כותרות אחרונות
Search

חברת פורטוגליס, החברה הגדולה ביותר לטיפול בנושא קבלת אזרחות פורטוגלית, בבשורה חשובה לישראלים המעוניינים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית.

 

 

חברת פורטוגליס, החברה הגדולה ביותר לטיפול בנושא קבלת אזרחות פורטוגלית, בבשורה חשובה לישראלים המעוניינים להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית.

נשיא פורטוגל, בהחלטה דרמטית, עצר את התיקון לחוק האזרחות, שהקשיח את תנאי האזרחות למגורשי ספרד והעביר אותו לבחינה חוקתית של בית המשפט לחוקה בפורטוגל.

 

ביום שישי האחרון ה- 26.1.2024, עצר נשיא פורטוגל מרסלו רבלו דה סוזה, את תיקון חוק האזרחות הפורטוגלי, אשר עבר בפרלמנט הפורטוגלי ב- 5 בינואר השנה בהליך מהיר והקשיח את תנאי ההתאזרחות של צאצאי מגורשי ספרד.  תיקון חוק האזרחות והצו הממשלתי משנת 2022, הועברו לבחינת בית המשפט לחוקה בפורטוגל

 

לדעת הנשיא, תיקון החוק והצו נוגדים את החוקה הפורטוגלית, פוגעים בהסתמכות מגישי הבקשה וכוללים הוראות בעלות תחולה רטרואקטיבית, בניגוד לכללי המשפט ועקרונות כבוד האדם והזכות לחיים הקבועים בחוקה הפורטוגלית.

 

פורטוגליס תפתח מוקד מיוחד על מנת להעניק מענה לכל בקשות לקוחותיה

 

יוסי יצחק, יו"ר חברת פורטוגליס, אמר: "זוהי בשורה נפלאה לאלפי ישראלים הזכאים לאזרחות פורטוגלית שעדיין לא מימשו זכאותם. אנו קוראים לכל מי שלא עשה כן והגיש בקשת אזרחות בשל תנאי הצו המקשיחים, לנצל את חלון הזמנים שנוצר ועצירת התיקון לחוק ולהתחיל בתהליך האזרחות ללא דיחוי".

 

כזכור ביום 5/1/2024 אושרה ע"י הפרלמנט הפורטוגלי הצעת חקיקה בפורטוגל המקשיחה את התנאים להגשת בקשות לאזרוח של יהודים צאצאי מגורשי ספרד.

 

יוזמת החקיקה הייתה, כבר מראשיתה, שנויה מאד במחלוקת בשל סתירתה את מהות החוק המקורי ובעיקר בנוסחה הסופי שכלל הוראות שעשויות להתפרש כמפלות ורטרואקטיביות.

על מנת שההצעה שאושרה בפרלמנט תהפוך לחוק מחייב היה עליה לקבל את אישור נשיא פורטוגל, שלו סמכות להטלת וטו על חקיקה שאינה חוקית/חוקתית ולהחזירה לפרלמנט או להעבירה לבחינת בית המשפט לחוקה.

 

הנימוקים להחלטת הנשיא התבססו בעיקר על פגיעה בהסתמכות מבקשים בשל תחולה רטרואקטיבית של התיקון לחוק ועל היותו מהווה, הלכה למעשה, ניסיון לנרמול ותיקון רטרואקטיבי של חוסר החוקיות של תנאי הצו הממשלתי משנת 2022 – אותו צו שרק לאחרונה, בדצמבר 2023, קבע בית המשפט בפורטו שאינו חוקתי ואין בו כדי להוסיף תנאים נוספים לזכאות לאזרחות של צאצאי מגורשי ספרד.

 

יתירה מכך הנשיא התייחס לכך שהתיקון לחוק עלול לפגוע בזכאותם של החטופים בעזה שבקשתם הוגשה לאחרונה ואשר אישורו של התיקון לחוק היה פוגע בזכאותם לאזרחות פורטוגלית ומהווה הפרה של עקרונות כבוד האדם והזכות להגנה על החיים הקבועים בחוקה הפורטוגלית.

 

אין ספק שלהחלטת הנשיא תרמו לחץ ציבורי ופניות רבות שקיבל מאנשי ציבור בפורטוגל, ארגונים וקהילות, כמו גם העצומה שצברה תאוצה והגיעה תוך מספר ימים למעל 5,500 חותמים ואשר בימים האחרונים, טרם החלטת הנשיא, זכתה להדים ולפרסום בכלי תקשורת רבים בפורטוגל.

 

לבית המשפט לחוקה מוקצים עד 30 ימים לשם בחינת חוקיותו של התיקון המתייחס להתאזרחותם של יהודים צאצאי מגורשי ספרד. במידה ואכן יפסול בית המשפט את התיקון לחוק, כפי שסוברים מומחי משפט חוקתי רבים בפורטוגל לאור הנימוקים שהועלו בהחלטת הנשיא, החוק יחזור לפרלמנט הפורטוגלי לשם העברתו מחדש. לאור העובדה כי הפרלמנט הפורטוגל פוזר כבר לקראת הבחירות הכלליות במרץ 2024, הרי שהתיקון לחוק (ככל שיהא כזה) יונח לפתחו של הפרלמנט החדש והממשלה החדשה שיקומו באמצע שנת 2024 ויידרש לעבור מחדש את כל תהליך החקיקה מתחילתו.

