כותרות אחרונות
Search

העיר קרקוב – פולין נבחרה לעיר הבירה הגסטרונומית של אירופה לשנת 2019

קרקוב עיר הבירה הגסטרונומית של אירופה לשנת 2019

 האקדמיה האירופית לגסטרונומיה קבעה כי העיר קרקוב היא הראשונה אי פעם שזוכה בתואר החשוב והמכובד – "הבירה האירופית של התרבות הגסטרונומית".!

המטבח הפולני מגוון ועשיר מאוד והוא מושפע ממנהגים מסורות קולינריות ותוצרת חקלאית מאזורים גיאוגרפים שונים במדינה.

 

העיר קרקוב הינה הבירה הגסטרונומית של אירופה לשנת 2019. כך קבעה לאחרונה האקדמיה האירופית לגסטרונומיה, שמקום מושבה בצרפת. קרקוב היא העיר הראשונה אי פעם שזוכה בתואר החשוב והמכובד – הבירה האירופית של התרבות הגסטרונומית.

 

צילום: באדיבות לשכת התיירות של פולין

 

מלבד המסעדות בוורשה, המסעדות בקרקוב הן היחידות בפולין שהומלצו על ידי מדריך מישלן. כיום מומלצות 26 מסעדות בקרקוב על ידי מדריך מישלן. הגסטרונומיה המשובחת בקרקוב נובעת ממוצרים איכותיים ברמה גבוהה שמגיעים מספקים מקומיים; וכן מתכונים משובחים ואווירה נהדרת. במהלך 2019 ייערכו אירועים גסטרונומיים חשובים, לרבות קונגרס הגסטרונומיה וכן מפגשים של שפים בינלאומיים, גם כאלה שמחזיקים ב-3 כוכבי מישלן.

 

צילום: באדיבות לשכת התיירות של פולין

 

 

למרות השפעה קולינרית חזקה של הטטרים והטורקים, המטבח הפולני חב רבות לטעמים שהגיעו ממונגוליה, גרמניה, צרפת, איטליה וכן טעמים עם השפעה יהודית. המטבח הפולני מגוון מאוד בשל תנאים חקלאיים שונים באזורים השונים במדינה, מנהגים ומסורות שונות. ישנן מספר מנות שמזוהות עם המטבח הפולני. כך למשל הפולנים אוהבים מאוד לבשל סוגי מרק שונים. מרק עגבניות מוקרם פופולרי למדי בפולין וכן מרק עם מלפפונים חמוצים. מרקים מסוימים מוגשים בהתאם לעונות השנה. המטבח הפולני כיום, לאחר עידן הקומוניזם, עשיר במעדנים רבים כגון: אווז צלוי שמוגש עם כוסמת; פירוגי בסגנון רוסי או כופתאות שנעשו עם גבינת דלעת ותפוחי אדמה. כמו גם כופתאות עם בשר או כרוב ופטריות בר.

 

צילום: באדיבות לשכת התיירות של פולין

 

 

הפולנים יודעים להכין קינוחים מצוינים. הקינוחים כוללים לרוב פירות עונתיים משובחים, כגון: תפוחים, אגסים או שזיפים, כמו גם גרגרי יער ותות בר. פירות יער ופטריות בר מהווים מרכיב חשוב במטבח הפולני. הירקות הנפוצים ביותר במטבח הפולני הם תפוחי אדמה וכרוב. כמה מעדנים פולניים אהובים במיוחד, כמו פנקייק, כופתאות ואטריות, מיוצרים מתפוחי אדמה. כרוב כבוש מוגש כליווי למאכלי בשר והוא הבסיס למרק הכרוב המסורתי הנקרא קפושניאק. פולין היא גם יצרנית מובילה של תפוחי עץ. את הטעם המיוחד של תפוחי העץ אפשר לחוש בעוגה הפופולרית szarlotka. בעת ביקור בצפון מזרח פולין אסור לפספס את עוגת ה- sękacz המיוחדת. בדרום המדינה ניתן למצוא את מאפה הקולאק, בעיקר באירועים מיוחדים. הפופולריים ביותר עשויים מפרג וגבינה. כך למשל הסמל הקולינרי של העיר קרקוב הוא בייגלה בצק, שנקרא obwarzanki, שאף נמכר בדוכני רחוב. קרקוב גם מפורסמת בעוגת הגבינה שלה.

 

צילום: באדיבות לשכת התיירות של פולין

 

ללחם הפולני יש טעם עשיר במיוחד ויצא לו שם ברחבי העולם הקולינרי. ישנם זנים רבים, מן הלחם הכבד, העבה, העשיר, העשוי מקמח מלא ועד ללחם לבן רך וקליל עם קרום פריך. הפולנים אוהבים נקניקיות ומסורת הייצור שלהם בפולין היא בת מאות שנים.  הנקניק הלבן הפופולרי מלווה את המרק החמוץ המסורתי עם כרוב כבוש. פולין נחשבת ליצרנית גדולה של נקניק הקבנוס. פטריות כבושות הן מעדן פולני. בכל אזור בפולין כדאי לשאול על מחלבות מקומיות. הללו מציעות מבחר ייחודי של מוצרים טעימים מתוצרת בית.