כותרות אחרונות
Search

כל מה שרציתן/ם לדעת על דיאטת דש (DASH).

Image by PublicDomainPictures from Pixabay 

 

כל מה שרציתן/ם לדעת על דיאטת דש (DASH)

דיאטת דש אינה סתם עוד מדבקת קסמים או כדור פלא. מדובר בדיאטה שמצליחה לקיים את מה שהיא מבטיחה, מהי הדיאטה המומלצת לחולי סוכרת, איזו שיטת תזונה הכי פחות בריאה ובאיזו דיאטה תרדו הכי מהר במשקל?" כל התשובות בכתבה שלפניכם.

דיאטת "DASH" היא דיאטה מוצלחת בכל פרמטר.

 

דיאטת "DASH" רחוב התוכנה 7 כפר סבא

אתר – http://dash.org.il/

אינסטגרם: dashdietil

 

Image by PublicDomainPictures from Pixabay 

 

* דיאטת דש היא ידידותית למשתמש,  ומשמשת להרזיה, לצמצום היקפים, לשיפור מצב הרוח, למניעת מחלות, ולהורדת לחץ הדם.

* חטיפים מתוקים ומשביעים ותוספי תזונה איכותיים המכילים רכיבים מומלצים על ידי צוות דש לאנשים הרוצים לרזות.

* בזכות צוות התמיכה המסור העומד לרשותכם ומחויב לעזור לכם להגיע ליעדיכם בצורה נבונה ובטיחותית.

* דש אינה מגבילה, היא גמישה ומאפשרת לכן/ם לאכול מכל סוגי המזונות ועדיין לרזות.

* שפע הכלים האינטראקטיביים, המתכונים והתפריטים – להרזיה טעימה ללא רעב.

* חטיפים העצות והליווי הצמוד של הצוות המקצועי המותאמים לצורכיכם האישיים.

 

מימין: רות עידו, נטלי ינאי, חני כהן – הנשים שמובילות את דיאטת דש – צילום: פרטי (חני כהן)

 

דיאטת דש מתבצעת בשלושה שלבים:

איזון הגוף דיכוי הרעב ומקפצה להרזיה:

* אתחול הגוף – איזון המדד הגליקמי ומניעת תשוקה לפחמימות וסוכרים המובילים להתפרצויות אכילה.

* מקפצה להרזיה – ירידה התחלתית במשקל ללא רעב להגברת המוטיבציה והשגת תוצאות נראות לעין.

* חדוות ההצלחה שלב זה יוכיח לכם כי אתם מסוגלים לרדת במשקל, ישפר את מצב הרוח ויניב מחמאות.

 

ירידה במשקל עד ליעד הסופי תוך כדי אכילת מאכלים טעימים ומשביעים:

* ירידה עקבית במשקל – בשלב זה תיהנו מכל סוגי המזון, תחוו תחושת שובע מתמשכת ותגיעו ליעדכם.

* ליווי צמוד – לכל אורך הדרך תיהנו מליווי צמוד של צוות התומכים שלנו המחויב להצלחתכם.

* הגעה ליעד – שלב זה נמשך עד להגעה ליעד, מצב רוחכם יעלה ותמסרו דש לעודף המשקל.

 

שמירה על משקלכם החדש  וגופכם החטוב לשנים רבות:

* כל המאכלים מותרים (בשילובים ובמינונים הנכונים) – אתם תגדילו את כמויות המזון שאתם אוכלים ותגיעו לאיזון קלורי שישמר את משקלכם לחיים.

* הצוות לרשותכם – צוות המומחים של דש עומד לרשותכם בכל עת לעזור לכם לשמור על המשקל ולבלום עליה במשקל הנובעת ממשבר, מטיול בחו"ל או כל סיבה אחרת.

* דש לאתמול בשלב זה כבר תסגלו לכם דרך חיים נכונה ותוכלו ליהנות ממאכלים האהובים עליכם מבלי להפריז. ותרגישו רעננים וחיוניים.

