כותרות אחרונות
Search

המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, מציגה את התערוכה השנתית "חטאי עיצוב"

"חטאי עיצוב"

המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, מציגה את התערוכה השנתית "חטאי עיצוב"

אוצרי התערוכה מיכל פאוזנר, אופיר ליברמן, נירית בנימיני,

התערוכה תיפתח ב-1 במרץ בגלריה ״סמילה״ ביפו.

 

התערוכה השנתית של המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר מסמנת זו השנה הרביעית מגמות בעיצוב ובהוראת העיצוב. ״פייק ניוז״ נמצא בכל פינה ואנו נדרשים לערוך בדיקה מחודשת של מושגים כמו אמת, צדק, אותנטיות ומקצוענות בתחום העיצוב החזותי.

 

השנה – דרך סיפור מסגרת עוקצני ומתריס – נציג תערוכה שהיא אירוע אינטראקטיבי, במסגרתו נדון ב־4 חטאי עיצוב בתקשורת חזותית: פופוליזם, אליטיזם, אסקפיזם ופרובוקציה. המבקרים מוזמנים לקחת חלק פעיל בדיון כדי לאפשר נקודת מבט שונה על תהליכי עיצוב.

 

דבר האוצרים:

מיכל פאוזנר, אופיר ליברמן ונירית בנימיני: ״בשנים האחרונות יש מגמה בקרב הסטודנטים במחלקה לבקר את המציאות שבה הם חיים – העדר אינטימיות ופרטיות, קושי בהגדרת זהות, הפער בין מה שמוצג כלפי חוץ לראווה ובין הרגש ומעל הכל – צלה של הטכנולוגיה, שלא ברור אם אנחנו עדיין אלה ששולטים בה או שהיא מנהלת אותנו.

 

4 חטאי העיצוב שניסחנו מתייחסים למניפולציות ולהחלטות שמעצבים מקבלים כשהם יוצרים עבודה חזותית – באיזה אופן הם מושכים את תשומת לב הצופים, מה הם מעוניינים להדגיש דרך העיצוב וכמה הם נאמנים לאמת. קל למעצבים חזותיים ליצור אשלייה, להשתמש בתמונה דרמטית וליצור תחושת הזדהות או פחד, הכלים האלה חזקים ומשפיעים על התודעה של הצופים".

 

הצגת החטאים יחד עם עבודות סטודנטים:

 

  1. אליטיזם: בעבודה ״פוקושימה״ של עמית ממן נגלה אלינו דימוי מסקרן שאינו פשוט להבנה, והנושא שבו עוסקת העבודה – אסון פוקושימה – מתגלה ל״מביני העניין״ לאט לאט דרך התבוננות מעמיקה וזיהוי האלמנטים הגרפיים, החזותיים והטיפוגרפיים. על פי ״ח״ – המעצב כאן עסוק באובססיבות בעיצוב ובניואנסים שלו ופונה בעיקר אל קהל הקולגות שלו שמסוגל פענח את המסר החזותי המורכב ומוותר על הקהל הרחב.

  2.  

עמית ממן ״אסון פוקושימה״, קורס עיצוב חוצה פלטפורמות בהנחיית אבי נאמן

 

=======================

  1. פופוליזם: העבודה ״איראן״ של גלעד בר – משתמשת בפורמט מעולם הפופ – מנורת פלורוסנט, צבעוניות חזקה ואיור ריאליסטי המשלב דימויים נוסטלגיים – תקליט ויניל, כוכבים ופונט תקופתי השייך לעולם תרבותי אחר. העיצוב יוצר משיכה וסקרנות של הצופה לעבודה אשר הנושא שלה עוסק למעשה בדמות ממדינת אויב שפעמים רבות מוצגת בתקשורת כרשע בהתגלמותו. על פי ״ח״ – הניגוד הזה בין הנראות והמשיכה של העבודה לבין התוכן שלה מייצרת תחושה של אשלייה, של הונאה.

  2.  

גלעד בר, ״איראן״, פרוייקט גמר, 2018. בהנחיית נדב ברקן ויעל בוגן

=======================

 

  1. אסקפיזם: בפרוייקט האינטראקטיבי Alone של קים קדוש, הצופים מוזמנים להישאב לסיפור מסע דמיוני וירטואלי לארצות מרוחקות כתחליף לטיול פיסי. בשיטוט הוירטואלי הצופים נתקלים בדמויות, חפצים וישויות דמיוניות ובסיטואציות אלגוריות משונות. על פי ״ח״ – בעיצוב העולם המדומיין הזה המעצבת למעשה מסירה אחריות על הסובב אותה ומזמינה את הצופים לברוח איתה מהמציאות.

