"עם תחילת הסגר שהגיע בעקבות התפרצות הגל הראשון של הקורונה, הביקוש לבשר בעולם ובישראל בפרט הלך וגדל בפתאומיות. כמו כן המגפה הובילה להפרעות משמעותיות בשרשרות אספקת מזון גלובליות. מצד שני, התלות ביבוא בקר לישראל רק גדלה בשנים האחרונות. בכדי למנוע הישענות יתר על שרשראות אספקה גלובליות, אנו מאמינים שבדומה למדינות המובילות ברחבי העולם, קיים צורך בתמיכה לאומית במערכות מזון מקיימות ומקומיות ".

 

תעשיית המזון מן החי נחשבת לאחד המזהמים הגדולים ביותר כיום. היא אחראית לכ-15% מפליטת גזי החממה, יותר מכל סקטור התחבורה ביחד. בנוסף, גידול תבואה לבקר וגידול הבקר עצמו מצריך שימוש ב-15 טון מים לתוצר של קילו אחד בלבד של בשר. ברקע משבר הקורונה העולמי ולאור ההשפעות הגוברות של משבר האקלים, הצורך במערכות מזון המסוגלות לייצר ולספק לאוכלוסייה מוצרים באיכות גבוהה הינו בהול יותר מבעבר. מחקרים טוענים כי ייצור בשר מתורבת בקנה מידה גדול, אחראי ל-78-96% פחות פליטות גזי חממה, 99% פחות צריכת קרקעות ו-82-96% פחות צריכת מים, לעומת בשר מבוסס שחיטה. החדשנות מאפשרת לייצר במדויק רק את מה שהאוכלוסיה צורכת ובתוך כך לחסוך במשאבים יקרי ערך.

 

נוסף על קידום פתרונות למשבר האקלים, הבשר המתורבת נחשב לאחת הטכנולוגיות המובילות בתחום החלבונים האלטרנטיביים, זהו התחום החם ביותר בעולם הפודטק כיום בעיני המשקיעים הפרטיים ותאגידי האגרו-פוד העולמיים. חברות המזון הגדולות בעולם כבר עובדות על אסטרטגיית חלבונים אלטרנטיביים, ועבור רבות מהן מדובר במנוע צמיחה מרכזי. ישראל נחשבת לפורצת דרך בתחום עם חברות כמו שטראוס, תנובה, אסם-נסטלה, יוניליוור וזוגלובק המשקיעות ומפתחות מוצרים חדשים בכל שנה. ברבעון הראשון של 2020 ההשקעות בחברות חלבון אלטרנטיבי עמדו על 930 מיליון דולר, סכום העולה על סך כל ההשקעות בתחום ב-2019. בתוך כך, פירמת הייעוץ AT Kearney, חוזה כי שוק הבשר המתורבת יבנה נתח שוק של 35% מכלל תעשיית הבשר עד שנת 2040, ויוערך בסכום של 630 מיליארד דולר.