 

דוגמאות של נשים שהצליחו לרדת בגדול ניתן לראות באתר החברה: לחץ כאן

 

 

שאלנו את רות עידו מנהלת צוות הדיאטניות והנטורופטיות שאלות שמעניינות כל מי שרוצה לרזות:

רות עידו, מנהלת צוות התמיכה המקצועי בדיאטת דש DASH, נטורופטית N.D  ואחות מוסמכת R.N במקצועה. מטפלת רגשית לירידה במשקל, מטפלת בתזונה לסוכרת ויתר לחץ דם ובתזונה לפוריות. כותבת הספר התזונה הבריאה לילדים "גילי בריא לי".

 

רות עידו – צילום: יפעת פאר

ש. כיצד נזהה האם האכילה רגשית או פיזיולוגית?

ת. רות עידו, מנהלת צוות הדיאטניות והנטורופטיות בדיאטת דש DASH, נטורופטית N.D  ואחות מוסמכת R.N במקצועה. מתמחה בתחום הירידה במשקל, טיפול תזונתי בסוכרת וביתר לחץ דם ובתזונה לפוריות עונה:

אכילה רגשית מוגדרת כאכילה הקשורה לרגשות, היא אינה מחוברת ישירות לרעב אלא למצבים רגשיים שליליים וחיוביים כמו כעס, בושה, תסכול, שעמום, התרגשות, שמחה, אשמה ועוד. אכילה רגשית עלולה אף להוביל להפרעות אכילה. כיצד מבחינים בין אכילה מתוך רעב אמיתי לרעב רגשי? ואיך מטפלים במידה וזיהינו את האכילה הרגשית?

 

אנשים רבים נוטים לייחס בטעות אכילת לילה או התקפי אכילה לאכילה רגשית בעוד שאכילה זאת עשויה להיות קשורה לרעב פיזיולוגי. פנינו למומחים של דיאטת דש DASH בישראל כדי שיעזרו לנו להבין לעומק את הנושא החשוב והרגיש הזה ואת הדרכים לבדל בין אכילה רגשית אמיתית לרעב פיזיולוגי.

 

רות עידו, אחות N.R, נטורופתית D.N ,מנהלת את צוות התמיכה המקצועי בדיאטת דש המונה 14 דיאטניות קליניות ונטורופטיות מאז שנת 2014, ובתוקף תפקידה נחשפה למעל 75,000 מטופלים. רות מעידה כי אנשים נוטים להתבלבל ולאבחן עצמם כמי שאוכלים אכילה רגשית, כאשר בפועל הם פשוט רעבים. "לצערי" היא אומרת, "דיאטות רבות ממליצות למטופלים לאכול פחות מדי כדי לרדת במשקל. אצלנו התפיסה המחשבתית הפוכה, אנחנו דוגלים בלאכול יותר ולא פחות כדי לספק לגוף את כל מה שהוא צריך ולכבד אותו, אנחנו מגלים פעמים רבות שעם תחושת השובע הצורך במתוק פוחת משמעותית באופן טבעי, וכך גם האכילה הלילית, פעילויות המזוהות כאכילה רגשית.

 

שאלון הרגלי האכילה שפיתחנו בחברה משמש אותנו בעבודה מול לקוחותינו ומאפשר לנו לבדל בין אכילה רגשית לאכילה הנובעת מרעב פיזיולוגי. אנו מגלים פעמים רבות שאנשים לא אוכלים מספיק. חלקם לא אוכלים במהלך יום שלם, בין אם לא היה להם זמן, כי הם כל היום בנסיעה, בישיבות או פשוט שכחו לאכול. ולכן אין זה פלא שבערב הם מתנפלים על המקרר, ואוכלים 'שטויות' מול הטלוויזיה. אם כי רבים מאנשים אלה מתייגים אכילה זאת כרגשית, האמת היא שגופם סובל מרעב פיזיולוגי ומחפש אנרגיה זמינה לשכך את הרעב המצטבר. לפני שאנו פונים לטפל במקום הרגשי, חשוב לנו לוודא שהמטופל שלפנינו אכל באופן מספק ומשביע במהלך היום, האם הגוף קיבל את "הדלק" שהוא צריך הכולל חלבונים, פחמימות, שומנים ,ויטמינים, מינרלים ואת כל מה שהוא זקוק לו על מנת לתפקד בצורה מיטבית.

 

אדם רעב פונה ישירות למתוק ולפחמימות היות והם מספקים אנרגיה זמינה בעלת השפעה מיידית. כשאנחנו שבעים ואכלנו בצורה מאוזנת, אנחנו רגועים וחשים פחות את הצורך במתוק.

