כותרות אחרונות
Search

האם מצבה של המערכת החיסונית של תינוקות משפיעה על חיי היומיום של ההורים ?

האם מצבה של המערכת החיסונית של תינוקות משפיעה על חיי היומיום של ההורים ?

סקר חדש מראה כי כ- 50% מהאימהות העידו שתינוקם היה חולה למעלה מ- 15 ימים בשנה הראשונה לחייו.

לאחר מחקרים מדעיים של שנים נמצא כי רכיב ה- HMO  יוצא להגנת תינוקכם

 

בשנים האחרונות, נושא המחלות התכופות והחיסוניות השברירית של הילדים מעלה חשש בקרב הורים רבים בישראל, בייחוד הורים לתינוקות קטנים. מחלות חוזרות, הידבקויות בגן וימי מחלה רבים שההורים נאלצים לקחת במהלך השנה מדאיגים את ההורים, משבשים את סדר היום בעבודה ואף משפיעים על מצב הרוח בבית.

 

מחקר מדעי חדשני ופורץ דרך אודות רכיב ייחודי בשם "אוליגוסכריד מחלב אם" (HMO), הוכח כמחזק את ההגנה החיסונית של תינוקות ובכך מסייע לצמצם את הפער בין מערכות החיסון של תינוקות הניזונים מתמ"ל לבין אלו של תינוקות יונקים. בחודשים הקרובים אבוט השיקה בישראל סימילאק עם רכיב ה- HMO וזוהי הזדמנות חשובה ללמוד אודות רכיב חשוב זה. 

 

חלב אם הוא ללא ספק  "המזון האידיאלי" לתזונת תינוקות בזכות ההרכב המושלם של חלבונים, שונים, פחמימות, ויטמינים, מינרלים, קארוטנואידים ורכיבים נוספים התומכים במערכת החיסון של התינוק. כחלק מרכיביו התזונתיים , יש גיבור אחד שלא זכה לתהילה עד השנים האחרונות ושמו – אוליגוסכרידים מחלב אם  (Human Milk Oligosaccharides או בקיצור HMO) – הרכיב התזונתי השלישי בגודלו בחלב אם (למעט המים). על בסיס מחקר של 15 שנים, מצאו המומחים כי זהו אחד הרכיבים העומדים מאחורי תכונתו של חלב האם כמעודד התפתחות מערכת החיסון.

 

במסגרת השקת המוצר סימילאק גולד בישראל המכיל את הרכיב השלישי בגודלו בחלב אם- HMO , החשוב להגנה החיסונית של תינוקות, ערכה חברת אבוט סקר מקיף באמצעות מכון המחקר Kantar Tns – israel שבדק מה באמת חושבות האימהות בישראל על מערכת החיסון של התינוקות שלהן, מה הן חושבות שניתן לעשות על מנת לשפר את המצב ואיך זה משפיע על חייהן בבית ובעבודה במסגרת הסקר השתתפו למעלה מ- 300 אימהות.

 

ההשפעה על האימהות בחיי היום יום, חיסוניות והגנה מפני מחלות ונתונים כלליים על האימהות. במסגרת הסקר נשאלו האימהות כמה ימים במצטבר, היה תינוקם חולה בשנה הראשונה לחייו וניתנו אופציות מ- 0 ועד 150 ימים. 41% מהאימהות העידו כי תינוקם היה חולה עד 10 ימים בשנה הראשונה לחייו ו- 59%העידו כי תינוקם היה חולה למעלה מ- 10 ימים.

צילום: יח"צ

ילדים בשנים הראשונות לחייהם נוטים לחלות לעיתים קרובות, כאשר למחלות אלה בכלל, ולימי המחלה שהוריהם נדרשים לקחת בעקבותיהן, ישנן השלכות שונות. במסגרת הסקר עלה כי כ- 50% מהאימהות העידו כי המחלות של תינוקם, מקשה עליהן ביכולת לבצע את מטלות הבית במהירות וביעילות , 28% העידו כי זה מקשה עליהן במידה בינונית וכ- 22% השיבו כי זה מקשה עליהן במידה מועטה או כלל לא.

 

כשנשאלו הנשים על שעות הפנאי שלהן, כ- 44% מהנשים סיפרו כי קיים קושי בניהול שגרת פנאי ונופש בשל המחלות שלתינוקם, 26% מהנשים העידו על קושי בינוני, 18% טענו כי מדובר בהפרעה במידה מועטה ו- 12% מהנשים השיבו כי זה לא מפריע להן כלל ליכולת לקיין שגרת פנאי ונופש.

 

נתון מעודד מראה כי רק מעטות מהאימהות העידו כי יחסם עם המנהל/ת נפגע בשל המחלות של תינוקם וההיעדרות מהעבודה. שליש מהאימהות לא חשו כלל קשיים וכ- 22% מהן חוו קושי מועט. עוד נשאלו האימהות האם הן חושבות שיש קשר בין קידומם בעבודה לבין המחלות של תינוקם שכאמור מאלצות אותן לפעמים להעדר מהעבודה, לצאת מוקדם יותר וכו. כ- 27% מהאימהות מצאו קשר בין אי קידום בעבודה לבין סוגיית המחלות. 21% השיבו כי קיים קושי במידה בינונית, 20% העידו כי הקושי מועט וכשליש מהנשים סברו כי לא קיים קשר או קושי בין הדברים.

 

במסגרת הסקר בחנו אילו מחלות הן הנפוצות ביותר לדעת האימהות. באילו אמצעים הן דואגות לשמור על המערכת החיסונית של תינוקם והאם הן חושבות שיש להן חלק מרכזי בשמירה על החיסוניות. האימהות נשאלו באילו מחלות תינוקם היה חולה מגיל שנה ועד גיל שלוש. נראה כי למעלה ממחצית מהאימהות העידו כי תינוקם היה חולה בזיהום בדרכי הנשימה ובתופעות במערכת העיכול. כ 28% מדלקות גרון, כ- 18% מתופעות עוריות ורק כ- 12% מהאימהות העידו כי תינוקם לא חלה באף אחת מהמחלות הללו. האימהות נשאלו האם הן חושבות שיש להן תפקיד בסיוע על ההגנה החיסונית של תינוקם. 73% מהאימהות מרגישות כי הן יכולות לתרום לחיסוניות התינוק באופן פעיל. למעלה מרבע מהאימהות מחסנות את תינוקם בכל החיסונים הנדרשים, 27% מקפידות על תזונה בריאה שמחזקת את החיסוניות של התינוק, רבע מהאימהות מעידות כי מלבישות את תינוקם טוב בחורף ו-18% מהן, לא נותנות לתינוקם להיות במחיצת אנשים חולים.

 

רונית דוייב, מנהלת מדעית אבוט יצרנית סימילאק גולד: "עיכול זה משהו מאד מורגש בקרב הורים – הילד בוכה, כואבת לו הבטן, הוא סובל מגזים וכד', לעומת זאת, בכל הנוגע למערכת החיסונית, הרבה הורים מתחילים לדאוג רק כשהילד חולה, כשמגיע החורף, או כשהילד נכנס לגן. מחקרים מראים שעם מודעות ותזונה נכונה ניתן להגן על מערכת החיסון שלנו כדרך חיים, וזה הנושא הכי חם כרגע ברמה עולמית בתחום תזונת תינוקות. היכולת של המדע לחקות את ה – HMO , רכיב שנמצא בחלב אם המופקד על חיסוניות מאפשרת לייצר מערכת חיסון חזקה ובריאה לתינוק".