כותרות אחרונות
Search

איך נוכל לדעת איפה בעתיד יופיעו קמטים בעור שלנו ? – באדיבות: ד"ר מוניקה אלמן מומחית ברפואת עור….

צילום: סם יצחקוב

 

הקמט העתידי.!

איך נוכל לדעת איפה בעתיד יופיעו קמטים בעור שלנו ?
ד"ר מוניקה אלמן, מומחית ברפואת עור וברפואה אסתטית, מנתחת ומדגימה לנו כיצד נוכל לזהות את הקמטים העתידיים שלנו כבר בשלב מוקדם.
 
מהו קמט? זה כיווץ של שריר הנובע מהבעות פנים.   
עם השנים, הפעולה של כיווץ הפנים יוצרת קמטוטים זעירים בעור. אך גם סיבות כמו שינויי אקלים, שינויים הורמונאליים, שינויי תזונה, שינויים של הלסתות ,פעילות ספורטיבית וכמובן גנטיקה גורמים להעמקה של הקמטים.
 
השומן התת עורי הנותן לפנינו את העגלגלות והרוך משתנה עם הזמן ומשנות ה30 לחיינו כפית שומן (5 מ"ל) נפרדת מפנינו.
 
והרשת התת עורית, החשובה כל כך, משתנה גם היא. לכן, אם מתבוננים בפנים של בני נוער צעירים נוכל לזהות את דרך ההתקמטות העתידית וההתבגרות של הפנים. 
 
לכולנו יש נטייה למימיקה בצד כזה או אחר של הפנים ויש תמיד כיווץ יתר בימין או בשמאל, לכן, אין ממש סימטריה מלאה בפנים לאף אחד. בפנים יש שילוב של עור דק ועדין מול אזורים העשירים בבלוטות חלב כמו אזור ה-T למשל (מצח מרכז הפנים אף סנטר). 
 
מפתח העין הוא מבנה אנטומי אישי של כולנו, ולעתים גורם לאשליה אופטית של כתם ולמעשה יש השתקפות של כלי דם ללא קשר לכתם.
 
צחוק שמח של הפנים, לעתים קשור ל- 2 גומות קטנות בצדי הלחיים ועם הזמן הגומות החינניות הופכות לקמטים. התהליך מתחיל עם קמטוט קטן קבוע (שבר של קמט) ועם הזמן, עם פעולת הכיווץ, המימיקה ואיבוד נפחים בפנים, מעצימים את הקמטים.
 
הכיווץ של הקמטים בצדי הפה והלחיים יגרמו עם הזמן להופעה של קמטים, בהתחלה עדינים מאד ולאחר כ 7-8 שנים הקמטים יהפכו למודגשים ועמוקים מאוד. קמטוטים ליד העיניים יתעצמו וכך גם הקמט בין הגבות.
 
מבנה הפנים מוארך, עם שפתיים בשרניות ומלאות – מימיקה, מביאה עם הזמן הופעה של קמטים באזור הלחיים, בזוויות העיניים ומעל הפה. הם מופיעים בצורה של קמטים אורכיים עדינים ונראים כמו ברקוד. 
 
מבנה הפנים נראה כמו משולש – קמטי מימיקה בצדי הפה מעמיקים עם הזמן. פעילות הכיווץ באזור זה של הפנים היא מאד משמעותית ותופס חלק מהאישיות שלנו. עם הזמן קמטים אלו יהפכו לעמוקים יותר. ומצד שני, הבעת הפנים בזמן צחוק, תייצר קמטים בצדי העיניים שילכו ויעמיקו עם הזמן .
 
 

צילום: סם יצחקוב

 
 
במבנה פנים ארוך, עיניים מלוכסנות וגדולות ומצח גבוה, המימיקה וצחוק יגרמו להעמקה של הקמטים בין הגבות וצדי הפה, כמו כן, העמקת הקמטים בחיבור בין האף לסנטר. 
 
במבנה פנים ארוך, המימיקה תיצור קמטים במניפה ליד העיניים ומעל הגבות, כמו כן העמקה של הקמטים מתחת לעצמות הלחיים. וכמו כן העמקת הקמטים בין האף לסנטר (קמטים נזו לביאלים).
 
ניתן לזהות בפנים את האפשרות של התקמטות עתידית וישנם מספר מדדים לכך. האם זה אומר שצריך לנסות למנוע? ממש לא!
 
הקמטוטים הם חלק מהאישיות שלנו, ולא נכון למחוק אותם. עם הזמן הקמט עמוק יותר ואם נוצרת התחלה של אסימטריה אז ההמלצה להזריק חומצות היאלורוניות כבר בגיל צעיר, בסוף שנות העשרים בכדי לגרות יצירה של קולגן בקמט ובאזור ולשפר (לא להעלים) את התשתית התת-עורית.
 
בין הגבות ומניפות העיניים, יש תנועות מימיקה חזקה, 250 אלף התכווצויות ליום ! לכן זה יוצר קמטים במניפות ובמצח. ניתן למזער את הקמטוטים ע"י הזרקת בוטוקס שמשולבת בחומצה היאלורונית ברמת סמיכות עדינה.
  
טכנולוגיות החדשות, כמו טיפולי לייזר וגלי רדיו מומלצות לנשים יותר צעירות, הטיפולים מוצעים גם לגברים המעוניינים לשמור על מוצקות הפנים והעורית. הטיפולים כמובן מצריכים תחזוקה, והחשיבות של שילוב הזרקות וטכנולוגיה מעניקות גמישות ומוצקות לעור לאורך זמן גם אם נדרשת תחזוקה.
 
מתי להתחיל?
שאלה מאד מורכבת, בשנות העשרים כדאי לשמור ולטפח באמצעות אכילה מאוזנת, מריחה של סרום ותוספת לחות, מריחה של מסנני קרינה, ומודעות לאורח חיים נכון. 
 
 בתחילת שנות השלושים ומעלה כדאי להקפיד יותר על אורח החיים וטיפולי שימור, ניקוי קוסמטי תקופתי, למתן את אורח החיים המתוח שניכר על פנינו. ויש להתחיל טיפולים משולבים על פי מצב העור, הקמטים, המימיקה, ואורח החיים.
 
יש להתחיל טיפולים אקטיביים ע"י מילוי נפחים בחומרים בטוחים ומתכלים, והתחדשותם מייצרת קולגן איכותי (בעשור האחרון הוזרקו 100 מיליון הזרקות של חומצות היאלורוניות נתון זה של הFDA מעיד על איכות ובטיחות וצורך לשיפור העור.
טיפול בכתמי עור צריכים להיות בהתאמה לאופי הכתם, הגיל, מיקומו ומידת נזקי קרינה בעור כתוצאה מחשיפה לשמש.
  
טיפולים:
טכנולוגיות לייזר שונות, גלי רדיו, החדרת לחות בלחץ סילוני, פילינג, הזרקות הם גם חלק מהטיפולים המעניקים יופי זוהר חיות וחיוניות, הטיפול צריך להיות בהתאמה למצב המטופלת.
 
באדיבות: ד"ר מוניקה אלמן, מומחית ברפואת עור וברפואה אסתטית.