 

התפיסה שלנו בדיאטת דש מבוססת על הקניית כלים לאדם שמולנו שיאפשרו לו לזהות בעצמו האם מדובר באכילה פיזיולוגית או באכילה רגשית. תן לאדם תפריט והוא ירזה – תן לו כלים והוא יוכל לשמור על ההישגים לאורך זמן.

 

באותם מקרים, שלצערי הם שכיחים, בהם אנו מזהים אכילה רגשית, מתחיל השלב הטיפולי בו ניתן מקום לזיהוי הרגשות והטריגרים שגרמו לאותה אכילה, נכבד אותם וניתן להם את המקום שלהם. ננסה להבין מה המסר שהם מנסים להעביר לנו ונעשה עבודה רגשית ומשמעותית עם כל מטופל בהתאם לצרכים האישיים שלו. יומן האכילה הרגשית שפיתחנו משמש להעלאת המודעות למקום הזה ומשם ישנה עבודה מול התומכת האישית באופן מעמיק. השילובים והמינונים המותאמים אישית לכל לקוח מבטיחים שובע פיזיולוגי. ההתאמה התזונתית בשילוב המענה הרגשי מביאים לתוצאות משמעותיות שניתן לשמור עליהן בטווח הרחוק.

 

הצוות המקצועי אותו הכשרתי מורכב מדיאטניות קליניות ונטורופטיות מקצועיות, עם ניסיון וידע רב שנים. ניסיוננו האמפירי מלמד אותנו שהעבודה הרגשית שאנו מבצעים בשילוב דיאטת דש  DASH בהתאמה אישית מייצרים תוצאות ניכרות, משפרות ערכים בריאותיים, תומכים בירידה במשקל ושמירה על המשקל החדש לטווח הארוך. לקוחותינו מעידים ששילוב תזונה מותאמת אישית וטיפול רגשי מייצרים עבורם מציאות אכילה ריאלית שמאפשרת להתמיד בה לאורך זמן כי היא אינה דורשת שינויים קיצוניים באורח החיים.

 

השיטה דוגלת בגישה בריאה בה אוכלים מהכל במינון נכון. תפריטיה מבוססים על כל קבוצות המזון ועל איזון מינרלי החיוני לגוף. היא כוללת עוף ובשר, ביצים, מוצרי חלב, פירות, ירקות , קטניות, שומנים, מתוקים ופחמימות, במינונים הנכונים. כל לקוח זוכה להתאמה אישית של התפריט לשגרת החיים שלו ולמזונות שאותם הוא אוהב, ישנו תפריט צמחוני, טבעוני, ללא גלוטן, תפריט כריכים, תפריט לשישי, תפריט לשבת, לחגים, לאנשים דתיים, לשומרי מסורת, וכדומה. אין "אסור", הכול מותר אבל במינון הנכון והריאלי עבורינו.

 

קוראים המעוניינים באבחון אישי שיכול לאתר גורמים שעלולים לעכב הרזיה, מוזמנים להשתמש בכלי האינטראקטיבי והחינמי שפיתחה חברת דש לבריאות.

 

המערכת הממוחשבת תשווה את נתוניך לידע שנצבר בדיאטת דש במשך שנים רבות ומליווי אישי של מעל ל 75,000 נשים וגברים בישראל ותייצר אבחון אישי. התוצאות מוצגות מיד עם גמר מילוי השאלון ומסופקות ללא עלות.

 

את האבחון התזונתי ניתן למצוא בכתובת: לחץ כאן

 

תמונה חינמית: Image by Peggy und Marco Lachmann-Anke from Pixabay 

 

ש. האם ספורט הכרחי בתהליך ההרזיה?

ת. רות עידו, מנהלת צוות הדיאטניות והנטורופטיות בדיאטת דש DASH עונה:

"אני אקרע לכם את הצורה כדי שתוכלו לאכול עוד משולש פיצה בערב" צעקה מדריכת הספינינג בשיעור שהשתתפתי בו לאחרונה. בתום השעה ירדתי מהאופניים והבטתי בשעוני שהודיע לי כי שרפתי 576 קלוריות, אין ספק שהרווחתי את אותה פיצה ביושר.

