כותרות אחרונות
Search

על אגסים ועל כל הסיבות בגללן כדאי לבחור בהם לבריאותנו – באדיבות יובל בר נר !

על אגסים ועל כל הסיבות בגללן כדאי לבחור בהם לבריאותנו – באדיבות יובל בר נר !

המדפים אצל הירקן ומחלקת הפירות בסופר מציעים מגוון רחב של פירות עסיסיים, טעימים ובריאים.

במהלך האירוע הציג יובל בר-נר את הדיאטנית הקלינית רונית ציוני שהסבירה לנוכחים מדוע כדאי לבחור דווקא באגסים בכל ימות השנה.

 

יובל בר-נר איש האגסים צילום: אבי בר

 

לרגל טו בשבט  כמה דברים שלא ידעתם על אגסים באדיבות יובל בר-נר !

לא תאמינו, אך ישראל נחשבת למעצמה עולמית בכל הנוגע לצריכת אגסים. שמדי שנה כ-35 אלף טון אגסים נחטפים מהמדפים – מתוכם כ-25 אלף טון מגודלים בארץ והשאר מיובאים מאירופה ובעיקר מצפון מערב ארה"ב, ממדינות כמו וושינגטון ואורגון לרגלי הרי הרוקיס המושלגים מתמחות בגידולי אגסים כמו אנג'ו ירוק ואדום ובוסק חום הפופולאריים בארץ. אלה אגסים עסיסיים מאד עם טעם קרמלי מתוק-חמצמץ מרווה ומשביע.

מועצת האגסים האמריקאית בישראל, מייצגת כ-1600 מגדלי אגסים בצפון מערב ארה"ב במדינות וושינגטון ואורגון. בארץ משווקים שלושה זנים פופולאריים במיוחד של אגסים אמריקאים: בוסק, אגס בצבע חום, השומר על צורתו גם במהלך בישול בטמפרטורות גבוהות ולכן מתאים לצלייה או אפייה, ואגסי האנג'ו הירוק והאדום, אגסים עזי טעם, עסיסיות ומתיקות.

 

רונית ציוני דיאטנית קלינית – צילום: אבי בר

 

באירוע לאנשי תקשורת לקראת עונת האגסים הבאה עלינו לטובה, שנערך במתחם "דנון" ברחוב התערוכה בתל אביב, הציג יובל בר נר איש האגסים המובאים מאמריקה לישראל, את מה שהולך השנה בנושא זה. מה שברור כבר,  בשנת 2019 יגדל ייבוא האגסים לישראל בצורה משמעותית. במהלך האירוע הוכנו לנוכחים מאכלים שונים שהמחבר בין כולם הוא האגס. 

 

יובל בר נר איש האגסים – צילום: אבי בר

 

 

בימיו של המלך לואי ה-14, אשר שלט במאה ה-17 בצרפת, היו האגסים למותרות שרק האצולה יכלה היתה ליהנות מהם. בימינו האגסים הם פרי עממי לכל דבר ועניין, ואפשר ליהנות מהם בכל סופר או מכולת שכונתית – וכמובן מהיתרונות התזונתיים והקולינריים שלהם  בכל ימות השנה.

 

צילום: אבי בר

 

מבין מגוון הפירות שניתן לבחור ביניהם, ישנן סיבות רבות מדוע כדאי לבחור באגסים, כפי שמסבירה זאת הדיאטנית הקלינית רונית ציוני: "אגסים הם בעלי אינדקס גליקמי נמוך. כלומר, חלה עליית מתונה של הסוכר בדם כתוצאה מאכילתם", היא מסבירה את הסיבה הראשונה. "זהו נתון חשוב ביותר עבור אנשים הרוצים לשמור על בריאותם ומשקלם, ולהימנע מהתפתחות סוכרת מסוג 2". חשוב להבין כי צריכה של פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה – ופירות הם למעשה סוג של פחמימה – עלולה להגביר את פעילות הלבלב, להתיש אותו ולאט לאט לסייע בהתפתחות סוכרת מסוג 2. בנוסף, צריכה של מזונות מסוג זה מובילה לרוב ליצירת שומנים. "הבחירה באגס הינה בחירה נכונה שתשמור על בריאותנו ומשקלנו. פרי זה מסייע לנו בשמירה על ערנות וחיוניות בפעולותינו היומיומיות".

