כותרות אחרונות
Search

שלושה יוצרים נמר: רטוריקת הפופוליזם, המאבק על ההגמוניה.

שלושה יוצרים נמר !

רטוריקת הפופוליזם, המאבק על ההגמוניה

 

ספרם החדש של פרופ' יהושע גתי וד"ר דולי לוי העוסק ברטוריקה הפופוליסטית, מאריסטו ועד היום, הספר מביא ניתוחים מרתקים של נאומי מנהיגים מהימין ומהשמאל, חושף את כוח הרטוריקה של הימין לעומת הרטוריקה החלשה וחסרת החיות והלהט של השמאל, ופותח דלת להבנת דרכי עיצובם של מסרים פוליטיים בחברה הישראלית ולחקר השיח העכשווי בכללו. 

 

פרופ' יהושע גתי, מבכירי חוקרי הרטוריקה, הרים תרומה בעלת משקל למעמדה של הרטוריקה בהבנת הקוגניטיביות של האינטראקציה האנושית. בספרו החדש "שלושה יוצרים נמר: רטוריקת הפופוליזם, המאבק על ההגמוניה" היוצא לאור בהוצאת אסיף, מנתח פרופ' גתי את רטוריקת הפופוליזם בדרך שמצליחה לתרום רבות להבנת השיח הסוער בפוליטיקה הישראלית השסועה. הספר נכתב בשיתוף עם ד"ר דולי לוי, חוקרת, מרצה בכירה, ראש תוכנית המצוינים במכללת לוינסקי לחינוך וראש החוג ללשון העברית החל מן השנה הקרובה, והוא כולל פרק על קריקטורות פוליטיות, שכתבה אורנה בן-מאיר.

 

הספר עוסק בשאלת ההגמוניה בהשראת הוגה הדעות האיטלקי אנטוניו גרמשי, מאיר על שיח השמאל הישראלי, ומעלה טענה שסוד כישלונו של השמאל בעימותיו עם הימין נעוץ בשימושו המחושב ברטוריקה האריסטוטלית השקולה, המחווירה באיפוקה מול הרטוריקה הפופוליסטית המשתלחת.

 

צילום: יח"צ

 

הספר כולל ניתוחי נאומים של אנשי ציבור ופוליטיקאים, בהם בנימין נתניהו, איילת שקד ומירי רגב, כשרגב זוכה לפרק העוסק כולו בניתוח הרטוריקה הפוליטית שלה ולפרק נוסף על קריקטורות פוליטיות המתמקדות בדמותה. בפרק המנתח את הרטוריקה של רגב לומד הקורא כיצד ובאילו דרכים היא מצליחה למצב את עצמה במרחב השיח הפוליטי בישראל, ומה בנאומיה תורם למיצובה כאישה מנהיגה עממית ואותנטית. כמו כן מוסבר בספר מדוע בוחרת רגב בנאומיה בשפת ההמונים, וכיצד התפרצויותיה מכוונות לשתי מטרות – לשבור את העילית התרבותית ולהראות שהפריפריה הוא בראש סדר העדיפויות אצלה.

 

ניתוח הנאומים של איילת שקד בספר מגלה כי הרטוריקה שלה אינה תוקפת ומשפילה כמו זו של מירי רגב, וכיצד שקד מתבססת על הרעיון של "חוכמת ההמונים".

 

גם לנאומיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתייחס פרופ' גתי בספרו תוך כדי הבאת דוגמאות וניתוחן. לדברי פרופ' גתי, נאומיו של נתניהו מתבססים על הפחדה ואיום. "מנהיגים שנויים במחלוקת שהותירו חותם על היסטוריית העולם, הצליחו לעלות לשלטון בזכות נאומים כאלה," מבהיר גתי.

 

הספר מביא ניתוח נאומים של מנהיגים נוספים בימין, המאופיינים לדברי פרופ' גתי ביצר נקמני, בתוקפנות ובשיח מתלהם ומלהיב הפונה לרגשותיהם של האנשים ולא אל ההיגיון שלהם. "נתניהו מצטיין בנאומים מהסוג הזה, בהם הוא דואג ברוב המקרים לשזור סיפור מרגש על מנת לחדור לליבו של הקהל," אומר גתי.

 

לעומת הימין, נאומי מנהיגי השמאל המנותחים בספר מאופיינים ברטוריקה רציונלית, והם מתווכחים, מחפשים היגיון והסברים, ואין בהם חיות ונוכחות שהן תנאי יסודי ברטוריקה באשר היא. פרופ' גתי מאמין כי בכך טמון כישלונו של השמאל. בספר מובאות גם דוגמאות לנאומים של הצד הזה במפה הפוליטית.  "אי-אפשר להיות נחמד ברטוריקה פוליטית. חייבים להט תוקפני," הוא מסביר.

 

כריכה רכה

235 עמודים

הוצאת אסיף

מחיר 84 ש"ח

 

להשיג בחנויות הספרים המובחרות ובאתר: https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=994470