 

מדריכת הכושר חזרה על מנטרה ידועה שחוזרת שנים רבות, כל עוד תתעמלו בצורה אינטנסיבית תוכלו לאכול מכול טוב. מסר זה גם הודגש במשך השנים על ידי מכונים ומדריכי כושר, VIPs שונים ועל ידי תעשיית המזון. אין ספור מינויים לחדרי כושר, מכשירי התעמלות ביתיים ואפליקציות סמארטפון נמכרו בהתבסס על הבטחה זאת.

 

אנשים רבים חוששים להיכנס לתהליך הרזייה רק בגלל שאינם אוהבים לבצע פעילות גופנית ומיתוס זה שגור גם בפיהם של אלפי לקוחותינו המתמודדים עם עודף המשקל. הם מופתעים בכל פעם מחדש כאשר הם שומעים בשיחה השבועית מהדיאטנית שמלווה אותם באופן אישי, כי התזונה היא הבסיס המשמעותי לירידה במשקל ולא הפעילות הגופנית.

 

לפני שנתייחס לסיבות לכך שהספורט מהווה אחוז נמוך יותר בתרומתו להרזיה, חשוב לי להדגיש בצורה שאינה משתמעת לשני פנים כי להתעמלות, גם אם היא מתונה, יש תרומה אדירה לבריאות הגוף והנפש. היא אף מסייעת בשמירה על המשקל לאורך שנים ולכן מומלץ לכולנו להשקיע זמן ואנרגיה במציאת הפעילות שמהווה עבורנו הנאה וכיף, משחררת ומשפרת את מצב רוחנו.

 

פעילות פיזית הכוללת התעמלות מהווה חלק קטן מהקלוריות שגופנו שורף במשך היום:

כמות הקלוריות היומית הנשרפת בגופינו מורכבת משלושה גורמים עיקריים. הראשון הוא ה-BMR, קצב חילוף החומרים הבסיסי של הגוף במנוחה. אלו הקלוריות שגופנו שורף כדי לבצע את כל הפעולות הבסיסיות שהגוף מבצע מבלי שבהכרח נהיה מודעים אליהן או שיהיו רצוניות כגון נשימה, הזרמת הדם, פעילות המוח, ייצור ההורמונים וכדומה. אם כי אין לנו יכולת לשלוט ב-BMR , הוא מהווה אחוז גבוה ממספר הקלוריות שאנו שורפים מדי יום. הגורם השני הוא כמות הקלוריות שגופנו שורף כדי לפרק את המזון שאנו צורכים ואילו הגורם השלישי המהווה רק כ10-30% מכמות הקלוריות הנשרפת הוא הפעילות הפיזית והספורט שאנו מבצעים במהלך היום. בהיעדר גורמים אחרים תרומה זאת תגרום לירידה קלה במשקל לאורך זמן.

 

דוגמה אחת מיני רבות:

הועתק ברשות מאתר דש – צילום פרטי: מיכל רווח

 

קשה לייצר גירעון קלורי משמעותי מהתעמלות:

כלי התכנון של ה-NIH לירידה במשקל, נותן תמונה ראלית יותר מכלל האצבע של 7,000 הקלוריות לירידה של קילו ממשקל הגוף. קווין הול בנה את המודל הבא כדי להמחיש מדוע הוספת התעמלות לשגרת היום לא לבדה מביאה לירידה משמעותית במשקל.

 

המודל מייצג אדם במשקל 90 ק"ג המשלב ריצה מתונה של כ- 60 דקות, 4 פעמים בשבוע מבלי לשנות את צריכת הקלוריות היומית. המודל מנבא כי אותו אדם יוריד כ-2 ק"ג במשך 30 ימים. אם הוא יגדיל את הצריכה הקלורית כתוצאה מההתעמלות, או יחליט לנוח יותר מהרגיל בימים האחרים, הירידה תקטן.

 

המשמעות היא שאדם הרוצה להפחית משקל רב יתקשה לעשות זאת רק על ידי התעמלות. הול מסביר כי "כמות ההתעמלות הנחוצה לגרום לגירעון קלורי משמעותי היא אדירה", באותה נשימה הוא אומר כי "שמירה על המשקל אינה דורשת גירעון קלורי והתעמלות היא כלי יעיל לצורך זה".

