כותרות אחרונות
Search

תערוכה "הספר צריך לעבוד" – כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירותיו של מאיר שלו ז"ל

הטרקטור בארגז החול צילום: באדיבות מוזיאון הטרקטור במושב עין ורד

 

תערוכה "הספר צריך לעבוד" – כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירותיו של מאיר שלו ז"ל

במלאת שנה לפטירתו של הסופר מאיר שלו ז"ל מוזיאון ארץ־ישראל תל־אביב מציג תערוכה חדשה:

"הַסֵּפֶר צריך לעבוד", כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירותיו של מאיר שלו ובאוסף מוז"א.

אוצר התערוכה: ד"ר אלי כהן ששון

 

* פתיחה לקהל הרחב: 12 באפריל 2024.

* התערוכה תוצג עד: 12 באוקטובר 2024.

 

מאיר שלו צילום נדיה לנדאו

 

במלאת שנה לפטירתו של הסופר מאיר שלו, מקדיש מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב, תערוכה מיוחדת המשלבת באופן מקורי בין ספריו של שלו לבין אוסף כלי העבודה של המוזיאון.

   

התערוכה "הַסֵּפֶר צריך לעבוד" מפיחה חיים בתיאורים המופתיים של מאיר שלו, ומוצגים בה, לצד ציטוטים נבחרים מספריו של שלו, כלי העבודה של בעלי המלאכה השונים מהאוסף הייחודי של מרכז אדם ועמלו במוז"א, (מוזיאון ארץ־ישראל תל־אביב). אוסף זה משמר ידע של בעלי מלאכה שפעלו במרחב המקומי במאות השנים האחרונות.

 

 

תערוכה – הספר צריך לעבוד – צילום: אבי בר

 

דרך הדיאלוג בין החומר (כלי העבודה) לבין הרוח (ספריו של שלו) אפשר להתרשם מתפקידו של הסופר כבעל מלאכה מומחה, המתבסס על עבודת מחקר מקיפה שערך בעת כתיבת ספריו – מאיר שלו הקדיש מקום רב ביצירתו לעולמם של בעלי מלאכה מקומיים, תוך תיאור דקדקני של מלאכתם ושל כלי העבודה הייחודיים המשמשים אותם. כפי שציין מאיר שלו עצמו בראיון עיתונאי: "כתיבה זו עבודה של בעל מלאכה. יש הרבה מַסְגְּרוּת ונגרות וסנדלרות. לא הכול מלודיות וארכיטקטורות ומריחת צבעים על בד. הספר צריך לעבוד".

 

תערוכה – הספר צריך לעבוד – צילום: אבי בר

 

כך למשל מוצגים בתערוכה כלי עבודה של הסתת: מטרקה (פטיש סתתים מעוגל לעיבוד גס של האבן); שאקוף (פטיש כבד לתקיעת יתדות בעת חציבת האבן); מונקאר (איזמל מחודד לקדיחת חורים באבן) ועוד – כולם מוזכרים בספר "בביתו במדבר"; כוורות נדירות ששימשו דבוראים מתוך הספר "רומן רוסי"; מתקנים לנשיאת יונוגרמה (הלחם של המילים יונה וטלגרמה) מתוך הספר יונה ונער.

 

מריצה תערוכה הספר צריך לעבוד. קרדיט צילום אבי אמסלם

 

 

מאיר שלו כתב גם ספרי ילדים, לכן הקומה השנייה של גלריית המגדל מוקדשת לילדים.

 

התערוכה מתמקדת בארבעה ספרים ומציגה לצד ציטוטים מהם, פריטים מאוסף ביתן "אדם ועמלו" שמתכתבים איתם: עולמו של האדם הקדמון מיוצג בהשראת הספר "איך האדם הקדמון המציא לגמרי במקרה את הקבאב הרומני", עולם המרעה והצאן מודגם בהשראת "פנדה יוצאת למרעה", עולם הדיג מוצג בהשראת "קרמר החתול לומד לשחות", והמאבק היום־יומי בכינים, המוכר עוד משחר ההיסטוריה, מסופר בהשראת "הכינה נחמה".

