כותרות אחרונות
Search

שותפות פורצת דרך בין "ישיבה יוניברסיטי" ו"יד ושם" במאבק בעליה באנטישמיות באמצעות הגברת לימוד והוראת השואה.

 

 

שותפות פורצת דרך בין "ישיבה יוניברסיטי" ו"יד ושם" במאבק בעליה באנטישמיות באמצעות הגברת לימוד והוראת השואה.

שני המוסדות ההיסטוריים חתמו בימים אלה על מזכר הבנות אסטרטגי להגברת שיתוף הפעולה במאבק באנטישמיות

ההסכם מניח את הבסיס לשיתוף פעולה במשאבים ויוזמות משותפות להכשרת מורים ללימוד והוראת השואה.

 

לאור הצורך הגובר בהגברת המודעות לשואה תוך מאבק בעלייה המדאיגה באנטישמיות ובהכחשת השואה בארה"ב, נוצרה ברית חזקה בין שני מוסדות היסטוריים: "ישיבה יוניברסיטי", באמצעות מרכז אמיל וג'ני פיש ללימודי השואה, ומוסד "יד ושם". שני הארגונים הבטיחו לבנות תוכניות חינוכיות חדשניות בנושא לימוד והוראת השואה.

 

מזכר ההבנות האסטרטגי נחתם בימים אלה על ידי נשיא "ישיבה יוניברסיטי", הרב ד"ר ארי ברמן, ויו"ר הנהלת "יד ושם", דני דיין. מזכר ההבנות יוצר מסגרת לשותפות בבניית תוכניות לימודים, שיתוף במשאבים, הכשרת מחנכים ועיצוב אירועים. ההסכם מחייב את שני הארגונים לפעול בשיתוף פעולה למען מטרה משותפת של חיזוק המאמצים לקידום חינוך וזיכרון השואה ולעודד את לימוד וחקר השואה בבתי ספר, אוניברסיטאות, קהילות ומוסדות נוספים.

 

דוקטור ארי ברמן נשיא "ישיבה יוניברסיטי" – צילום יח"צ

 

הרב ד"ר ארי ברמן, נשיא "ישיבה יוניברסיטי": "ישיבה יוניברסיטי ויד ושם הם מובילים עולמיים בלימוד והוראת השואה, והכוונה של שותפות זו היא להגביר ולהרחיב את השפעת המשאבים המוסדיים לאור העלייה חסרת התקדים באנטישמיות. אנו נרגשים לשתף פעולה עם יד ושם כדי לסייע בקידום המטרה ההדדית של הגברת המודעות לשואה בכיתות הלימוד בארה"ב", 

 

החתימה על מזכר ההבנות הגיעה בעקבות פיתוח תכנית מתקדמת של מרכז פיש ללימוד וחקר השואה ב"ישיבה יוניברסיטי", שנועדה להכשיר מורים בחטיבות הביניים והתיכונים להפוך למחנכים מיומנים בנושא השואה. התוכנית, שאושרה לאחרונה על ידי מדינת ניו יורק, פותחה כדי לגשר על פערי הידע עבור מספר הולך וגדל של מדינות בארה"ב, שבהן מופעלות תוכניות ללימוד השואה בחטיבות הביניים והתיכונים.

 

"ישיבה יוניברסיטי" תסייע להפיץ מודעות ולטפח הבנה לגבי השואה במקומות שהיא נחוצה ביותר לתלמידים בארה"ב. על פי מחקר שנערך בשנת 2020 על ידי ועידת התביעות, ובו נכללו מומחים מ"יד ושם" בוועדת ההיגוי, שכיסה 50 מדינות בארה"ב, התברר שמדינת ניו יורק היא בין המדינות שבהן התקבלו ציוני הידע הנמוכים ביותר על השואה, כאשר 58% מבני דור המילניום והדור שאחריו, לא הצליחו לנקוב בשם אחד של מחנה ריכוז. המחקר אף מצא כי 60 אחוז מהצעירים לא ידעו ששישה מיליוני יהודים הושמדו בשואה.

 

דני דיין יו"ר הנהלת "יד ושם" –  צילום: אלכס קולומויסקי

 

יו"ר הנהלת "יד ושם", דני דיין: "יד ושם מחויב להבטיח שההיסטוריה של השואה תמשיך להיות רלוונטית גם היום ועבור הדורות הבאים ולא תידחק לפרק אחר בהיסטוריה האנושית. הסכם זה עם ישיבת יוניברסיטי מעניק לדור הבא של המחנכים את הכלים והחומרים הדרושים לטיפול בנושא השואה, ויסייע לרתום חוקרים צעירים בדבר הצורך בהמשך מחקר על השואה. יד ושם מקווה שהסכם זה עם ישיבה יוניברסיטי יקדם פתיחת הזדמנויות נוספות עם מוסדות להשכלה גבוהה בארה"ב וברחבי העולם. הפנייה לקהלים רחבים ברחבי העולם נועדה להבטיח שזיכרון השואה יגיע לכל קהל משמעותי ורלבנטי ברחבי העולם".

 

אמיל פיש, ניצול שואה ומייסד מרכז פיש ללימוד השואה ב"ישיבה יוניברסיטי": "מאז שניצלתי מברגן בלזן, מחנה הריכוז הנאצי הידוע לשמצה, בקיץ 1945, הבטחתי לעצמי שמה שבני עמי, משפחתי ואני עברנו לא יחזור בשנית. וזה לעולם לא יקרה שוב, אני מאמין בכך. אבל, רק אם נעשה כל שביכולתנו כדי ללמוד את לקחי ההיסטוריה ולחנך את הדורות הבאים. השותפות עם ארגון ברמה עולמית כמו "יד ושם" הוא בדיוק סוג הקשר שמרכז פיש מעוניין ליצור, ואני כל כך גאה בהישג הזה".