כותרות אחרונות
Search

13 שיעורים במנהיגות שאפשר ללמוד ממייסד ומנכ״ל זום.

 

13 שיעורים במנהיגות שאפשר וכדאי ללמוד ממייסד ומנכ״ל זום.

איך בונים וגם מתחזקים, את אחת החברות המצליחות בעולם כיום?  די פשוט, אם נצמדים לכמה כללי בסיס.

 

שנה לעבודה מרחוק או בסביבה ההיברידית, נתנה ללא מעט מנכ״לים ומנהלי משאבי אנוש להבין שסביבת העבודה שלהם השתנתה לנצח. על הדרך צמחה לה דרך חדשה לתקשורת ולשיתוף פעולה עם חברים לעבודה ולקוחות. אחד המייצגים הבולטים של השינוי והמהפיכה, ומי שהייתה לפלטפורמה הפופולרית ביותר שקירבה תלמידים למורים, בני משפחה ועובדים וכבר הפכה לשם פועל היא זום. בדצמבר 2019 היו לחברה 10 מיליון משתתפים יומיים בשיחות זום ועד אפריל 2020 צמח המספר ל-300 מיליון.

 

המייסד והמנכ״ל, אריק יואן, התייצב לא מכבר לשיחה במסגרת ובינר בהנחיית ג׳ייסון נאזאר, ממגזין היזמים Entrepreneur, שניסה להבין איזה שיעורים ניתן ללמוד מההצלחה המרשימה ואיך הגיעה החברה לאן שהגיעה בהנהגתו (מאפס הכנסות ל-800 מיליון דולר).  

 

אריק יואן מייסד ומנכ״ל "זום" – צילום: יח"צ "זום"

 

13 טיפים חשובים שעלו במפגש – באדיבות: מייסד ומנכ״ל "זום", אריק יואן.

 

  1. אל תחכו שמישהו ייתן לכם את אור ירוק:

יואן אומר כי יכול היה להשאר בתפקידו הניהולי עוד שנים רבות בחברה בה עבד קודם לזום, בסיסקו. מדוע החליט שזהו? כי הוא קם בבוקר והרגיש שהוא לא רוצה ללכת לעבודה. ״לא הייתי מאושר וגם הייתי מודע לכך. בגיל 41 כשהקמתי את החברה שלי לא חיכיתי שאנשים מסביב ייתנו לי ׳אישור׳ על המהלך. כל בוקר שאלתי את עצמי מה החלום שלי מתוך ידיעה שאם לא אעשה זאת כיום זה כבר לא יקרה לעולם.

 

  1. תשענו על חברים תומכים:

זום לא הייתה נוצרת לולא קיבל יואן תמיכה מחברים טובים, כאלה שגם מימנו את החברה בימיה הראשונים. ״היו לי חברים שממש רצו לתמוך בי. שלחתי להם מייל שאומר כי בתמורה לסיוע הם ירוויחו פי 10… גם ציינתי שיש לי מספיק כסף בבנק להחזיר להם אם העסק לא יעבוד. גייסתי 3 מיליון דולר בסבב הראשון מאותם חברים ובני משפחה ומשם התחיל הכל״.

 

  1. חייבים ללמוד להתמיד:

״היה זה נאו של ביל גייטס ששמעתי בשנת 1995 על עתיד האינטרנט ששינה את חיי לנצח״, נזכר יואן. ״הבנתי שהאינטרנט ישנה הכל, אבל, הכל ושאני חייב להיות שם בגל הראשון. זו גם הסיבה שהחלטתי לעבור לארה״ב שם התחיל האינטרנט. אבל, אז סירבו לתת לנו ויזה – שמונה פעמים… אבל, זה לא שבר אותי. בפעם התשיעית זה עבד. זה היה תרגיל מצויין בהתמדה״.

 

  1. סבלנות כמילת מפתח:

יואן אומר שאחד הדברים המפתיעים שלמד על הקמת חברה הי המשהו כלל לא צפוי. ״הנחתי שתוך שנה אצליח לגייס עוד כסף ולשכור עוד עובדים. אבל, מהר מאוד הבנתי שאני חייב כאן סבלנות. צעד אחר צעד.

 

  1. לבנות משהו טוב יותר:

״אם תהיה עסוק כל הזמן בלהסתכל על מה קורה עם המוצרים של המתחרים לעולם לא תעז להתחיל משהו משלך״, אומר יואן. ״תמיד תמיד תסתכל לכיוון הלקוח שלכם. המיקוד הוא בלקוח. זום הצליחה להביס את כל השחקנים הגדולים ששלטו בזירת אפליקציות הווידאו בגלל ההבדלה שאמרה ׳זום מתמקדת בלקוח, במשתמש׳.