 

החלטה חשובה ומשמעותית זו של נשיא פורטוגל מהווה הכרה משמעותית בטיעונים, שנשמעו מצד הקהילות היהודיות, צאצאי המגורשים וגורמי משפט בפורטוגל, הן בדבר אי חוקיותם של הצו הממשלתי משנת 2022 והן התיקון לחוק מינואר 2024 שהקשיחו את תנאי הזכאות של צאצאי מגורשי ספרד ומחזקת את ההחלטה הנכונה של בית המשפט בפורטוגל מדצמבר 2023, אשר, דה פקטו, קבע שאין בהם כדי להגביל את מתן האזרחות.

 

יוסי יצחק, יו"ר פורטוגליס, החברה הגדולה בתחום האזרחות בפורטוגל, אמר: "זוהי בשורה חשובה לאלפי ישראלים הזכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית ואשר מוצא משפחתם מאחת המדינות המזכות: מרוקו, טוניס, לוב, אלג'יר, מצריים, טורקיה, יוון, בולגריה, הבלקן, עיראק ודרום אמריקה ואשר עד עתה לא מימשו זכאותם והגישו בקשה לאזרחות פורטוגלית. החלטתו הנכונה, המנומקת והצודקת של נשיא פורטוגל לעצור את קידום התיקון לחוק ולהעבירו לבחינת בית המשפט לחוקה, מהווה צעד ראשון לקראת חזרה ליישום נכון של מהות חוק המגורשים, אשר נועד לתקן עוול היסטורי ולאפשר אזרוח של צאצאי המגורשים, אשר יוכלו להוכיח קשר היסטורי ליהדות ספרד ולגירוש ספרד ופורטוגל בהתאם להוראות החוק, ללא הצורך בעמידה בתנאי הצו או התיקון לחוק, שהקשיחו את תנאי הזכאות ודרשו גם קשר עכשווי לפורטוגל. אנו מקוים ומאמינים, כי בית המשפט לחוקה, יקבל את הנימוקים והטיעונים החשובים והנכונים שהעלה הנשיא בהחלטתו המנומקת היטב ויקבע, כי הוראות התיקון האחרון לחוק האזרחות אינן חוקתיות ויפסול אותו. יתרה מכך, אנו מאמינים כי בית המשפט לחוקה יתייחס גם להיותו של הצו משנת 2022 שהקשיח את תנאי האזרחות, מנוגד לחוקה הפורטוגלית הן מטעמים הפרוצדורליים (הוראות צו אינן יכולות לשנות הוראות חוק) והן מטעמים מהותיים (הוראות הצו סותרות מהותית את מטרת החוק המקורי), ויפסול גם אותו. זה עדיין אינו סוף פסוק אבל בהחלט הכוון אליו מייחלים אלפי צאצאי מגורשי ספרד – החזרת המשטר החוקי שהיה נהוג בנושא התאזרחות מגורשי ספרד טרם

 

תחולתו של הצו הממשלתי מספטמבר 2022. אנו קוראים לכל מי נמנע מהגשת בקשת אזרחות לאחר כניסת תנאי הצו המקשיחים לתוקפם, להתחיל את התהליך ללא דיחוי כל עוד לא בוטל החוק הקיים. אנו נשמח לסייע בידם כפי עשינו לעשרות אלפי מתאזרחים שפורטוגליס טיפלה בהצלחה באזרוחם".

 

לקריאה נוספת:

  • החלטת נשיא פורטוגל בשפה הפורטוגזית:

https://www.presidencia.pt/atualidade/toda-a-atualidade/2024/01/presidente-da-republica-submete-ao-tribunal-constitucional-decreto-alterando-lei-da-nacionalidade/

 

  • תרגום החלטת נשיא פורטוגל לשפה האנגלית

https://portugalis.co.il/wp-content/uploads/2024/01/Presidents-Desicion.pdf

אודות פורטוגליס

החברה הוקמה ב- 2016 בעקבות תיקון חוק האזרחות בפורטוגל שתיקן את העוול ההיסטורי שנגרם למגורשי ספרד ופורטוגל. החוק מקנה לצאצאי המגורשים את הזכות להגיש בקשה לאזרחות בכפוף להצגת הזיקה ליהדות ספרד ופורטוגל ועמידה בתנאי החוק. החברה מתמחה באופן ייעודי בהגשה, ניהול וליווי בקשות לאזרחות פורטוגלית בלבד באמצעות צוות בעל ניסיון מוכח בתחום. כיום פורטוגליס מובילה את התחום בישראל בזכות הצוות המקצועי והניהולי שלה, מערך שירות הלקוחות והפריסה הארצית המאפשרת הנגשה מהירה, יעילה וטובה לכלל הציבור.

 

פורטוגליס מספקת את השירותים ללקוחות תוך ייעוץ וטיפול משפטי צמוד של עורכי דין מובילים

 

בתחום הן בארץ והן בפורטוגל המתמחים בטיפול מול הרשויות. כמו כן, לחברה נציגות רשמית ובלעדית בפורטוגל לשם טיפול וקידום מהיר של כל בקשה הן מול הקהילה היהודית והן מול ממשלת פורטוגל. פורטוגליס הינה היחידה בתחום המפעילה מערכים דיגיטליים מתקדמים להצטרפות לתהליך, אזור אישי ללקוחותיה, ומערכת בקרה אוטומטית המנטרות את התקדמות הבדיקה בממשלת פורטוגל לאחר הגשת הבקשה.