כותרות אחרונות
Search

עשרה טיפים לשמירה על בריאות השיניים אצל ילדים.

צילום: חינמי: Photo by Daniel Frank from Pexels

 

עשרה טיפים לשמירה על בריאות השיניים אצל ילדים.

ילדים עד גיל 18 יכולים לקבל את טיפולי השיניים בקופות-החולים בהשתתפות עצמית סמלית, כפי שנקבע על ידי משרד הבריאות. לצערנו רבים מזניחים את הטיפול המונע והשגרתי ומגיעים למצבים של תחלואה נרחבת בגיל קטן. בכל שנה אלפי ילדים צעירים מאד עוברים טיפולי שיניים נרחבים בטשטוש או הרדמה כללית. טיפולים אלה אינם גזרת גורל ונובעים מחוסר מודעות – בעזרת מספר פעולות פשוטות יחסית נוכל להימנע מהם.

מאת: ד"ר שלמה מזרחי

 

טיפ 1: מותר לתת לילד להירדם עם בקבוק בפה עם מים בלבד. כל נוזל אחר עלול לגרום לעששת דוהרת בשיניים.

 

75% מהילדים עם בעיות שיניים ימשיכו לסבול גם כמבוגרים, למרות שעששת ומחלות חניכיים הן בעלות רקע גנטי זניח. רוב המבוגרים חוו בעברם כאבי שיניים וטיפולי שיניים לא נעימים. בהקפדה שלנו על היגיינת הפה של הילדים בדרכים מאד פשוטות ויעילות נוכל לחסוך זאת מילדינו האהובים.

 

טיפ 2: יש לצחצח שיניים לילדים כבר מגיל חצי שנה, עם בקיעת השן הראשונה. הקפידו במיוחד בערב לאחר האוכל ולפני השינה.

המסגרות החינוכיות נועדו ללמד, אך גם להשלים החינוך, ההכוונה וההדרכה שהילד מקבל בביתו ממשפחתו. גם ילד שמגיע לרופא שיניים לטיפול, זקוק בעיקר לחינוך לבריאות הפה והשיניים, והדרכה כיצד להימנע מבעיות שיניים בעתיד.

 

טיפ 3: כדאי להביא ילד לבדיקת רופא שיניים לילדים כבר מגיל שנה כדי להכיר, להרגיל, ולקבל הדרכה וטיפול לפי הצורך.

 

טיפ  4: סכמו עם הגננת שבבוקר תשאל את הילדים האם בערב צחצחו להם את השיניים. נסו לארגן בגן צחצוח שיניים בהשגחת הגננות לאחר הארוחות. נסו לגייס רופא שיניים או שיננית לקידום הנושא.

אין להפריז באכילת דברי מתיקה, וחשוב לצחצח שיניים מייד לאחר מכן. מאכלים מתוקים ודביקים שנותרים זמן רב על השיניים הם המזיקים ביותר, ולמשל דגני בוקר עתירי סוכר בדרך-כלל מזיקים יותר מגלידה.

 

טיפ 5: בבוקר חשוב לצחצח השיניים לאחר הארוחה.

אנו שואפים להקנות לילדינו ונכדינו הרגלים נכונים של תזונה, פעילות גופנית, זמן מסך, היגיינה גופנית ועוד. לכולנו ברור שעדיף לחנך מגיל צעיר ולאורך שנים, ולפי איינשטיין הכי טוב לשמש להם דוגמה. אך מדוע אנו משקיעים זמן רב יותר בעור, שיער וציפורניים שמתחדשים כל החיים, ביחס לשיניים שכידוע אינן מתחדשות?

 

טיפ 6: ילד לא מצחצח שיניים לבד – צחצחו השיניים של הילדים בכל גיל שאתם רוחצים אותם במקלחת. הסתכלו בפיהם ובדקו בעצמכם את איכות הצחצוח.

 

טיפ 7: הדגימו לילדיכם כיצד אתם מקפידים על היגיינה אורלית ובמידת האפשר – צחצחו ביחד.
שיניים נשירות (חלביות) הן קטנות והתקדמות העששת בהן עלולה להיות מהירה. שיניים נשירות שאינן מטופלות בזמן עלולות לפגוע גם בשיניים קבועות, ומטופלים אלה נוטים לאחר בטיפול גם בטוחנות הקבועות הראשונות שבוקעות כבר בגיל 6.

 

טיפ 8: המיתוס שאין צורך לטפל בשיניים חלביות כי הן נושרות – מופרך לחלוטין! חשוב מאד לטפל בשיניים נשירות כדי למנוע סבל ונזק עתידי למשנן הקבוע.

 

כאשר שן קבועה מאחרת לבקוע או שן נשירה נעקרת טרם זמנה, השיניים הסמוכות עלולות לזוז ולתפוס את מקומה או שהשיניים הנגדיות תבקענה ביתר, וייפגע סדר וכיוון בקיעת השיניים הקבועות. לעיתים נדרש שומר מקום ו/או טיפול אורתודונטי, שבדרך-כלל מומלץ להתחיל בגיל 12-13, עם סיום בקיעת המשנן הקבוע. שיני הבינה (טוחנות שלישיות) צפויות לבקוע סביב גיל 18, אך לעיתים גורמות לבעיות וכאבים בגלל חוסר מקום.

 

טיפ 9: בכל יום הולדת (משנה ועד 13) יש לספור השיניים בפה. מעקב אחר הבקיעה והנשירה של שיניים יקל על הטיפול בבעיות שנגלה מוקדם.

 

טיפ 10: בגיל 18 חשוב להתייעץ עם רופא השיניים לגבי הצורך בעקירת שיני הבינה גם אם טרם בקעו ו/או אינן כואבות. דחייה לעיתים עלולה לגרום לבעיות וכרוכה בסיכונים רבים יותר.

 

טיפול שיניים הינו טיפול שגרתי, וילד שעבר טיפול ללא טראומה – אינו גיבור. יש להתייחס אליו באופן דומה לבדיקה רפואית, קבלת חיסון, טיפול בכינים וכד'. ככל שנקפיד להביא הילדים לבדיקה וטיפול לפני שהתפתחו כאבים עזים – כך נחסוך מהם סבל וטיפולים תרופתיים כאנטיביוטיקה, והטיפולים יעברו בצורה קלה ויותירו חוויה חיובית.

 

הכותב: ד"ר שלמה מזרחי הוא מומחה בכירורגית פה ולסתות ברשת כללית סמייל.