כותרות אחרונות
Search

לכבוד חג השבועות, "טעמי הגליל" מעדכנת על תעשיית מוצרי התמרים בישראל !

לכבוד חג השבועות, "טעמי הגליל" מעדכנת על תעשיית מוצרי התמרים בישראל !

ישראל מגדלת ומייצרת כ-50 אלף טון תמרים בשנה

שוק התמרים השלמים נאמד בכ- 64 מיליון ₪ בשנה

 

  • בישראל גדלים 9 זנים שונים של תמרים, המובילים שבהם: מג'הול (38 אלף טון ייצור בשנה), חיאני (כ-7 אלף טון ייצור בשנה) , דקל נור (כ- 5 אלף טון ייצור בשנה).

  • מחצית ממטעי התמרים בישראל נמצאים באזור הבקעה, השאר: בערבה (35%) ובבקעת בית שאן (15%).

  • התמרים הישראליים נחשבים לאיכותיים ביותר, בשל תנאי האקלים בבקעה ובערבה ולאור ניסיון רב שנים בתחום.

  • על פי ההערכות: 75% מהתמרים הישראליים מיועדים לייצוא, 25% מיועדים לשוק המקומי לצריכה כתמר שלם או לתעשיית מוצרי התמרים המציעה סילאן, ממרח תמרים ומחית תמרים מגולענים.

 

תמר הוא אחד משבעת המינים בהם התברכה ארצנו ואכן, על פי נתוני "טעמי הגליל" מדובר באחד מענפי החקלאות הגדולים והמשגשגים בישראל. מידי שנה מניב ענף זה כ- 50 אלף טון תמרים.

 

בישראל גדלים 9 זנים שונים של תמרים. הפופולארי והעיקרי שבהם הוא תמר המג'הול המניב 38 אלף טון בשנה שהם 76% מכלל תנובת התמרים בארץ. 70% מכמות תמר המג'הול הנצרכת בעולם כולו, מקורה בישראל.

 

זני תמר נוספים  הגדלים בארץ הם: התמר מזן חיאני (תמר לח) המניב כ-7 טון בשנה, תמר מזן דקל נור המניב כ-5 טון בשנה והנים נוספים בהם: אמרי, חלוואי ודרי המניבים כל אחד כאלף טון בשנה.

 

50% ממטעי התמרים בישראל נמצאים באזור הבקעה, 35% בערבה ו-15% בבקעת בית שאן. בשל תנאי האקלים בבקעה ובערבה ולאור הניסיון רב השנים של החקלאים, התמרים הישראליים נחשבים לאיכותיים ביותר, עד כדי כך שכ-75% מהם מיועדים לייצוא ו-25% בלבד משמשים את השוק והתעשייה המקומית.

 

על פי נתוני סטורנקסט: היקפו של שוק התמרים השלמים המבורקד נאמד ב- 64 מיליון ₪. נכון לעכשיו, שנת 2019 מראה גידול של 12.5% בהיקף הכספי של השוק.

צילום: יח"צ

 

תעשיית מוצרי התמרים בישראל

התמר הוא אחד הפירות האהובים ביותר על הישראלים, הוא בעל תכונות בריאותיות רבות ונחשב לממתק של הטבע. ככזה הוא מהווה תחליף לממרחים מתוקים בקרב שוחרי הבריאות והספורט ובקרב אלה המקפידים על תזונה בריאה ומאוזנת. בהלימה, התפתחה בישראל תעשייה משגשגת של מוצרי תמרים כשהעיקריים בה הם הסילאן, ממרח התמרים, מחית התמרים המגולענים וכמובן התמר השלם. השחקנים המובילים בה הם טעמי הגליל, קליית גת והדקלאים.

 

לדברי אורית גור אריה, מנהלת תחום קליית גת בליימן שליסל – המהווה שחקנית מובילה בשוק הסילאן וממרח התמרים: "הסילאן ניחן בצבע עמוק, ארומה חזקה וטעם עוצמתי, הוא בעל ערך תזונתי קבוע, מומלץ כתחליף לסוכר ובשונה מדבש, גם לתינוקות בני פחות משנה מותר לצרוך אותו.  הסילאן של קליית גת מיוצר בשיטה חדשנית וייחודית השומרת באופן מקסימלי על הערכים התזונתיים של התמר הגולמי".

 

על פי נתוני סטורנקסט: שוק הסילאן המקומי מגלגל 28 מיליון ₪ בשנה וגדל בהיקפו הכספי ב- 12% לעומת אשתקד.

 

עוד מוסיפה גור אריה: "כיום, כאשר הולכת וגוברת בקרב הצרכנים העדפה למוצרי בריאות, ממרח התמרים, בשל יתרונותיו התזונתיים ומרקמו העדין, מהווה תחליף מבוקש לממרחי שוקולד וממרחי אגוזים עתירים בסוכר ובשומן. במרבית הבתים וגני הילדים בישראל ניתן למצוא היום ממרח תמרים התופס את מקומם של הממרחים המתוקים האחרים".

 

על פי נתוני סטורנקסט: שוק ממרח התמרים מגלגל כ-13 מיליון ₪ בשנה, במחצית הראשונה של 2019 השוק גדל בהיקפו ב- 10.4%.

 

"טעמי הגליל" נוסדה בשנת 2005 והיא נמצאת בבעלות ליימן שליסל ומשפחות בן שושן ומרדכי, החברה יושבת בקרית שמונה ונחשבת לאחד היצרניות המובילות בישראל של מוצרי תמרים ותפוחים עם דגש על מוצרים טבעיים ובריאים. הפירות מהם מייצרת טעמי הגליל את מוצריה הינם פירות משובחים ומובחרים ותהליכי הייצור מבוססים על טכנולוגיה חכמה ומתקדמת. מחלקת הפיתוח של החברה משקיעה משאבים רבים במחקר באמצעות ציוד הבדיקה החדיש ביותר בתחום המאפשר לייצר מוצרים חדשים הנותנים פתרון איכותי ומדויק לצרכי השוק המשתנים. קשרי העבודה ההדוקים עם החקלאים ועם בתי האריזה השונים לפירות וירקות, מאפשרים לטעמי הגליל לייצר את מוצריה מפירות משובחים הגדלים באדמות פריות ובאקלים אופטימלי.