כותרות אחרונות
Search

צפת – עיר בירה עולמית המשמרת את שפת הלאדינו.

צפת משמרת את שפת הלדינו – צילום: סהר כהן

 

צפת – עיר בירה עולמית המשמרת את שפת הלאדינו.

מפגש רשמי של השגריר יצחק אלדן, נשיא מועדון השגרירים עם ראש עיריית צפת, מר שוקי (יהושע) אוחנה, פתח את השבוע בעיר צפת לקראת "פסטיבל הלאדינו הבינלאומי הרביעי" שיתקיים בתחילת יולי.

 

המפגש היום התקיים בדיוק עשרים שנה אחרי הכינוס הבינלאומי באונסקו בפריז (יוני) 2002     שעסק בהצלת שפת הלאדינו ותרבותה. השגריר אלדן היה אז הנציג הקבוע של ישראל בארגון הבינלאומי לתרבות, חינוך ומדע – אונסק"ו.  ראש העיר שוקי (יהושע) אוחנה הזמין  את השגריר יצחק אלדן כאורח הכבוד של העיר צפת כדי לדון עימו בקידום העיר צפת כבירה הבינלאומית של הלאדינו. השגריר אלדן הדגיש בפני ראש העיר, את הקשר הישיר בין האירוע הבינלאומי באונסק"ו שעסק בשימור השפה ותרבות הלאדינו לבין "פסטיבל הלאדינו הבינלאומי" בצפת.

 

בנוסף, הביע אלדן, בפני ראש העיר את הערכתו העמוקה על תרומתו הייחודית לשימור ולהפצת תרבות הלאדינו, באמצעות פסטיבל הלאדינו הבינלאומי שייחל בתחילת יולי ויתפרס על פני שלושה ימי חג במהלכם, ייחשף הציבור הרחב לתרבות העשירה, לצלילים, לטעמים ולמורשת הייחודית.

 

ראש העיר שוקי (יהושע) אוחנה יחד עם נשיא מועדון השגרירים הסכימו כי "פסטיבל  הלאדינו הבינלאומי" והפעילות החינוכית הענפה בעיר סביב תרבות הלאדינו, הופכים את צפת לבירה עולמית המשמרת את שפת הלאדינו במורשת העם היהודי.

 

שגרירים זרים ממדינות בהן עדיין מדוברת שפת הלאדינו, יוזמנו כאורחי כבוד לפסטיבל, ביניהם שגרירים מארצות הבלאקן והים התיכון.

 

במהלך הביקור סיפר ראש העיר צפת, על היוזמה להשיק לפני ארבע שנים את פסטיבל הלאדינו הראשון בעיר צפת. "בשנתיים האחרונות, עקב הקורונה קיימנו את הפסטיבל בפורמט שידורים חיים לרחבי הארץ והעולם, השנה אנחנו מתרגשים לחזור לרחובות העיר, ל'שדרת הלאדינו' שתוקם בימי הפסטיבל ולפתוח שערינו לאלפי המבקרים והתיירים שיצפינו לצפת לחגוג איתנו יחד עם מיטב אמני ישראל ונגני לאדינו שינעימו את השהות בעיר". הוסיף אוחנה.

 

צפת משמרת את שפת הלדינו – צילום: סהר כהן

 

הרכב נגני לאדינו צפתי, ליווה את המפגש היום, ראש העיר והשגריר הפגינו יכולות שירה מרשימות וההתרגשות מהמפגש הדהדה בסמטאות העיר העתיקה. ראש העיר העניק לשגריר תמונה כמחווה לביקורו, והשגריר העניק לראש העיר תעודת הוקרה על עשייתו למען תרבות הלאדינו.

 

פסטיבל הלדינו הבינלאומי יתקיים זו השנה הרביעית (5-7.7) בצפת. במסגרת הפסטיבל יתקיימו מופעים על טהרת הלאדינו ושילובים בין אמני לאדינו לזמרים שונים; סמטאות העיר העתיקה יהפכו ל"שדרת לאדינו" ממותגת ומיוחדת ובה נגני חוצות אותנטיים, רקדנים מסורתיים ודוכני מזון בסימן לאדינו; ייערכו סיורים מודרכים, אירועים מיוחדים ועוד.  בין האומנים שישתתפו בפסטיבל – יהורם גאון, רותם כהן, גליקריה, טריפונס, לאה שבת, תזמורת סימפונט רעננה במופע עם זמרי לאדינו, דורית ראובני ויענקל'ה מנדל, האנדלוסית במופע משותף עם שלמה יידוב ומור קרבאסי, ועוד אמנים רבים ונוספים, כל המופעים חינם בכניסה חופשית. באוגוסט (9-11.8) ייפתח פסטיבל הכליזמרים הבינלאומי בהשתתפות עשרות אמנים והרכבים בולטים, ביניהם גם בניה ברבי, עקיבא, נתן גושן, אמיר דדון, תיסלם, עידן חביב ועוד רשימה ארוכה של אמנים. 

 

צילום סטילס: סער כהן / וידאו – סטודיו A