  2.  

קים קדוש, Alone, פורמט אינטראקטיבי, פרוייקט גמר, 2018. בהנחיית בן בן-חורין ונירית בנימיני

=======================

 

  1. פרובוקציה: בפרוייקט ״הטלית לחזרה בשאלה״ של דניאל מור אנחנו רואים שימוש שובר מוסכמות בחפץ קדושה, המעצבת משתמשת בכלים הגרפיים שלה כדי לשבש ולערער על המבנה המוכר של הטלית ובכך מנסה להפוך אותה לחפץ ״חילוני״ – על פי ״ח״ התערבות מסוג כזה מערערת את הסדר החברתי, את הסטטוס קוו, מטרידה ומשבשת את סביבתם של הצופים

  2.  

קרדיט: דניאל מור, ״טלית לחוזר בשאלה״, קורס ׳מציאות מדומיינת׳ בהנחיית יואב גתי

 

בנוסף – עוד שלוש עבודות המדגימות את רעיון חטאי העיצוב – מתוך קורס עיצוב תדמית למותג טיפוח ומזון – Judea בהנחיית דקל מימון. שלוש העבודות מתייחסות אל אותו המותג אך מעניקות לו זהות תדמיתית שונה:

בגרסא של המעצבת רוני אורן – מיתוג אשר ״ח״ תקרא לו אלטיסטי – מאוד מינימליסטי באופיו, משתמש בטיפוגרפיה ובהיפוך של מיקום כיתוב המפרט של המוצר מסביב לצורת האריזה – יש כאן עיסוק בצורה ובמבנה של המוצר – נושאים שמעניינים מעצבים ונשארים בגדר שיח פנימי על עיצוב.

 

בגרסא של אליה דוד – יש שימוש בפרובוקציה, גישה משבשת ההופכת את מוצר הטיפוח למשהו מעוות, אפל, מלוכלך והרוס כביכול. העיצוב מייצר חוסר נוחות, מעורר מחשבה ושאלה המטרידים את הקהל.

 

בגרסא של רותם אדורם המציגה קיצורי שמות של נשים אשר נמצאות בחזית מחאה והתנגדות – ויקי כנפו, עהד תמימי, שירה בנקי ז״ל, דפני ליף ועוד – לכאורה יש כאן פרובוקציה, אך בעצם יש כאן פופוליזם – העיצוב משתמש בטיזר של השמות המוכרים, המעוררים הזדהות ואמפתיה והמאדירים כוח ועוצמה נשית. כאן ההבטחה לעוצמה וכוח לא באמת מתגשמת במוצר שהוא בסך הכל מוצר טיפוח, ועל הניגוד הזה מצביעה ״ח״.

=======================

 

שיח חוטאים – ערב שיח

במסגרת התערוכה ״חטאי עיצוב״ יתקיים ערב שיח במתכונת של כסאות מוזיקליים במהלכו הדוברים יבחרו באיזה אופן הם מזדהים עם ארבעת חטאי העיצוב בהם עוסקת התערוכה: פופוליזם, אליטיזם, אסקפיזם ופרובוקציה. בפאנל ישתתפו מעצבי תקשורת חזותית מכל קצוות המקצוע והאקדמיה בישראל.

המבקרים מוזמנים להיות חלק מהדיון הפעיל, הכניסה חופשית!

6 במרץ, יום רביעי 19:30

 

 

מופע עיצוב – אירועי נעילה

התערוכה ״חטאי עיצוב״ תינעל במופע פרפורמנס של המעבדה לעיצוב גנרטיבי המתרחש בזמן אמת (Realtime Design) ומשתמש בכלים חזותיים בשילוב מחול, מוזיקה, תאורה ועוד.  המופע יבוצע על ידי הסטודנטים שהשתתפו במעבדה בהנחיית המעצבים אופיר ליברמן ובן בן חורין.

 

תאריך פתיחה: 1 במרץ, יום שישי בשעה 12:00

ערב שיח: 6 במרץ, יום רביעי 19:30 בערב

אירוע סגירה + מופע: 9 במרץ מוצ״ש 19:30 בערב

מיקום: ״סמילה״, רח’ שארית ישראל 4, יפו

אוצרים: מיכל פאוזנר, אופיר ליברמן, נירית בנימיני

 

הכניסה חופשית

מצפים לראותכם !