כותרות אחרונות
Search

אמש נפתחה במוז"א – מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב, התערוכה "משכית 70/30/10".

מימין רז סמירה, רון חולדאי, לימור לבנת, עמי כץ, שחר אטואן – צילום: דנה קופל 

 

אמש נפתחה במוז"א – מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב, התערוכה "משכית 70/30/10".

התערוכה מתמקדת בבית האופנה המיתולוגי "משכית" ומספרת את סיפורו של מותג האופנה האיקוני שהפך לסמל בתרבות הישראלית.

התערוכה פתוחה לקהל הרחב ותוצג בבניין רוטשילד במוז"א עד 14 בדצמבר 2024.

לפרטים נוספים לחץ כאן.

 

התערוכה "משכית 70/30/10" עוסקת ב־70 שנות פעילות ענפה ורבת תהפוכות של משכית ומציגה את התפתחותה לאורך 70 שנה: מראשיתה מאז הוקמה ב־1954 כחברה ממשלתית לטיפוח תעסוקת בית בקרב עולים חדשים, דרך צמיחתה לרשת חנויות ברחבי הארץ במחצית השנייה של המאה ה־20 ועד לסגירתה ב־1994, ותחייתה כמותג אופנה עילית בבעלות פרטית ב־2014.

 

התערוכה מציגה את עבודתן של המייסדת, ההוגה והמבצעת של מפעל החיים 'משכית' רות דיין, של מעצבת האופנה פיני לייטרסדורף ושל מעצבת הטקסטיל נאורה ורשבסקי שתרמו רבות לעיצוב ה"מלתחה המשכיתית".

 

מימין רז סמירה, רון חולדאי, לימור לבנת, עמי כץ, שחר אטואן – צילום: דנה קופל

 

התערוכה נפתחה במעמד: ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, יו"רית מוז"א והשרה לשעבר לימור לבנת, מנכ"ל מוז"א עמי כץ, סמנכ"לית ואוצרת ראשית מוז"א רז סמירה, אוצר התערוכה שחר אטואן, המעצבת הראשית של בית האופנה משכית דהיום שרון טל, מנכ"ל ומבעלי בית האופנה משכית ניר טל, לצד ידידי המוזיאון, מוזמנים ואורחים אשר נהנו מסיור ברחבי התערוכה המרגשת וההיסטורית.

 

בין המוזמנים והאורחים הנוספים שהגיעו לתערוכה: בני משפחת דיין – ליאור דיין, ד״ר רחלי דיין (ובתה של יעל דיין ז"ל), נאוה ברק ושלום זינגר, דפנה ואמיר פושינסקי, ג'ניס ודני גילרמן עם בתם האמנית קארן גילרמן,  נשיאת בית המשפט העליון בדימוס השופטת אסתר חיות, דגנית חרל"פ, דינה וגדעון אוברזון, עו"ד דן להט, מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, גיורא עיני, מעצבת האופנה רזיאלה גרשון, דוגמנית העל לשעבר בתיה דיסנצ'יק, שרון איילון, שרון כידון, שירה גוטמן-קורן (בתה של גלית גוטמן), האמן רן סלוין, גילת אנקורי, דורית שריד (רעייתו של יוסי שריד ז"ל), עו"ד דן להט, עו"ד מארי ביילין ואורי ביילין, יעל גרינהולץ-שובל ורוני גרינהולץ, עו"ד דנה אביב, התכשיטנית גיל זהר, ניצן שיק (חתונמי), קטיה אברבוך וליאור אורן (כוכבי חתונמי) ועוד…

 

מימין ניר טל, רז סמירה, שרון טל, שחר אטואן, עמי כץ – צילום: דנה קופל

 

התערוכה מציגה את עבודתן של המייסדת רות דיין והמעצבות פיני לייטרסדורף ונאורה ורשבסקי (אופנה וטקסטיל בהתאמה), שתרמו רבות לעיצוב ה"מלתחה המשכיתית". דגש מיוחד בתערוכה מושם על הרלוונטיות העכשווית של משכית, בהובלתה של המעצבת שרון טל – עיצובים היסטוריים מוצגים לצד יצירות עכשוויות, ומדגימים כיצד הסגנון הייחודי של המותג ממשיך לעמוד במבחן הזמן ולהשפיע על האופנה הישראלית גם כיום. משכית 70/30/10 מזמינה את המבקרים לחוות את העבר, ההווה והעתיד של אחד המותגים המשפיעים ביותר בתולדות האופנה הישראלית.

 

התערוכה "משכית 70/30/10" מגוללת לראשונה את סיפורה של אופנת ״משכית״, מאז ועד היום. במרכזה יוצבו אבני היסוד במלתחה ה"משכיתית": פריטים היסטוריים ודגמים איקוניים כמו "מעיל המדבר", "שמלת עין גדי" ו"חולצת כנרת", לצד עיצובים עכשוויים, שחלקם נוצר בזיקה לדגמים האיקוניים. עוד יוצגו בה אריגים ייחודיים, דוגמאות של מלאכות יד מסורתיות ודיגיטליות, שטיחים ותכשיטים בעיצובים פורצי דרך, לצד מסמכים, תצלומים וסרטונים נדירים.

 

התערוכה מוקדשת למורשת האופנתית של משכית ומדגישה את תרומתה המשמעותית של משכית לעיצוב הזהות הישראלית ולפיתוח "אופנה ישראלית מקורית". באמצעות תצוגה ייחודית המשלבת עיצובים היסטוריים לצד יצירות עכשוויות, המבקרים יוכלו לחוות את ההמשכיות של המותג ואת השפעתו המתמשכת על עולם האופנה הישראלי.