סלט טונה עם אגסים אמריקאים על ברסקטה – באדיבות יובל בר-נר

 

הוויטמינים שיש באגסים הם סיבה נוספת לבחור בהם. הוויטמין העיקרי בפרי זה הוא ויטמין C, שהגוף שלנו אינו יכול לייצר אותו בעצמו. ויטמין זה חיוני לתהליכים פיזיולוגיים שונים, כולל בנייה של הקולגן בעור, לבריאות העצמות  , חיזוק המערכת החיסונית, והגנה מפני רדיקלים חופשיים. האגס מספק גם כמות טובה של אשלגן ונוגדי חמצון.

 

סיבה נוספת לצרוך אגס בתפריט היומי הם הסיבים התזונתיים שיש באגס. "סיבים תזונתיים- כ-3 גרם סיבים לכל 100 גרם פרי", מסבירה ציוני, "מסייעים לנו בשמירה על פעילות תקינה של מערכת העיכול, במניעה של רמה גבוהה של כולסטרול וסוכר בדם, וביצירת שובע מתמשך לאחר ארוחה המכילה אגסים".

 

קרפצ'ו של אגסי בוסק ירוקים עם טרטר סלמון – באדיבות יובל בר-נר

 

מחקר שהתפרסם באחרונה, אשר נעשה על למעלה מ-51 אלף נשים בגיל המעבר, גילה כי הסיכון לסרטן שד ירד ב-34% בקרב נשים שצרכו כמות משמעותית של סיבים תזונתיים שמקורם בפירות.

 

"חשוב לדעת כי מומלץ לצרוך את האגסים בצורתם הטבעית, יחד עם קליפתם", מדגישה ציוני. "בישול האגס יעלה את הערך הגליקמי שלו, ויגרום לאבדן חלקי של הוויטמינים שבתוכו. גם ריסוק האגסים יוביל לעליית הערך הגליקמי של הפרי, לכן ההמלצה היא על יחידת פרי ביום בתפריט שלנו".

 

סלט תאילנדי עם עוף מכובס ואגסים אמריקאים באדיבות יובל בר-נר

 

בצד כל זה, יש לאגסים יתרון קולינרי משמעותי. הטעם המיוחד של הפרי והעסיסיות שלו יכולים לשדרג מנות רבות, החל מסלטים, דרך תבשילים וכלה בקינוחים ובמשקאות. ישנם סוגי אגסים האפקטיביים ביותר בזמן בישול ואפיה וניתן להשיג מתכונים נפלאים להכנת טארטים, מאפים ועוד. בנוסף, אומרת ציוני, במציאות בה דיאטות לרוב נכשלות בגלל חוסר הנאה מהתפריט המוצע, אגסים הם פתרון נהדר להעשרת התפריט ללא מחיר קלורי או שומני. "ביחידת אגס בינונית בגודלה  יש כ-50 קלוריות בלבד, בדרך זו אנו מקטינים את הסיכוי של אנשים לסבול משעמום קולינרי בזמן שהם שומרים על תזונה נכונה ובריאה, ובכך מגבירים את הסיכוי לשמור על אורח חיים בריא לאורך זמן".

 

אגסים, כמו בננות ואבוקדו, לעולם לא יבשילו על העץ. לכן, לאחר הקטיף אפשר לאסם אותם בתנאי קירור מתאימים ולשווק אותם לאורך כל השנה.  בחנות או בסופר נמצא אגסים קשים. כדאי לשים אותם בקערה ולקשט את השולחן ומידי פעם לבדוק להם את הצוואר. כשהצוואר מתרכך סימן שהם בשלים, מתוקים ועסיסיים מאד. אז כדאי להכניס למקרר והם יישמרו לעוד שבוע.

 

אגס-פלאפל עם טחינה באדיבות יובל בר-נר

 

רונית ציוני, דיאטנית קלינית B.Sc, M.Sc, RD היא מומחית לטיפול בהשמנה ואכילה רגשית. רונית בוגרת לימודי אימון, NLP, והטיפול הרגשי שיצרה עבור מטופליה מתבסס על תכנית טיפולים מיוחדת אשר נותנת מענה כולל תזונתי, רגשי והתנהגותי לבעיית ההשמנה. מזה כ–11 שנים מנהלת קבוצה של מרפאות פרטיות לטיפול רב תחומי בהשמנת היתר. לפרטים נוספים כנסו לאתר הבית שלה  www.ronittzioni.co.il