כותרות אחרונות
Search

ילדים קטנים! – צרכנים גדולים! – איך מלמדים ילדים צרכנות נבונה?

 

 

"ילדים קטנים – צרכנים גדולים".

ילדים קטנים! – צרכנים גדולים! – איך מלמדים ילדים צרכנות נבונה?

בחודש נובמבר תרבות הצריכה מגיעה לשיא, ובמרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) מציגים את "שר המטבעות" – סביבה דיגיטלית חווייתית ומשחקית, שתסייע לילדיכם להיות צרכנים נבונים יותר.

 

בלאק פריידי, סייבר מאנדיי, יום הרווקים הסיני ושופינג איי אל, הם רק חלק ממבול המבצעים וההנחות ששוטפים אותנו בנובמבר ומנסים לגרום לנו להכניס את היד עמוק לכיס ולקנות כמה שיותר, גם אם לא תמיד צריך. הדור הצעיר הוא כבר לגמרי חלק מתרבות הצריכה, ורצוי מאוד שניתן להם כלים ומיומנויות לקנייה נבונה ומושכלת כבר מגיל צעיר.

 

במרכז לטכנולוגיה חינוכית פיתחו מגוון תוכניות שמקנות לילדים וילדות כלים להתנהלות פיננסית אחראית ושקולה. דוגמה אחת היא "שר המטבעות", סביבה אינטראקטיבית ומשחקית שפותחה על ידי צוות SEL (Social Emotional Learning) ומתמטיקה במטח, בשיתוף עם המועצה לצרכנות ומשרד החינוך, וזוכה להצלחה גדלה.

 

הסביבה החדשה נלמדת בבתי הספר היסודיים כחלק מתוכנית הלימודים השנתית במסגרת שיעורי מתמטיקה, ולצד מיומנויות מתמטיות הילדים מתרגלים באמצעות משחק גם כישורים פיננסיים כמו תכנון וניהול עצמי, בניית סדרי עדיפויות, הפעלת שיקול דעת, לקיחת אחריות והתמודדות עם לחץ חברתי.

 

קרן שמש, ראשת צוות SEL במטח, מסבירה: "לחץ חברתי הוא מנוע רגשי חזק מאוד שנכנס לתוך הבתים והופך ללחץ כלכלי המופעל על ההורים. כדי להצמיח 'בוגר אחראי ושקול', אנחנו במטח מנסים להקנות לילדים הצעירים מיומנויות של לקיחת אחריות, חשיבה ביקורתית וניהול עצמי. בסופו של דבר התנהלות כלכלית נבונה היא סוגיה שתלווה את הילדים גם בחייהם הבוגרים ולכן חשוב מאוד להניח היום יסודות איתנים ומוצקים בנושא. ילד בן 14 שמפעיל שיקול דעת ומחליט לא לקנות חולצה ממותגת שהוא לא באמת צריך, אלא לחסוך את הכסף לשם קניית מחשב נייד בעוד שנה, יהיה מבוגר אחראי ומיומן יותר ובעתיד יקבל החלטות כלכליות טובות יותר".

 

אילת דויטש, סמנכ"לית פדגוגיה במטח, מוסיפה: "בכל הפלטפורמות הפדגוגיות והדיגיטליות שאנחנו מפתחים אנחנו שמים לנגד עינינו את הרלוונטיות של החומרים לחיי היום-יום של התלמידים. במקרה הזה הרלוונטיות היא כפולה: הילדות והילדים גם לומדים כישורים מתמטיים נחוצים, וגם מקבלים כלים פרקטיים להתנהלות פיננסית נבונה בעידן של תרבות השפע. אנחנו שמים דגש על הנגשת החומרים בצורה חווייתית ומסקרנת ועל ויזואליות מרהיבה, ומקווים שבכך אנחנו מקנים לילדים שלנו עתיד כלכלי טוב יותר".