כותרות אחרונות
Search

כל מה שרציתם לדעת על לחם מחמצת.

צילום: resized_pexels-photo-3734031.jpeg ,קרדיט ל Dima Valkov באתר PEXELS

 

כל מה שרציתם לדעת על לחם מחמצת.

נראה שיש התעוררות כללית, בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים מנסים לעקוב אחר תפריט תזונה בריא שמכיל ברובו אוכל מזין. קשה להגיד מה הוביל לזה – אולי הטרנדים הבריאותיים שצצים לפעמים משום מקום, אולי ההבנה שאוכל משפיע עלינו הרבה מעבר לשאלה האם טעים לי או לא. ואולי זה גם לא משנה, העיקר שאנחנו בעיצומה של מהפכת בריאות.

 

יש מאכל אחד שסביר להניח שמככב כמעט בכל אותם תפריטים מאוזנים, והוא כמובן הלחם (כי איך אפשר בלי?). מאז ומעולם הוא היה חלק בלתי נפרד מהתזונה שלנו, ומרגיש לנו שזה יישאר ככה עוד תקופה ארוכה. העניין הוא שיש לא מעט סוגי לחמים ולפעמים זה יכול להקשות על הבחירה שלנו. גם דעות המומחים לא עושות לנו חיים קלים, חלק אומרים שלחם כוסמין הוא הכי בריא, אחרים יהיו בעד לחם מחמצת.

נגיד מראש שקשה מאוד לענות על השאלה הזו, ושאנחנו לא מתיימרים לפתור את הדילמה. מטרת המאמר היא לתת לכם מידע על לחם המחמצת וסגולותיו, וכמה טיפים לאכילה נכונה.

רגע, מה זה אומר "מחמצת"?

חשוב לציין שלחם מחמצת הוא אחד הלחמים החמים בתעשייה כבר כמה שנים טובות. ועדיין, יש לא מעט אנשים שאין להם מושג מה זה אומר בכלל (אבל כולם יזהו את הטעם הייחודי שלו בעיניים עצומות). אז מה זה מחמצת, סוג של דגן?

ובכן, לא. מחמצת היא למעשה בלילת שאור שניתן להכין בפשטות על ידי ערבוב של שני מרכיבים בלבד: קמח עם מים. כן כן, אתם קוראים נכון. אין צורך בעוד מרכיב נוסף!

והנה למה כולם עפים על הלחם הזה: הרעיון שעומד מאחוריו הוא לתת ללחם להיווצר בצורה טבעית ונקייה בלי התערבות של חומרים תעשייתיים. במקום להיעזר בשמרים תעשייתיים – שמשמשים אותנו להכנת סוגים רבים של לחמים –  משתמשים בשמרי פרא שנמצאים בקמח עצמו, באוויר ולעיתים גם בפירות.

שמרי הפרא נצמדים לבלילה בצורה ספונטנית וגורמים לתפיחה שלה. תהליך התפיחה הייחודי הזה מעניק ללחם את טעמו העמוק והחמצמץ.

תכונותיו של לחם המחמצת

לחם המחמצת לא נמצא בראש רשימת הלחמים הבריאים סתם, יש לזה כמה וכמה סיבות טובות. והראשונה כמובן היא תהליך הייצור הטבעי שמאפשר ללחם לספוג לתוכו חומרים מזינים.

קחו עוד כמה עובדות מעניינות בנושא:

-צריכה של לחם מחמצת באופן קבוע מעודדת תחושת שובע לאורך זמן.
-לחם מחמצת עשיר בוויטמין 1B שתומך בהליך חילוף חומרים בגוף.
-לחם מחמצת עשיר בסיבים תזונתיים שמסייעים לפעילות התקינה של מערכת העיכול.
-לחם מחמצת מכיל כמות נכבדת של חומצות פוליות שעוזרות לאזן את רמות הסוכר בדם וסלניום, מינרל חשוב לתפקודי הגוף השונים.
-יש לו ערכים תזונתיים מעולים: 220 קלוריות, 5.6 גרם חלבונים, 40 גרם פחמימות, 1.5 גרם שומנים, 11.5 גרם סיבים תזונתיים, 0 גרם כולסטרול (את כל אלה ניתן למצוא ב-100 גרם לחם).

האם לחם מחמצת הוא הלחם האידיאלי?

כמו שאמרנו, קשה מאוד לענות על השאלה הזו. חשוב מאוד לזכור שלכל אחד מאיתנו יש מערכת עיכול שונה עם הרכב שונה של חיידקי מעי. וזה מגלה לנו שאין משהו אחד שטוב או מתאים לכולם. אין סוג לחם אחד שהוא הכי טוב או הכי בריא. לכל אדם יש את הצרכים התזונתיים שלו. אחד יעכל טוב לחם מחמצת, אחר יעכל טוב לחם לבן.

שימו לב שגם בתוך תפריט בריאותי אפשר ללכת לאיבוד או יותר נכון ליפול להרגלי האכילה הקודמים והלא מיטיבים שלנו. רוצים לבדוק אם לחם מחמצת הוא הלחם בשבילכם? זה פשוט. אכלו מתוך מודעות ושימו לב לתחושות בגוף תוך כדי האכילה.

אם אתם מרגישים אנרגטיים וקלילים יכול להיות שזה בינגו. אם יש עקבות של עייפות וכבדות, יכול להיות שאתם צריכים לנסות סוג לחם אחר.