 

בנוסף, המבקרים בתערוכה יוכלו לצפות בראיון שנערך עם מאיר שלו, בתוכנית "מה זה מוזה?" (כאן חינוכית), שבו הוא התייחס למושג "מוזה", או לקרוא יחד עם ילדיהם מספריו הממתינים בספרייה שבגלריה. 

 

ולקינוח – טרקטור פרגוסון ששימש השראה לספר הילדים האהוב "הטרקטור בארגז החול", הובא אף הוא למוזיאון, באדיבות "מוזיאון הטרקטור בעין ורד".  

 

סבון נבלוס (שכם בערבית) תערוכה "הספר צריך לעבוד"  צילום: אבי אמסלם

 

 

עמי כץ, מנכ"ל מוז"א: "זהו כבוד גדול עבורנו, במלאות שנה למותו של מאיר שלו, להציג תערוכה שמשלבת בין יצירתו של אחד הסופרים החשובים בתרבות הישראלית לבין האוסף הייחודי של מוז"א.  התערוכה הַסֵּפֶר צריך לעבוד מציגה לצד יצירתו הספרותית המונומנטלית, הענפה והייחודית של מאיר שלו את האוסף המרתק של מוז"א. שלו תיאר בצורה בלתי נשכחת את חייהם של פועלים ובעלי מלאכה והתערוכה ממחישה את הטקסט באמצעות הפריטים האותנטיים שברשותנו, אוסף שמשמר ידע עתיק של בעלי מלאכה שפעלו כאן במאות השנים האחרונות. ד"ר אלי כהן ששון אצר ויצר כאן דיאלוג מרגש בין עולם המלאכה לבין עולם הספרות".

 

ד"ר אלי כהן ששון, אוצר התערוכה: "התערוכה משלבת בין הפריטים הייחודיים מאוסף מרכז אדם ועמלו במוז"א, שמציג ומשמר עולם הולך ונעלם של אורחות חיים, מלאכות ועבודה שהיו נהוגים בארץ ובארצות השכנות במשך דורות, ובין הטקסטים הספרותיים שכתב מאיר שלו. כך נרקמת בפנינו תמונה מלאה של עולם בעלי המלאכה שפעלו במרחב ושל הסופר מאיר שלו, שהיטיב לתאר את נופי הארץ ואנשיה, ושבספריו הפיח רוח חיים בכלי העבודה הדוממים. התערוכה מזכירה כי בחובם של אלפי הפריטים השמורים במרתפי המוזיאון טמונים עוד סיפורים רבים על בעלי המלאכה ועל תבונת כפיהם".

 

מריצה – תערוכה "הספר צריך לעבוד"צילום: אבי אמסלם

 

תערוכה " הַסֵּפֶר צריך לעבוד" – כלי עבודה ובעלי מלאכה ביצירותיו של מאיר שלו ובאוסף מוז"א

  מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב

 פתיחה: 12 באפריל 2024

נעילה: 12 באוקטובר 2024

כתובת: מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב. רח' חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב

 

מחיר כרטיס: 52 ש"ח

ילדים עד גיל 18: ללא תשלום | חיילים: ללא תשלום (בהצגת תעודת חוגר)

סטודנטים: 35 ₪ | אזרחים ותיקים: 26 ₪

 

שעות פעילות:

שני, רביעי          10:00–16:00

שלישי, חמישי     10:00–20:00

שישי                 10:00–14:00

שבת                 10:00–18:00

בימי ראשון המוזיאון סגור

 

טלפון: 03-6415244

אתר אינטרנט: https://www.eretzmuseum.org.il/

עמוד פייסבוק: https://www.facebook.com/eretzmuseum/

עמוד אינסטגרם: https://www.instagram.com/eretzisraelmuseum/