כותרות אחרונות
Search

גלגולה של קופת גמל – מתיקון 190 ועד קופת גמל להשקעה !

גלגולה של קופת גמל – מתיקון 190 ועד קופת גמל להשקעה !

קופות הגמל עברו שינויים רבים וכיום הן מהוות אפשרות אטרקטיבית לחיסכון לטווח בינוני עד ארוך. מהו תיקון 190, כיצד חוסכים לקראת גיל 60 יכולים ליהנות מההטבות שמציע תיקון זה ומדוע קופת גמל להשקעה היא חלופה אטרקטיבית בגיל צעיר יותר

קופת גמל היתה ידועה בעבר כסוג של חיסכון נזיל לטווח בינוני עד ארוך שאפשר במקרים מסוימים לקבל עליו הטבות מס. רבים זיהו את ההזדמנות ומיליארדים רבים של שקלים נחסכו בקופות הגמל לאורך שנים רבות. בשנת 2008 החליט הרגולטור שאת הכסף הנצבר בקופות הגמל יהיה ניתן למשוך רק כקצבה חודשית לאחר גיל הפרישה – ובאחת כמעט והופסקו ההפקדות לקופות הגמל. בשנת 2012 הוחלט לאפשר שוב משיכה של החיסכון בקופת הגמל בסכום חד פעמי לאחר גיל 60, במה שנודע בשם הבלתי אטרקטיבי ״תיקון 190 לפקודת מס הכנסה״. לקח קצת זמן עד שהחוסכים הצליחו לעכל את השינוי, אך בשנתיים האחרונות מורגשת האצה והציבור שב להפקיד לקופות הגמל. בסוף 2016 הוחלט לשחרר עוד קצת את המגבלות על קופות הגמל, וכך הושקה גם קופת גמל להשקעה, המאפשרת חיסכון בסכום מוגבל שניתן למשיכה בכל עת, גם לפני גיל 60.

 

אין ספק שבין שוק ההון המורכב להבנה, למגבלות מס ההכנסה שגם הן לרוב אינן נהירות לאדם הממוצע, רובנו הולכים לאיבוד בטרמינולוגיה. כדי שתוכלו להבין איזו קופת גמל מתאימה לצרכים שלכם, ננסה להסביר כאן מהו בכלל אותו תיקון 190 ומהם ההבדלים בין קופת גמל לפי תיקון 190 לבין קופת גמל להשקעה. אך לפני שנצלול להבדלים ביניהם, כדאי להבין בכלל מהי קופת גמל.

צילום: שאטרסטוק

קופת גמל: קווים לדמותה

קופת גמל היא מכשיר פיננסי המאפשר לכם לחסוך כסף שינוהל על ידי מנהל השקעות מקצועי של בית ההשקעות. בכל קופת גמל ניתן לבחור בין מגוון מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות, המתאימים לצורכי החוסכים השונים, ולטווח הזמן שהם רוצים לחסוך במהלכו. כל אחד ממסלולי ההשקעה מאפשר פיזור רחב של החיסכון על פני אפיקי השקעה רבים, רובם נכסים הנסחרים בבורסה אך בחלק מהמסלולים ניתן למצוא גם נכסים שאינם נסחרים – כמו נדל״ן ועוד.

 

את החיסכון ניתן להעביר בכל עת בין מסלולי השקעה ובתי השקעות שונים, מבלי שהדבר יחשב כפדיון של החיסכון, שמחייב תשלום מס כלשהו. בכל קופת גמל ניתן להגדיר מוטבים לבחירתכם שיקבלו את הכסף לאחר מותכם. אם אתם זקוקים לכסף עכשיו, תוכלו גם לקבל הלוואה כנגד החיסכון שצברתם בקופת הגמל ולהמשיך להשקיע את כספכם בקופה. קופת הגמל הבסיסית נועדה לחיסכון לגיל הפרישה ולכן ברירת המחדל היא לקבל את הכסף כקצבת פנסיה חודשית פטורה ממס בהתאם לתקרת המס. אך ישנן גם אפשרויות נוספות, כפי שנפרט מיד.

 

מהי קופת גמל לפי תיקון 190?