 

שלוש נקודות הציון 70/30/10, המגולמות בכותרת התערוכה, ממסגרות את קורותיה של אופנת ״משכית״: 70 להקמתה, 30 מאז הסגירה, ועשור מאז הפתיחה המחודשת: דבקותה בקו ישראלי מקורי כעיקרון מארגן, תמורות הסגנון שהושפעו מנסיבות גיאופוליטיות לא פחות ממגמות האופנה הגלובליות, היוקרה והמוניטין המרשימים שדבקו בה במרוצת השנים, שילובן של מעצבות, אמנים וקבוצות אתניות שונות בתהליכי העבודה, ופעילותה המחודשת בעשור האחרון.

 

התערוכה מאורגנת בשבעה פרקים נושאיים מרתקים: מארג, מסורת, אדמה, מדבר, צבע, לבנה, כוכב. כל פרק מציג היבט ייחודי של הסגנון והאסתטיקה שהפכו את משכית למותג כה משפיע ואהוב. הישן והחדש מוצגים זה לצד זה, בערבוביה ובסמיכות שמאפשרת דו־שיח בין עיצובים עכשוויים לדגמים היסטוריים.

 

צילום: דנה קופל. משוחרר מזכויות יוצרים ומאושר לשימוש בכל מדיה מערכתית ללא תמורה.

 

עמי כץ מנכ"ל מוז"א – צילום: דנה קופל

 

מדברי עמי כץ, מנכ"ל מוז"א, מוזיאון ארץ־ישראל, תל־אביב בערב הפתיחה: "מוז"א גאה להציג תערוכה חדשה המוקדשת למורשת האופנתית של משכית. החיבור בין תערוכת משכית לדנ"א של מוז"א הוא טבעי ומובן. מוז"א, תחת ההנהלה הנוכחית, זיקק את זהותו האמנותית לעיסוק בשני צירים מרכזיים: הציר שעוסק במתח בין אמנות לאומנות, חומר ורוח, והציר המחבר ומתקשר בין עבר והווה, והתגלמותם בתרבות החומרית המקומית.

 

התערוכה משכית 70/30/10 היא יותר מסתם מסע נוסטלגי. היא מהווה עדות חיה לכוחה של יצירה מקורית ולחשיבותה של מורשת תרבותית. משכית לא היתה רק מותג אופנה; היא ביטאה ניסיון לייצר זהות ישראלית במדינה המתהווה. באמצעות תערוכה זו אנו מזמינים את הקהל לא רק להתבונן בעבר, אלא גם לראות כיצד רעיונות ועיצובים שנולדו לפני עשורים ממשיכים להדהד ולהשפיע על התרבות הישראלית העכשווית. זוהי הזדמנות ייחודית לחגוג את היצירתיות, החדשנות והמורשת העשירה שמשכית מייצגת.

 

אני רוצה להודות לניר ושרון טל, בעלי משכית בהווה. לפני כשנתיים פנה ניר אלינו ברעיון להפיק תערוכה שנושאה משכית בעבר ובהווה. התחברנו מייד לרעיון, והיום בזכות ההנעה והחזון שהביאה רז סמירה האוצרת הראשית של מוז"א, ובזכות האוצר שחר אטואן, אנחנו פותחים תערוכה נפלאה זו.

 

אי אפשר לפתוח תערוכה על משכית בלי לציין את המייסדת, ההוגה והמבצעת של מפעל החיים 'משכית' – רות דיין. תודה לרות ואני מברך את בני משפחת דיין הנוכחים כאן".

 

אוצר התערוכה, שחר אטואן – צילום: דנה קופל

 

אוצר התערוכה, שחר אטואן: "יותר מכל משכית מזוהה עם כינון הישראליות. פעילותה המוקדמת ליוותה את הקמת המדינה ובניין האומה והחברה בישראל. מאז סגירתה בשנת 1994 הפכה לסמל תרבותי ושובצה כאבן חן יקרת ערך בדברי הימים של האופנה המקומית. התערוכה מתמקדת במורשת האופנתית של החברה הממשלתית לטיפוח תעסוקת הבית, שלימים הפכה למותג של אופנה עילית, ומציעה הווה מתמשך לסיפורה של משכית עם חידוש פעילותה בשנת 2014. התערוכה מקבצת רגעים יפים של המצאת הישראליות, שיש בהם תושייה ומעוף, אך היא אינה מעלימה עין מנקודות העיוורון שאפיינו אותה ביחס למאבקים החברתיים ולמתחים הפוליטיים שביסודה. בתוך העושר החזותי, החומרי והחושי שהיא מציעה, מקופלים נרטיבים של זהות, לאום וחברה שמוסיפים ללוות אותנו עד היום."

 

שרון טל המעצבת הראשית של בית האופנה "משכית".            צילום: דנה קופל

 

שרון טל, המעצבת הראשית של בית האופנה משכית: ״התערוכה שמציינת 70 שנה לייסוד משכית, ומוצגת במציאות הנוכחית, היא ציון דרך מרגש וחשוב. צר לי שרות דיין לא זכתה לחגוג איתנו אבל אני בטוחה שהיא הייתה גאה בדרך שמשכית עוברת, מתפתחת וממשיכה לייצר סגנון על זמני ורלוונטי, תוך שמירה על השראות וערכים מקומיים."

 

עוד על התערוכה משכית 70/30/10:

תערוכה מלווה בשימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה שפיתחה חברת Mix d Place שבאמצעותה מדריכה וירטואלית תלווה את המבקרים בתערוכה ותחלוק איתם את הסיפורים מאחורי הפריטים. את פרויקט המציאות הרבודה יוביל היזם אלון מלכנר ייזם, שחיבר בין הפריטים האיקונים לבין העתיד של חווית המשתמש.