 

התעמלות עלולה להטעות אותנו בתהליך ההרזיה:

כמות הפעילות הפיזית שלנו קשורה לכמות האוכל שאנו צורכים. אני מתקשה להאמין שאין קשר בין צריכת הקלוריות שלנו לקלוריות שאנו מוציאים. התעמלות יכולה לגרום לתאבון מוגבר, כך שמבלי משים אנו עלולים לצרוך יותר קלוריות מאלו ששרפנו בזמן ההתעמלות.

 

מחקר אחד מצא כי אנשים נטו לצרוך יותר קלוריות לאחר אימון כיוון שהיו רעבים, בזמן שמטה-אנליזה של מחקרים אחרים מצאה כי מתעמלים נטו לחשוב ששרפו יותר קלוריות בזמן האימון מאשר שרפו בפועל.

 

"אתם משתתפים באימון אינטנסיבי למשך שעה, אך כל אותה עבודה קשה עלולה להימחק לחלוטין תוך 3 דקות אכילה בגמר האימון"

 

משולש פיצה אחד, אייס-קפה או ארטיק שוקולד עלולים להכיל יותר קלוריות מאלו ששרפנו בשעה שלמה של התעמלות אינטנסיבית.

 

קיימות גם עדויות לכך שאנשים משנים באופן תת-מודע את התנהגותם עקב התעמלות. הם עלולים לנוח יותר, להשתמש במעלית במקום במדרגות, התנהגות זו מכונה כ"התנהגות מכפרת".

 

התעמלות עשויה לייצר שינויים פיזיולוגים הגורמת לגופנו 'לחסוך' קלוריות:

אחת התיאוריות המסקרנות לגבי התעמלות והרזיה מתארת את הדרך שבה גופינו מתנהג על מנת לשמר אנרגיה כתוצאה מהאימונים.

מחקרים שונים שהתבצעו ב-20 השנים האחרונות הצביעו על כך שגופינו מוריד את הקצב המטאבולי הבסיסי מרגע שנכנסנו למשטר אימונים קפדני. ישנו מחקר שעקב אחר המשתתפים בתוכנית 'לרדת בגדול' בארה"ב. החוקרים אספו מדדים בתום 30 השבועות של התחרות ושוב אחרי 6 שנים. אם כי כל המשתתפים השילו מספר קילוגרמים אדיר בתהליך דיאטה קפדנית ומשטר אימונים נוקשה, היקף המותניים שלהם חזר לקדמותו בתום 6 שנים. העובדה המעניינת הייתה שגופם שרף בממוצע פחות 500 קלוריות ביום מהכמות שלה החוקרים ציפו בהסתמך על משקל גופם ונוסחאות ה-BMR המקובלות. אסור לנו לייחס לפעילות פיזית ולתזונה נכונה את אותה תרומה לתהליך ההרזיה

 

האטה זאת בקצב חילוף החומרים נמשכה על אף שמשתתפי המחקר חוו עליה הדרגתית במשקלם. אנו יודעים כיום כי גופינו משנה את קצב חילוף החומרים בתגובה לשינויים בפעילות הפיזית, אך איננו יודעים לצפות את כמות השינוי, את הטריגרים הגורמים לכך או את השוני בין אדם אחד למשנהו.

 

ש. אז מהי הדרך הנכונה לרזות?

ת. רות עידו, מנהלת צוות הדיאטניות והנטורופטיות בדיאטת דש DASH עונה:

כמנהלת המקצועית של דיאטת דש זכיתי ללוות, יחד עם שאר חברי הצוות מעל ל-75,000 נשים וגברים בישראל. פגשתי בלקוחות שהורידו מעל ל-50 ק"ג, חגגתי עם אינספור לקוחות שהגיעו ליעד, שמחתי עם אלו ששיפרו את מדדי הבריאות על אף שלא לגמרי הגיעו למשקל היעד שלהם, ולצערי פגשתי גם את אלו שלא הצליחו.

