כותרות אחרונות
Search

חדש על מדף הספרים "הבט אחורה בחיוך" – מאת יצחק גל-נור בהוצאת כרמל.

את האיורים בספר, יצרה בתו של יצחק גל-נור, האמנית אפרת גל-נור

 

מדעי המדינה והסיפור האישי של פרופסור יצחק גל-נור

ספר אישי חדש לפרופ' יצחק גל-נור, לשעבר נציב שירות המדינה, ממקימי תנועת "שלום עכשיו" ו"הקרן החדשה לישראל", מומחה למדעי המדינה וחוקר הומור פוליטי. 

 

"הסיפורים בספר הושפעו מחבטה איומה שחטפתי בתאונת דרכים. הייתי בטוח שאני הולך למות, כי אפף אותי ענן  לבן מכל העברים, כמו בסיפוריהם של אלה שקמו לתחייה  ותיארו הילה לבנה שליוותה אותם בדרך ל"שם". הסתבר שזה נכון – הכול סביבי הבהיק בלובן ערפילי. פקחתי את עיניי וראיתי שפרצופי תקוע בקרעים הלבנים של כרית הביטחון, שהגיחה מהגה המכונית. חזרתי לחיים." (מתוך המבוא לספר).

 

ספר חדש "הבט אחורה בחיוך" בהוצאת כרמל, מאת יצחק גל-נור, פרופסור אמריטוס למדע המדינה באוניברסיטה העברית, עמית מחקר בכיר במכון ון-ליר בירושלים ועמית באוניברסיטת אוקספורד. זהו ספר אישי ראשון של מחבר שפרסם עד כה ספרי עיון מובילים בארץ ובהוצאות בינלאומיות יוקרתיות.

ספרו של גל-נור "לא, אדוני הנציב!" על הפוליטיקה והמנהל בישראל הוא קריאת חובה לעובדי המדינה. ספרו של גל-נור על הומור פוליטי יצא בהוצאת פינגווין היוקרתית בארה"ב וזכה לשבחים ב-"Newsweek".

 

את האיורים בספר, יצרה בתו של יצחק גל-נור, האמנית אפרת גל-נור

הספר "הבט אחורה בחיוך" הוא ספר הקושר בין הקורא לבין המחבר, בחוויה מרגשת, עם פתח צר למבט קדימה בעין טובה. המחבר יודע ללכוד רגעים של אמת ומצבים קומיים ותוך כדי כך חושף את עצמו באומץ ובגילוי לב אירוני. הקוראים  עוברים עם המחבר  את חבלי קליטתו בכפר הנוער "הדסים," בירושלים שלפני 1967, בשלוש המלחמות שבהן השתתף ועוסק בין השאר בשאלה האקטואלית: "הקונספציה שמאחרי הקונספציה" במלחמת יום הכיפורים ובשאלה: האם הספינה הדמוקרטית שלנו טובעת?

 

יש בספר סיפורים משעשעים (וגם רציניים) על האוניברסיטה העברית, על אוניברסיטת אוקספורד ועל אנגליה, בה המחבר שוהה מידי שנה כעמית מחקר, לרבות סיבוב בבארים הבריטים, באולמות המשפט האייקונים, במרוצי הסוסים ובחוגי האליטה האקדמית באנגליה.

 

גל-נור נפרד בספרו החדש מהרשמיות המאפיינת את מעמדו הציבורי וכותב על ניסיונות מיניים ראשונים כנעוריו, על קול פנימי, לעתים לעגני ומתריס ולעתים מעודד ותומך, שליווה אותו לאורך חייו. הוא מספר על כתיבת סיפרו בנושא הומור פוליטי, מפענח את משיכתו לדמותו של דון קיחוטה, ומספר על האוסף  הגדול של ספרי דון קיחוטה שברשותו (במיוחד גרסאות מאוירות לילדים ולנוער) שליקט בסיוריו בעולם.

 

פרופ גל-נור – צילום: "לוטן"

 

רבות מהרפורמות שניסה גל-נור להנהיג במנהל הציבורי, רלוונטיות באופן ישיר לניסיון ההפיכה משטרית ב-2023, בינהן: המאבק להפחתת משרדי הממשלה המיותרים וצמצום משרדי הממשלה ל-18; המאבק לשינוי שיטת המכרזים הממשלתיים כדי למנוע מינויים פוליטיים, לגיוס ערבים וקידום נשים בשירות המדינה ועוד

 

גל-נור כיהן כנציב שירות המדינה בתקופת ממשלת רבין. עם כניסתו של בנימין נתניהו, לתפקיד רוה"מ בממשלתו הראשונה, ביקש לפטר את גל-נור כאחת הפעולות הראשונות בתפקיד. בתגובה, עתר גל-נור לבג"צ והוחזר לתפקידו אחרי שבג"צ קבע כי תפקיד הנציב אינו פוליטי-מפלגתי ואין לפטר אותו עם חילופי השלטון.

 

על פעולותיו של גל-נור כנציב ועל מאמציו לשפר את השירות לאזרח הוענק לו "אות אביר השלטון" על ידי התנועה למען איכות השלטון.

 

את האיורים בספר, יצרה בתו של יצחק גל-נור, האמנית אפרת גל-נור, ראש המחלקה לאמנות בפקולטה לאומנויות במדרשת בית ברל, המציגה בגלריות ומוזיאונים מובילים.

 

איור: אפרת גל-נור, מתוך הספר "הבט אחורה בחיוך" / יצחק גל-נור, הוצאת כרמל