כותרות אחרונות
Search

השפעת צעדי הבנק המרכזי האמריקאי על שוק ההון הישראלי.

דניאל ג'ורג'י מרכנתיל דיסקונט – צילום: יח"צ מרכנתיל

 

השפעת צעדי הבנק המרכזי האמריקאי על שוק ההון הישראלי.

דניאל ג'ורג'י, מנהל דסק ניירות ערך ישראליים בבנק מרכנתיל: "תחזית הצמיחה הגבוהה יחסית של המשק הישראלי והאינפלציה הצפויה הנמוכה לעומת משקים מפותחים עשויה להוביל את השוק המקומי לתשואה עודפת על פני שווקים אחרים בדומה לשנת 2021. 

הסקירה הוכנה ע"י דניאל ג'ורג'י, מנהל דסק ניירות ערך ישראליים, בנק מרכנתיל.

 

שנת 2022 נפתחה בסערה כשמדדי המניות המרכזיים בעולם רושמים ירידות חדות במיוחד, זאת לאחר עליות נאות שאפיינו את שנת 2021. הסיבה העיקרית נעוצה בשינוי המדיניות של הבנק המרכזי  האמריקאי לגבי בחינת העלאת הריבית בכלכלה הגדולה בעולם. זאת, לאור אינפלציה של כ 7% בשנת 2021, הגבוהה ביותר מאז שנות ה80. הבנק המרכזי שנטה לייחס לסימני האינפלציה המבעבעים בתקופה האחרונה כאירוע זמני ובר חלוף, נאלץ להודות שהאינפלציה לא תמהר להיעלם כל כך מהר.

 

כפועל יוצא של התובנה ולאחר תקופה ארוכה של הורדת ריבית ורכישות של אגרות חוב, הפד צפוי לעבור למדיניות מרסנת של הידוק מוניטרי, העלאות ריבית והפסקה מוחלטת של רכישת אגרות החוב. כל זאת, בכדי לרסן את האינפלציה שהרימה ראש בקצב מדאיג. עם צעד זה, צפוי הפד להצטרף למדינות רבות בעולם שכבר החלו להעלות ריבית, כמו: בריטניה, דרום קוריאה, נורבגיה, צ'כיה, הונגריה ועוד…

 

עליית האינפלציה בעת האחרונה מוסברת בעיקר בשל עודף ביקושים לאחר תקופה ארוכה של מגבלות וסגרים, לצד מחסור בהיצע של חומרי גלם שנבע בעיקר בשל שיבושים מהותיים בשרשראות האספקה. מחירי הדלק שהתייקרו בצורה ניכרת הוסיפו לא מעט קיסמים למדורת האינפלציה הלוהטת. המתח הגיאופוליטי בין רוסיה לנאט"ו בסוגיית אוקראינה מהווה זרז נוסף לגל הירידות הנוכחי.

 

הירידות החדות בשווקים כמעט ואינן פוסחות על שום סקטור. זאת, בדגש על ענף הטכנולוגיה שחווה ירידות חדות לאחר עליות משמעותיות בתקופה האחרונה. סקטור האנרגיה שזוכה לרוח גבית מעליית מחירי הנפט בעולם נצבע בירוק כששאר הסקטורים נצבעים באדום בוהק.

 

דניאל ג'ורג'י מרכנתיל דיסקונט – צילום: יח"צ מרכנתיל

 

האם הירידות החדות ימשיכו ללוות אותנו אל תוך שנת 2022 או שנוצרה כאן הזדמנות קניה לאור גל הירידות המאסיבי? לא נדע לענות על שאלה זו, אבל נוכל לספק מעט נתוני מאקרו כפי שיצאו לאחרונה בהודעה לעיתונות מחטיבת המחקר של בנק ישראל.

 

התוצר במדינת ישראל  צפוי לצמוח בשיעור של 5.5% בשנת 2022 והאינפלציה צפויה לעמוד על עליה של 1.6%. העברת תקציב המדינה והעלייה בהכנסות ממיסים מיתנו את התחזיות לגרעון ויחס החוב תוצר לכדי גרעון של 3.6% תוצר והחוב הצפוי עודכן אף הוא כלפי מטה ל – 69%. בנוסף, מעריכים בבנק ישראל כי הריבית תעמוד על 0.1% עד 0.25% בעוד שנה.

 

תחזית הצמיחה הגבוהה יחסית, של המשק הישראלי והאינפלציה הצפויה הנמוכה משמעותית לעומת התחזיות למשקים המפותחים כפי שעולה מתחזיות המאקרו של בנק ישראל, ממצבת את הכלכלה הישראלית והשווקים בישראל בעמדת פתיחה טובה שעשויה להוביל את השוק המקומי לתשואה עודפת על פני שווקים אחרים בדומה לשנת 2021.

 

אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. האמור בסקירה זו משקף את דעותיהם והערכותיהם של עורכי הסקירה למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. הניתוח במסמך זה נעשה בהתבסס על מידע אשר פורסם ו/או היה נגיש לכלל הציבור ומידע אחר, סקירה זו אינה מהווה אסמכתא ו/או אישור כלשהם למהימנות ולנכונות המידע. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.