 

כצוות חשוב לנו לשמוח בהצלחות הרבות ובמקביל לנתח את הסיבות לכישלונות. הנחלתי לצוות את ההבנה שדווקא הכישלונות שמעט מלקוחותינו חווים עוזרים לנו להשתפר. השינויים ההדרגתיים שבצענו בצורת הליווי, במיקוד שלנו ובכלים שאנו מעניקים למטופלינו הניבו את הפירות המיוחלים והגענו לאחוזי ההצלחה אליהם אנו מכוונים.

 

נסיוני מראה שהדרך הבטוחה ביותר להצלחה מלווה בהתאמה תזונתית אישית וליווי רגשי המשתנים ממטופל למטופל, בתפיסה מחשבתית מאוזנת וריאלית לחיים של כל אחד ואחת מאיתנו:

  1. לפני שאתם מחליטים לרכוש הרגל מסוים, בדקו האם תוכלו להתמיד בו גם בעוד 10 שנים קדימה.
  2. אכלו יותר ולא פחות.
  3. חשוב יותר להבין למה אתם אוכלים ולא מה אתם אוכלים, אכילה רגשית היא בסיס משמעותי לירידה במשקל ולשמירה עליה לטווח הארוך.
  4. כבדו את הגוף שלכם, הזינו אותו בצורה משביעה ונכונה, הוא עושה עבורכם כל כך הרבה.
  5. למדו לסיים כל ארוחה בתחושת שובע נעימה ונינוחה, הקשיבו לגוף, זו הדרך המיטבית לשמירה על המשקל.
  6. תהיו גאים בעצמכם על כל שינוי שאתם עושים בדרך, המשקל הוא ממש לא הפרמטר היחיד להצלחה, כל היעדים "הקטנים" מתחברים למטרה הסופית.

 

ש. האם עלייה במשקל מהווה כשלון אישי?

ת. רות עידו, מנהלת צוות הדיאטניות והנטורופטיות בדיאטת דש DASH עונה:

אני רוצה להעלות למודעות תחושה לא פשוטה שרובינו חווינו וחווים במהלך החיים ולפעמים לא נוח לנו לדבר עליה: תחושת הכשלון. וכשמדברים על דיאטות ותהליכים לירידה במשקל, יש לא מעט רגעים כאלו.

 

אם נסתכל על תינוק שלומד ללכת, באופן טבעי הוא נופל, קם ומנסה שוב ללכת, הוא לא מתייאש ולא מפסיק לנסות. זהו הטבע האנושי וכולנו היינו באותה נקודה. אבל בדיאטה, אותו רגע של נפילה וכשלון גורם לנו להרים ידיים, לחזור להרגלים הישנים ולעלות במשקל בחזרה, לעיתים עם ריבית.

 

אז מהו התהליך שלרוב קורה לנו ב"דיאטה"? מדוע אנחנו שוב ושוב חוזרים לאותו מעגל קסמים שגורם לנו לחזור אל מעגל הדיאטות המתסכל?

 

אחת ההחלטות השכיחות שאנו נוהגים לעשות בראשית שנה חדשה, לפני אירוע חשוב, אחרי החגים או לפני הקיץ, היא ההחלטה לרדת במשקל. אנו פוצחים ב"דיאטה" בקול תרועה, מקפידים ליידע את כל הסובבים אותנו שהתחלנו, אנחנו מרוקנים את המזווה משלל המתוקים, מתנזרים ממאכלים ובמקביל ממלאים את המקרר במזונות שבדרך כלל איננו צורכים, לעיתים מתנזרים מאכילה בשעות הערב ומבצעים פעילות גופנית מואצת בכל יום ובעיקר, מתעסקים כל היום בדיאטה.

 

וכמו בכל ריגוש, עם הזמן ההתלהבות דועכת, המוטיבציה יורדת, יכולת ההתמדה מתפוגגת ואנו חווים תחושה אחת שמחזירה אותנו אחורה, תחושת הכשלון. הכל הופך להיות קשה יותר אחרי אותה תחושה. המשקל חוזר להיות כפי שהיה ואף עולה מעט, מצב הרוח, מנגד, יורד ואנו מוצאים עצמנו שוב, "פוצחים בדיאטה".

 

אנחנו מתנדנדים בין גאות לשפל, בין הצלחה לכישלון. כאשר אנו בשיא ועם תחושה של התרוממות רוח, אנו רואים את עצמנו דרך השיאים של חיינו. וכאשר אנו בשפל ועם מצב רוח ירוד, אנו רואים את עצמנו דרך נקודות הנפילה שלנו.