 

  1. שיווק מעולה:

בהתחלת הדרך המהלך השיווקי הראשון של החברה היה די סטנדרטי: פרסום מידע בלוח המודעות של הקמפוס בסטנפורד. עם הזמן הצוות הלך והשתכלל והבנו את חשיבות ה״מפה לאוזן׳. הבנו שיש מצבים בהם הלקוחות והמשתמשים הם הנכס הגדול ביותר. עד היום הלקוחות הם חלק מהשיווק שלנו. לקוחות מאושרים מעבירים הלאה את שביעות הרצון, כך שאנו מקפידים לכל אורך הדרך להעניק למשתמשים חוויה מאוד חיובית בשימוש.

 

  1. עם הלקוחות מגיע גם הכסף:

כשהחברה הייתה צעירה יואן חשב שאם הלקוחות יהיו מרוצים הכסף יגיע בסופו של דבר. והוא צדק. ״כיום אני מקבל מיילים באופן יומיומי מאנשים, מלקוחות, שחולקים איתי את העונג שבעבודה עם עם זום. הם מספרים לי איך זום שינתה את חייהם והחברה אכן ממשיכה להחזיק את אחת המניות היותר מליחות בשוק הפיננסי הגלובלי״.

 

  1. העקרונות של העסק חשובים יותר מ "סתם" לנהל:

הפילוסופיה הניהולית של יואן השתנתה לאורך השנים ובמיוחד עם הגידול המהיר בכח האדם והצמיחה המטורפת של ימי הקורונה. ״מהתעסקות פרטנית ועבודה מול מהנדסים עברתי לנהל חברת ענק כמו זום… כמייסד וכמנכ״ל היה לי ברור שאני חייב ולהמשיך להיות מאוד מאוד מעורב. לכל אורך המסלול המשכתי לשאול את עצמי עבור איזו חברה אני בעצם רוצה לעבוד? מה התרבות שלה? מה הערכים שלה? ישבתי לכתוב את התשובות שכן הן יותר חשובות מרק לנהל את הצוות״.

 

  1. מנהל צריך לשמש דוגמה:

בימיה הראשונים של החברה היה יואן עסוק בהצבת מטרות ובתרבות הארגונית. ״ישבתי לכתוב את זה כי רציתי שכולם יזכרו את הכללים. הבנתי שהמסר חייב להיות קליט, לא מורכב מדי ועם מעט מילים. ככה הגעתי למוט שמלווה אותנו כיום: ״לספק אושר״ (Deliver Happiness). אם אנו מאושרים, הלקוחות מאושרים. זהו מתכון פשוט ואנו שימשנו לו כדוגמה״.

 

  1. מהלכי גיוס אחידים לכל אורך הקו:

איזה אנשים מעסיקה זום? יואן אומר שהא מחפש אוטודידקטים, כאלה שלא זקוקים לשיחות מוטיבציה. הוא מדגיש כי אלה תכונות נדרשות מכל עובד בזום, ולא משנה דרגתו בארגון. ״אנו לוקחים לעבודה אנשים עם פוטנציאל. יכול להיות שהיום הם לא יודעים הכל, אבל הם יכולים להתפתח יחד עם החברה. חשוב לי שיידעו ללמוד מטעויות שלהם וכשאני מראיין אותם אני שואל בעיקר 2 שאלות: איזה ספר אתה קורא כעת? מי המנטור שלך? התשובות ועוד סיפורים אישיים מאפשרים לי לגלות מי לפני והאם יוכלו להתמודד עם התחומים המקצועיים״.

 

  1. תמיד תמיד להמשיך להתפתח:

הנה הטיפים שמסייעים ליואן להתפתח כמנהיג ומנהל:

  • חשוב שיהיה לך חלום שצריך להגשים.
  • תחשוב איך אתה יכול להפוך לגרסה טובה יורת של עצמך.
  • ׳אמץ׳ לך מנטורים.
  • קרא המון ספרים על עסקים (אחד שהוא מממש אוהב זה ׳רק הפרנואידים שורדים׳, של אנדי גרוב).
  • חשוב על כמה חשובים החיים וכמה חשוב להיות מאושר ושמח. שמחת חיים אמיתית באה מתוך היכולת להעניק שימחה לאחרים).

 

  1. צרו תרבות ארגונית ממוקדת לקוח:

ליואן חשוב ביותר מה חושבים על זום לקוחות החברה. ״אני בעד לקבל פידבקים ישירים מלקוחות. כל אינטראקציה ישירה עם לקוח תורמת לתרבות ארגונית מוכוונת שירות לקוח. נכון, תמיד אפשר לקבל משוב מאנשי השירות והתמיכה, אבל, אין כמו המגע הישיר עם לקוחות הקצה״.

 

  1. תמיד לעשות מה שנכון:

לאורך שנת הקורונה, זום הוכיחה לקהילה הגלובלית כמה הקהילה חשובה לה. שתמיד חשוב לעשות את מה שנכון ובלי להסתכל על שורת הרווח. וכך מיליוני תלמידים בכל העולם נהנו מהאפשרות ללמוד בחינם באמצעות זום ובחגים ובמועדים, כולל חגי ישראל, נהנו מיליונים נוספים משיחות חינם לבני המשפחה וחברים עם הסרת מגבלת 40 הדקות. 

 

להורדת כל הוובינר (מצריך הרשמה):