כותרות אחרונות
Search

האם קריאת ספרים משפרת את הציונים במתמטיקה?

המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך מטעם הפדרציות היהודיות בארה״ב, פועל כעשור כדי לגשר על הפערים בנוגע לכישורי השפה של תלמידים (במיוחד של האוכלוסיה האתיופית בישראל).  

מה הקשר בין קריאת ספרים למתמטיקה האם קריאת ספרים משפרת את הציונים במתמטיקה?

מחקר שיזם המרכז מראה על קשר הדוק בין קריאת ספרים לבין היכולת המתמטית של הילדים בתכנית לחדשנות בחינוך. 

mercaz 3

לפני כמה שנים החליטו החוקרים בטי הארט וטוד ריסלי להתחקות אחר 44 משפחות עם ילדים בני שנה משכבות סוציו-אקונומיות שונות: בעלי מקצועות חופשיים, פועלי צווארון כחול ונתמכי סעד. במהלך שנתיים ביקרו חוקרים בבתי המשפחות מדי חודש, הקליטו ותמללו כל מילה שנאמרה על ידי הילד וההורים, ספרו את המילים, בחנו את מורכבותן ואפילו את הדקדוק.

הממצאים היו מדהימים. במהלך שנה מחליפים הורים בעלי מקצועות חופשיים כ-11 מיליון מילים בממוצע לעומת 6 מיליון מילים בקרב משפחות מהמעמד הבינוני ו-3 מיליון מילים בלבד בקרב משפחות ממעמד חברתי-כלכלי נמוך.

mercaz 2

צילום: המרכז לחדשנות בחינוך

התכנית לחדשנות בחינוך מנסה בעשר השנים האחרונות לשפר את הישגי התלמידים המשתתפים בה בכלל המקצועות באמצעות שיפור משמעותי בכישורי השפה שלהם: כתיבה, קריאה ודיבור. בהתבסס על מודל שהצליח בהארלם, פועלת התכנית בבתי ספר שבהם אחוז גבוה של תלמידים יוצאי אתיופיה, משנה את שיטת ההוראה, מכניסה אלף ספרי קריאה בדרגות שונות לכל כיתה ומאפשרת לכל תלמיד להתקדם בקצב אישי בלי קשר לשאר התלמידים בכיתה.

בעיר נתניה מקיפה התכנית שליש מתלמידי העיר והיא פועלת בשישה בתי ספר שונים.

בשנתה השנייה רק 21% מהתלמידים קיבלו ציון ממוצע גבוה מ-85, 21% נוספים קיבלו ציון שנע בין 74-84 ו-30% קיבלו ציון שנע בין 58-73. 29% מהתלמידים נכשלו.

שש שנים מאוחר יותר 41% מהתלמידים קיבלו ציון ממוצע גבוה מ-85, 28% ציונים שנעים בין 74-84 ו-20% ציונים שנעים בין 58-73. אחוז הנכשלים צנח ל-9% בלבד.

בעיר ראשון לציון בה מקיפה התכנית רבע מתלמידי העיר זינק בתוך ארבע שנים מספר התלמידים שקיבל ציון גבוה מ-74 מ-50% ל-65%. אחוז הנכשלים קטן מ-24% ל-13%.

בעיר פתח תקווה אחוז התלמידים שקיבלו מעל 74 צמח מ-41% בלבד ל-76% כיום. אחוז הנכשלים הצטמצם מ-11% ל-6%.

mercaz 1

צילום: המרכז לחדשנות בחינוך

דן פוטרמן מנכ"ל המרכז לחדשנות בחינוך: "יש קשר ישיר בין הבנת הנקרא לבין מתמטיקה. תלמיד שלא מסוגל להבין את השאלה, בטח שלא יוכל לפתור אותה. שפה היא המפתח לחינוך. ילדים שלא לומדים לקרוא ולכתוב עד סוף בית הספר היסודי, ברוב המקרים, כבר לא יוכלו להדביק את הפער".