החידוש בקופת הגמל לפי תיקון 190, הוא שניתן למשוך את הכסף גם כסכום חד-פעמי לאחר גיל 60. המשיכה כסכום חד-פעמי אפשרית למי שיש לו כבר חיסכון פנסיוני אחר, המקנה לו קצבת פנסיה מינימלית בסכום של 4,418 ש״ח לפחות (הסכום מתעדכן אחת לשנה) ובתנאי שהפקיד לפי התקרות המותרות. על משיכת סכום חד-פעמי תידרשו לשלם מס של 15% על הרווחים הנומינליים שנצברו בחיסכון שלכם, כלומר על הרווח שנצבר. היום, כאשר המחירים לא עולים משמעותית והאינפלציה נמוכה, תשלום מס בגובה 15% על הרווחים הנומינליים לפי תיקון 190 יהיה עדיף על תשלום מס בגובה 25% על הרווחים הריאליים, כפי שנהוג באפיקי חיסכון אחרים, הצמודים למדד המחירים לצרכן.

 

על כ-34 אלף השקלים הראשונים שתפקידו לכלל קופות הגמל העצמאיות על שמכם מדי שנה תוכלו לקבל הטבת מס בעת ההפקדה. לכן על סכום זה לא תוכלו לקבל הטבות מס בעת משיכת הכסף כפי שהזכרנו – אלא עם אישור מרשות המסים הקובע את גובה המס שתשלמו על סכום זה, אם בכלל. לקופת גמל לפי תיקון 190 ניתן להפקיד סכומים גבוהים מאוד, עד תקרה שמשתנה בהתאם לגילכם במועד ההפקדה. תקרת ההפקדה עד גיל 67 נעה בין כ-7 ל-8.7 מיליוני ש״ח ולכן לא מהווה חסם משמעותי. לאחר מכן התקרה יורדת בהדרגה עד לסכום של כ-1.5 מיליון ש״ח בגיל 99. לא כדאי למשוך את הכסף מקופת גמל לפי תיקון 190 עוד לפני גיל 60, היות ואז תאלצו לשלם מס שולי של 35% לפחות.

 

אם חס וחלילה תלכו לעולמכם, המוטבים שהגדרתם או יורשיכם, יוכלו לקבל את החיסכון שצברתם. אם בעל הקופה נפטר לפני גיל 75, המוטבים רשאים למשוך את הכסף בסכום חד-פעמי בפטור מלא ממס תוך 90 יום או לשלם מס בשיעור של 25 על הרווחים הריאליים שנוצרו מהיום ה-91 ואילך במשיכה מאוחרת יותר.

 

אם בעל הקופה נפטר לאחר גיל 75, המוטבים רשאים למשוך את כספי הקצבה, המזכה בפטור ממס ללא צורך באישור פקיד שומה. את כספי הקצבה המוכרת שנצברו עד ליום הפטירה ניתן למשוך  בסכום חד-פעמי ולשלם מס בשיעור של 15% על הרווחים הנומינליים או להשאיר את הכסף עד שיהיו בעצמם בני 60 ולמשוך את הכסף באותם תנאים: כקצבה בפטור ממס, או בסכום חד-פעמי בתשלום מס של 15% על הרווחים הנומינליים.

 

מתי כדאי להפקיד לקופת גמל לפי תיקון 190 ומתי עדיפה קופת גמל להשקעה?

קופת גמל לפי תיקון 190 כדאית בעיקר לקבוצה מאוד מסוימת העונה על שלושת התנאים הבאים: אם אתם כבר בני 60 או קרובים לגיל זה ולא תצטרכו את הכסף לפני כן; אם יש לכם סכום משמעותי שתרצו להפקיד לחיסכון לכמה שנים; אם יש לכם כבר חיסכון פנסיוני אחר שיקנה לכם קצבת פנסיה מינימלית. למי שאינו עומד בתנאים אלו ישנה אפשרות מצוינת נוספת –  הפקדה בקופת גמל להשקעה. בקופת גמל להשקעה תוכלו להפקיד סכום של 70 אלף ש״ח מדי שנה עבור כל בן משפחה ולמשוך את הכסף בכל עת בתשלום מס של 25% על הרווחים הריאליים (רווחים בקיזוז עליות המחירים במשק). אם תשאירו את הכסף בקופת גמל להשקעה עד גיל 60, תוכלו למשוך את הכסף גם כקצבה פטורה ממס עד לתקרה.