כותרות אחרונות
Search

לא זזים – מה משפיע על מהירות האינטרנט שלנו ?

לא זזים – מה משפיע על מהירות האינטרנט שלנו ?

כולנו רוצים לגלוש מהר באינטרנט ומחפשים את הטכנולוגיה הטובה, האמינה והזולה להשיג את מהירות הגלישה הגבוהה, בואו לראות איך ניתן לשפר, ממה כדאי להזהר, ואיך עושים את זה כמובן – מהר

באדיבות: זאב נחמנזון

אחד הדברים שרץ הכי מהר ברשת הוא המבצעים הרבים והתחרותיים שיש לרשתות התקשורת להציע לנו ככל שמדובר בגלישה באינטרנט. כל חברה מבטיחה מהירות מקסימלית, קצב הורדה אדיר, מחיר משתלם ושיתוף פעולה מרגש עם חברה מתחרה. בפועל, מאחורי ההצעות האלו מסתתרים הרבה מאד תנאי מעבדה ואותיות קטנות, שאם לא באמת קוראים אותן או עומדים בהם – מאד קשה לקבל את מה שהובטח. כדי לעשות קצת סדר בעניינים וכדי לתת לכם תמונה יותר ברורה של מהירות ריאלית בה תוכלו לגלוש – לפניכם מספר כלים ומידע שימושי:

 

הכל מתחיל בתשתית

בואו נגיד שבדיוק הציעו לכם מכונית ספורט שמגיעה ל-450 קמ"ש ויותר מזה – בואו נגיד שהמשטרה אישרה לכם לנהוג במהירות כזו. מצד שני – אין לכם כביש לנסוע עליו, או לחלופין יש לכם כביש והוא עמוס במכוניות – זה לא באמת משנה איזה רכב אתם רוכשים. תשתית אינטרנט טובה היא הבסיס לאינטרנט מהיר. טכנולוגית ה-ADSL מלווה אותנו כבר למעלה מ-15 שנה, ומנגד טכנולוגית ה-VDSL המהירה בהרבה, ומאפשרת גלישה במהירות של 100 מגה. שתי התשתיות האלו מכסות את שטח ישראל כמעט לחלוטין, אך בשעה שרוב התשתית היא תת קרקעית ומוגנת – עדיין יש תשתית עילית, וזו חשופה לפגעי טבע, בלאי רב ונזקים אנושיים שעלולים להגרם לה, ולגרום להאטה ואפילו השבתה שלה. כשאתם בוחנים הצעה לתשתית פלוס ספק – תבדקו למי שייכת התשתית, ורק אז תפנו לשאר.

 

כמות המשתתפים מכתיבה את קצב המשחק

כמות המכשירים שיכולים להתחבר לאינטרנט היום רבה, והמגמה הזו הולכת לצמוח מאד בשנים הקרובות, עם התפתחות ה-IOT (האינטרנט של הדברים). שימוש ברשת האינטרנט כבר מזמן אינו נחלת המכשירים הסלולאריים והמסכים בלבד. לכמות המכשירים המחוברים בו זמנית לראוטר שלכם יש השפעה ישירה ומיידית על קצב הגלישה. אם ראוטר יכול לקלוט כיום כ-4 מכשירים בחיבור קווי ועוד 5-7 מכשירים בחיבור אלחוטי – בעוד מספר שנים הוא יצטרך לקלוט כ-20 מכשירים חשמלים ולחלק ביניהם אותות בצורה חכמה ונכונה. ראוטר חזק וחכם הוא גם כלי קריטי לאינטרנט מהיר.

הראוטר של השכן ירוק יותר

ההגיון הפשוט מראה שאינטרנט קווי הרבה יותר מהיר מאינטרנט אלחוטי. עדיין – רוב המכשירים הביתיים שלנו מחוברים לראוטר דרך ה-WIFI, גם כי אנחנו לא רוצים להעביר המון חוטים בבית, וגם כי לחלק גדול מהמכשירים, דוגמת סמארטפונים וטאבלטים, אין בעצם חיבור קווי לאינטרנט. אם יש לכם ראוטר משלכם ולשכן שלכם ראוטר משלו, אך הוא יושב על אותה תשתית עליה אתם יושבים – יש סיכוי לא מבוטל שגם זה יפגע במהירות הגלישה שלכם, למרות שלשניכם חשבונות נפרדים.

 

אל תלכו רחוק מכאן

למרחק של המודם והראוטר שלכם מנקודת החיבור יש השפעה על מהירות הגלישה. גם אם התשתית שקיבלתם יכולה להציע 100 מגה – ככל שאתם מתרחקים ממנה, ולמרות שהחיבור אליה קווי – מהירות העבודה יורדת.

 

גם הביצועים קובעים

אחרי שסקרנו חלק גדול מהגורמים הסביבתיים חשוב שנתייחס גם למכשירים עצמם. עיקר הגלישה שלנו באינטרנט מתבסס על מחשב נייח או נייד, טלפון סלולארי או טאבלט. למכשירים האלו, בדגש על המחשבים יש מעבדים וכרטיסי רשת עם אחריות ישירה על קצב ההורדה וההעלאה, וככל שהם חזקים יותר אנו נהנים יותר מחווית הגלישה. ככל שאיכות המסכים והצפייה בהם עולה – קחו בחשבון שיידרשו יותר נתונים וקצב הורדה מהיר יותר. אל המחשבים והטלפונים מצטרפים היום הטלוויזיות החכמות, שלהן מעבד משלהן, קונסולות המשחקים, ועוד מכשירים שמספקים לנו שירותים תלויי אינטרנט על בסיס יומי.

 

מוצפים ? אתם לא לבד

כפי שציינו בהתחלה – עולם האינטרנט עתיר בחברות וספקים עם תחרות רבה ועזה על ליבו וארנקו של הצרכן. התחרות הזו מבטיחה למעשה שיפור מתמיד ומי שלא יעמוד בו – לא יישאר במשחק. הטכנולוגיות כיום מציעות מבחר פתרונות טובים, אך כדי ליהנות מהם במלוא עוצמתם חשוב מאד להכיר את היתרונות של כל אחד, החסרונות, ואת הדרך למקסם אותם. לא תמיד מעורב כסף בעניין, יש דברים רבים שניתן לעשות בכדי לשפר את מהירות הגלישה מבלי להוציא שקל מכיסכם.