כותרות אחרונות
Search

קבלת דבר במרמה – באדיבות עו"ד עמית זיו.

קבלת דבר במרמה – צילום: FREEPIK

 

קבלת דבר במרמה.

עבירת קבלת דבר במרמה נוגעת הן לאספקט חומרי והן ללא חומרי. גם טובת הנאה וכל זכות אחרת אשר מופקת כתוצאה של מרמה זאת, הישג או יתרון, בין במעשה ובין במחדל יחשב למרמה. הערך אשר מוגן בבסיס של עבירת קבלת דבר במרמה הוא חופש הבחירה של המרומה. אילו ידע המרומה את כל העובדות הנוגעות להתקשרות או את דבר המרמה, הוא לא היה מתקשר בהתקשרות המדוברת מרצונו החופשי, כאשר הוא יודע את כל העובדות הנוגעות לאותה התקשרות וזאת בכדי שתתאפשר לו קבלת החלאה מדעת. המרמה צריך להיות בעצם הגורם אשר מונע ממנו לקבל החלטה מדעת.

 

חשוב לדעת כי בכדי לבסס קבלת דבר במרמה לא מספיק להוכיח כי נטענה טענה עובדתית שקרית,, אלא יש צורך להוכיח גם פגיעה בצד ג. פגיעה זו באה לידי ביטוי בהוצאה של זכות שהייתה של או בבעלותו של אותו צד ג, שלא הייתה מתרחשת אילו הוא ידע את דבר השקר. ניתן לומר כי עבירת קבלת דבר במרמה מתגבשת אם כתוצאה ממנה המרמה קיבל את הדבר שלא היה יכול לקבל אילולא ביצע את העבירה.

 

קבלת דבר ומרמה והתחזות – במה מדובר?

עבירת קבלת דבר במרמה מחייבת כאמור שימוש במרמה וזאת בכדי להשיג את הדבר עליו מדברות הוראות החוק. במסגרת זו תכלל כל טענה עובדתית שקרית או כל פעולה הנדרשת לצורך הגשת התוצאה של המתחזה. בכדי להרשיע אדם בעבירה זו יש להוכיח את יסודות האשמה ואת הקשר הסיבתי אשר מבוסס על התחזות, ניצול, הטעיה או מניפולציה שיש בין פעולת המרמה של אותו אדם לבין קבלת הדבר במקמה בא להשיג מהמרוצה. כלומר, גם הימנעות מעשיית פעולה שיש בה את יסוד המרמה, יש בה כדי לגבש את העבירה המדוברת. אם מישהו לדוגמא סירב למסור מידע חשוב שמהווה יתרון לטובת הגשמת האינטרסים שלו, עובר את העבירה המדוברת.

 

קבלת דבר במרמה – צילום: FREEPIK

 

איזה עבירות התחזות וקבלת דבר במרמה ניתן למצוא?

ניתן למצוא כמה סוגים של עבירות וקבלת דבר במרמה כגון:

אדם שהתקבל למקום עבודה על פי מצג שקרי

אדם שקיבל נכס מקרקעין או מיטלטלין במסגרת חוזה מסחרי שבו יש מצב כוזב

אדם שקיבל באופן גורף טובת הנאה אשר מבוססת על מצג כוזב

אדם שזייף מסמכים

אדם שפרסם רישומים כוזבים במסמכי תאגיד

אדם שפרסם נתונים כוזבים  בכדי לקבל נכסים בלתי מוחשיים כגון: תפקיד, ידע, מוניטין, תואר, אמון, רגש ועוד…

 

מהו העונש על עבירות מרמה?

עבירת מרמה נחשבת בתור עבירת עוון והעונש בגינה יהיה עד 3 שנות מאסר בפועל. אם העבירה המדוברת מצטרפת לעבירות אחרות או כאשר כתב האישום מכיל גם עובדות אשר מצביעות כי העבירה בוצעה בנסיבות מחמירות, הסיווג שלה הופך לפשע. ההכרעה על קיום נסיבות מחמירות בקבלת דבר במרמה תקבע לפי: קיומן של עבירות מרמה אשר כרוכות יחד, זהות מבצע העבירה ואחראיות שלו מול צדדי ג, ביצוע עבירה במסגרת עבודה מקצועית, היקף הנזק שנגרם בשל עבירה ועוד…

 

איזה עו"ד יכול לסייע לכם בעבירת קבלת דבר במרמה?

ייצוג משפטי בעבירת קבלת דבר ומרמה דורש מומחיות של עורך דין בתחום. עורך דין צווארון לבן אשר מבין בתחום האזרחי הנוגע לחלקים מסחריים, חוזיים ותאגידיים וכן בפן הפלילי לרבות דיני עונשין, הוא עורך דין שכדאי לבחור בו.

 

מאמר זה נכתב על ידי עמית זיו, לעורך דין עמית זיו יש ניסיון של למעלה מעשור בתחום עבירות מס וניירות ערך.

 

הייצוג של משרד עורך דין עמית זיו מתבסס על התמחות ייחודית בפקודת מס הכנסה, חוק מע"מ וחוק ני"ע, לצד חוקי איסור הלבנת הון וסעיפים רלוונטיים מתוך חוק העונשין.

 

מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 076-5384304.