 

אז איך לא נשברים אחרי אותה חריגה? איך נגרום לעצמינו הפעם לא לחזור לאותו מעגל, לא להישבר ולא לחזור לנקודת ההתחלה?

 

תיאום ציפיות ריאלי:

קודם כל, לפני שאתם רצים לשפוט את עצמכם, בכל פעם שאתם מרגישים ש"נכשלתם" ובא לכם להתייאש מהכל, שאלו את עצמכם: האם הציפיות שהצבתם באמת ריאליות? האם ניתן לשמר אותן לטווח הרחוק? האם גם בעוד 10 שנים תצליחו שלא לחרוג מאותה התנהגות כמו אכילת עוגה ושוקולד? האם אתם באמת צריכים להיות מתוסכלים מאותו "כשלון" שאתם חשים כרגע? המטרה היא להקנות לעצמכם הרגלים שישמרו לא רק לשלב הדיאטה, זה לא אומר שאנחנו צריכים להרשות לעצמינו הכל, אבל המטרה היא לשלב את מה שאנחנו אוהבים בצורה מאוזנת ומאוד חשוב לעשות תיאום ציפיות נכון מול עצמינו קודם כל.

 

לשנות את השפה:

אני מזמינה אתכם להתבונן בבחירת המילים שלכם כלפי התהליך, באילו מילים אתם בוחרים לתאר שבוע שלא הצלחתם בו?

 

האם המילים "נפלנו", "חטאנו", "נכשלנו", "חרגנו", "נשברנו", "מעדנו", "התייסרנו"- הן חלק מהלקסיקון  שלכם?

 

היו מודעים לשפה שאתם בוחרים להשתמש בה. נסו לבחור במילים ידידותית יותר עבור התהליך כמו "יצאתי מהשגרה", "הרשיתי לעצמי", "פינקתי את עצמי". הרי זה הגוף שלכם, שומר הראש שלכם, הוא משרת אתכם נאמנה במשך כל חייכם, התייחסו אליו בהתאם. זו לא מלחמה, זה לא תהליך היאבקות. דרוש אומץ ללמוד לכבד את עצמינו, את גופינו ללא קשר למשקל או לבגדים שאנחנו יכולים לאפשר לעצמינו.

 

בעבודה עם אכילה רגשית, אחד הדברים החשובים הוא חמלה עצמית. במקום להיות בהלקאה עצמית (תוך שימוש במילים קשות שאני שומעת בקליניקה כמו "אני חזירה", "מגעילה", "חלשה") ובמקום לקחת את דרך ההתנהגות הזו כחלק מהזהות העצמית, חשוב להבין  שזו רק דרך התמודדות עם קשיי החיים ואפשר בכל רגע לסגל דרכי התמודדויות חדשות.

 

פרופורציות:

נסו להכניס את אותו "כשלון" לפרופורציות, הרי כמה זמן לקח אותו רגע של "כשלון"? בדרך כלל מדובר באכילה שתיקח בין דקה ל-5 דקות, בלבד.

 

אבל מה עם 7 הימים של אותו השבוע, 168 השעות, 10,080 הדקות שאתם יכולים להיות גאים בעצמכם? אותם רגעים לחלוטין מתגמדים אל מול השעות הארוכות שהצלחתם לא להיכשל, לא ליפול ולא "לחטוא".

 

והכי חשוב, סלחו לעצמכם, הימנעו מרגשי האשמה וזכרו ש"אני נכשלתי" לא שווה ל- "אני כישלון", הרי אנו לא יכולים להחליף את עצמנו. אנו נפיק מכך לקחים ונהיה מוכנים וחזקים יותר להתמודדות הבאה.

 

דיאטת DASH רחוב התוכנה 7 כפר סבא

אתר – http://dash.org.il/

אינסטגרם: dashdietil

 

רות עידו, מנהלת צוות הדיאטניות והנטורופטיות בדיאטת דש DASH, נטורופטית N.D  ואחות מוסמכת R.N במקצועה. מתמחה בתחום הירידה במשקל, טיפול תזונתי בסוכרת וביתר לחץ דם ובתזונה לפוריות.