כותרות אחרונות
Search

התפתחות מודלים של מיקור חוץ הכרחית ליעילות כלכלית. מאת: אורית בנבנישתי, מנכ"לית ובעלים של קבוצת "תגבור".

התפתחות מודלים של מיקור חוץ הכרחית ליעילות כלכלית.

מאת: אורית בנבנישתי, מנכ"לית ובעלים של קבוצת "תגבור".

 

שערו בנפשכם עולם שבו מוכנים מעסיקים לשלם יותר ובלבד שיהיה להם כל המידע מראש לגבי ההוצאות של העסק. בעבר, מצב שכזה, נחשב היה אבסורדי, אבל היום מדובר בכיוון שמסתמן ביותר ויותר ענפים ותחומים בחברות, בכל הגדלים וההיקפים, ברחבי העולם.

 

בביקורי האחרון בארה"ב ביקרתי במספר חברות והופתעתי לגלות כי השירותים המסורתיים שהעניקו למנהלים שקט נפשי וודאות בכל הקשור להוצאות התפעול שלהם, הולכים ותופסים תאוצה ומחלחלים גם לענפים חדשים. בעולם מורכב ומקצועי, פושטת שיטת מיקור החוץ לענפים רבים, שבעבר נחשבו ככאלה שלא ניתנים לביצוע על ידי חברה חיצונית.

 

מה האיץ את התהליך שבו הפך סל מיקור החוץ להיות כה משתלם וקורץ? ראשית, הוודאות המוחלטת לגבי תג המחיר, התשלום החודשי, שעל בעלי חברות לשלם ממקד את התועלות הכספיות. שנית, עולם שהופך ליותר ויותר פרופסיונאלי ברבדים ובנישות שבעבר היו נכללות בין יתר השירותים המקובלים. שיקול שלישי וחשוב הוא תשומות הזמן שמשקיע המנהל בניהול שוטף, המצביעים באופן חד על הכדאיות בהוצאה אחת ללא הצורך לנהל את מכלול התהליכים המרכיבים אותה. פחות טפסים, פחות בירוקרטיה, פחות אנשים לדבר איתם, יותר זמן לבצע את הפעולות החשובות באמת לצורך פיתוח העסק.

 

בעולם שכזה, שכל מקצוע מחייב מומחיות, שהמידע (גם העודף) חשוף וזמין, שרשת הקשרים גדולה וגדלה ונגישה עד כדי שמנהלים מתערים בה גם בעל-כרחם – מיקור חוץ הפך לצו השעה.

 

והנה, אליה וקוץ בה, העלויות שנושאים עמם שירותים בנוסח מיקור חוץ, עשויות לעיתים להיות גבוהות מהרגיל. בחישוב קר של עלות-תועלת, הזמן שמתפנה לצרכני השירותים במיקור חוץ, המומחיות והמקצועיות התפעוליים והביצועיים וגם הוודאות המוחלטת באשר לגובה התשלום בסוף החודש – הם המניעים את היזמים להציע עוד ועוד שירותים במיקור חוץ, שירותים חדשים, יצירתיים ומשולבי טכנולוגיות.

 

כל מה שחשבנו שאינו כדאי מפאת מחירו – הופך להיות כדאי וכלכלי מתוך שיקול של תעדוף משימות וזמני ניהול יקרים. אחד היתרונות המרכזיים של נושא מיקור החוץ, הינה העובדה שהחברות והקבלנים החיצוניים מבצעים את הפעילות באופן קבוע. העובדה שמדובר בפעילות בהן מתמחה החברה החיצונית – מביא הדבר לתוצאה איכותית יותר, מקצועית הרבה יותר וזאת לאור הניסיון הנצבר על ידי חברות אלו.

 

אורית בנבנישתי, מנכ"לית ובעלים של קבוצת "תגבור" צילום: מורג ביטן

 

מלבד היתרון המקצועי של החברות כאמור, במאה ה- 21 אנשים מחפשים וודאות רחבה ככל האפשר. העובדה שמחיר הפעילות המבוצעת על ידי חברה או גורם חיצוני שהינו ידוע ומסוכם מראש – מאפשר לחברות "שקט תעשייתי" בנושא זה ולאורך זמן מוזיל את העלויות.

 

מיקור חוץ מוכר מהשנים האחרונות הוא מתחמי עבודה משותפים, בהם פועלות מספר חברות. עלות השכרת המשרדים למטר הינה גבוהה, אך השירותים המתקבלים במקום שכוללים בד"כ תחזוקה שוטפת, ניקיון, כיבוד קל ואפשרויות נוספות מסתכמים בסופו של דבר כמשתלמים יותר.

 

תחום גיוס כח האדם בעולם העבודה המודרני גם הוא עבר לחברות מיקור חוץ, עובדים הם המשאב העיקרי של כח חברה וארגון, תהליכי גיוס העובדים נעשים מורכבים ומסובכים. גוזלים מהחברה המגייסת משאבים רבים ומסיטים אותה ממטרתה העיקרית שלשמה נוסדה, גיוס לא מוצלח של עובד גורם נזק כלכלי לארגון. לכן, התפקידים שלצורך איושם נעזרות חברות במיקור חוץ – הולכים ומתרבים והבכירות הנתפשת עולה.

 

גם בתחומים המשפטיים ישנה מגמה הולכת וגוברת של משרדים, כולל משרדים מובילים ובולטים בתחום ליווי עסקאות במקרקעין, להוציא החוצה, למיקור חוץ את כל הטיפול במיסוי המקרקעין, מתוך נקודת מבט של התמקצעות, שכל אחד יטפל בתחום בו הוא הכי טוב, כיוון שעסקאות בתחום המקרקעין, דורשות התייחסות לצרכי מס יש לפנות למומחים בתחום.

 

בשנים האחרונות החלו להיכנס למיקור חוץ גם פעילויות פרטיות ואישיות שלא היו מנת חלקן בעבר. לדוגמא כניסת חברות לניהול בניינים משותפים מונעות ריבי שכנים וסכסוכים שהיו מנת חלקם בעבר. הדבר מתאפשר תוך גמישות מירבית, חוזים קצרי מועד, ניסיון של החברות וכפי שקורה גם בחברות גדולות יותר בעיקר "שקט" בנושא זה.

 

גם בהיבטים אישיים ומשפחתיים נכנסות חברות מיקור החוץ ומסייעות. תחום הסיעוד לדוגמא שהחל אף הוא בשנים האחרונות מאפשר למשפחה "שקט" שבעבר לא היה קיים. חברות הסיעוד משמשות כמגשר בין המטפל למשפחה, מעניקות שירות למשפחה ומורידות מהם את כאב הראש הכרוך במציאת המטפל, ניהולו, תנאיו, פיתרונות בעת מחלה של המטפל ומקרים דומים ונותנת  מעניקות פיתרונות "מקצה לקצה". המקצועיות במקרים אלו קריטית ולכן בחברות אלו מועברות הדרכות והמשפחה מלווה על ידי חברות מקצועיות המכירות את כל נבכי הבירוקרטיה והצרכים בסיעוד. מעניקה שקט נפשי לבני המשפחה הידיעה שמשאירים את היקר להם בידיים טובות ומקצועיות.