כותרות אחרונות
Search

העתיד של הטקסטיל מעוצב מפסולת?

צילום: יח"צ

 

העתיד של הטקסטיל מעוצב מפסולת?

מבתי אופנה מובחרים ועד ערימות אשפה ולעמק הסיליקון של הטקסטיל החדש.

המסע של שתי מעצבות וחיות אופנה בישראל סוללות את הדרכן לתעשיית האופנה ממוחזרות והחדשנית. טקסטיל שנולד מחדש – הפרויקט הראשון מסוגו של אופנה מעגלית הוצג בכפר-סבא.

 

רק לפני מספר שנים מעצבת האופנה הישראלית רויטל נדיב עבדה בחברות יוקרתיות –כמו דיסני ופילה – גוטקס, ייצרה פריטים חדשים וקידמה מותגים משלה. אך היא הבינה שהפריצה הגדולה באופנה טמונה בכיוון ההפוך. בעת נסיעתה לאפריקה, היא ראתה טונות מותגים כמו זארה ומנגו וכו׳ נמכרים בדולר בשווקים מקומיים, מזבלות ענקיות בגודל של האצטדיון של בגדי זבל שהושלכו ממדינות המערב, קלקלו את הנוף.

 

עם חזרתה לארץ, החלה נדיב במחקריה. "נדהמתי מהמספרים," – היא אומרת. "ישראל מייצרת 500,000 טונות של פסולת טקסטיל בשנה, שעולה כמעט 150 מיליון שקל. הוא נשרף או נקבר, אם לא נשלח לחו"ל. שאלתי את עצמי : מדוע לא להפוך את הפסולת הזו לחומר גלם עבור טכנולוגיות חכמות ישראליות?

 

נדיב, שתמיד אהבה טכנולוגיה, התחילה לחפש שותפים. להפתעתה היא גילתה שתעשיות הטקסטיל הישראליות המסורתיות אדישות לפרויקטים חדשניים, למרות שמשמעותה לא פחות מהישרדות.

 

הצטרפה אליה ויקטוריה כנר, יזמית אירועי אופנה בינלאומיים כמו שבוע האופנה בתל אביב, שבוע האופנה בברלין, שבוע האופנה הבינלאומי בווייטנאם, שבוע האופנה, והאירוויזיון וכו', גם לה היה הרצון ליצור משהו שאפתני ועולמי.

 

צילום: יח"צ

 

לפני מספר ימים הושקה לראשונה בכפר סבא מערכת הניהול למחזור עירוני. הפרוייקט נתמך על ידי שגרירות גרמניה,ויצו, בנק הפועלים, H&M , העמותות “דנדשה” ו”אני שלישי.”

 

 כפר סבא הייתה העיר היחידה במדינה שהסכימה לאמץ את הפרויקט, שכן ראש עיריית כפר סבא, רפי סער, תומך בגישות הקיימות לחיים העירוניים. העיר גם עזרה באיסוף 10 טון בגדים שהושלכו.

 

רפי סער ראש עיריית כפר סבא – צילום: אילן ספירא

 

מטרת הפרויקט היא לספק פתרון לכלכלת המחזור לפסולת הטקסטיל של העיריות, המהווה עד 10% מהפסולת המוצקה של העיר. הפיתרון מבוסס על שלושה עמודים:

  1. Re-Use בגדים זרוקים במצב חדש / כמעט חדש מוחזרים לקמעונאים;
  2. Re-Make בגדים וטקסטיל זרוקים ממוחזרים למוצרי טקסטיל חדשים בעזרת טכנולוגיה חדשה;
  3. Re-Sycle בגדים וטקסטיל ממוחזרים ומשמשים בתעשיות אחרות, כגון בנייה ומכוניות.

 

שגרירת גרמניה סוזן וואסום – ריינר אמרה בטקס הפתיחה בכפר סבא, "אנו גאים להיות שותפים לפרויקט הטקסטיל שנולד מחדש. קידום איזון אקולוגי וכלכלה ירוקה. מניעת שינויי האקלים הגלובלי היא אחת העדיפויות המרכזיות של גרמניה בתפקיד נשיאות מועצת האיחוד. בנוסף, אנו מאמינים כי משבר הבריאות הנוכחי מהווה הזדמנות עצומה לבצע שינויים באיזון אקולוגי, הכוללת שיפור ניהול הפסולת בתעשיית הטקסטיל. הרגשנו שהפרויקט Re-Born, נותן מענה גם סביבתי וגם חברתי ולכן שמחים לתמוך בו. יחד נהפוך את העולם לירוק יותר. גם ביחס לאלמנט החברתי שלו, היה יותר ממה שצריך, ותענוג להצטרף למאמצי היוזמה להפוך את העולם לירוק יותר".

 

למרות משבר הקורונה, 100 נשים ממגזרים שונים בחברה הישראלית משתתפות בקורס ללמוד על ניהול המחזור וכן על מיון טקסטיל מקצועי.

 

פרויקט יתקיים עד 23 במרץ 2021.