כותרות אחרונות
Search

להבטיח שלום מטופלים מחייב אפס חומרי הדברה בקנאביס רפואי – מאת: אסף סלע, מנכ"ל מדוקאן פארמה.

 

 

להבטיח שלום מטופלים מחייב אפס חומרי הדברה בקנאביס רפואי.

מאת: אסף סלע, מנכ"ל מדוקאן פארמה.

 

אחת לכמה זמן, וכך גם בימים האחרונים, עולה לכותרות כי מטופלים רבים מתלוננים על איכות פגומה במוצרי הקנאביס המשמשים להם כתרופה. המטופלים מתלוננים על כאבי ראש, כאבי בטן ופריחות אשר לפעמים אף מובילים לאשפוז.

 

אף על פי שהצמדות לרגולציה הקיימת, בכל הקשור לתנאי הגידול של הקנאביס,  יסייע בצמצום מקרים של עובשים ופטריות,  זה רק עד רמה מסוימת. צפיפות יתר של צמחים, תנאי גידול לא ראויים, אי עמידה בדרישות הסניטציה של שטחי הגידול ושל העובדים בגידול, חוסר הקפדה על תהליכי היבוש והישון ועוד, יכולים לגרום להתפתחות תנאים לא רצויים שיובילו לעובשים, לפטריות וכפועל יוצא, לאיכות ירודה של הקנאביס הרפואי.

 

עם זאת, חשוב לציין כי גם באם נעשית הקפדה על כל שצוין, לגידול בסביבה שאיננה INDOOR תמיד תהיה תקרת זכוכית שלא ניתן לנפץ בכל הקשור לתלות בתנאי החוץ הסביבתיים המשפיעים ישירות על טיב ואיכות הגידול, ועשויים לגרום ולעודד תופעות של זיהומים כגון עובשים ופטריות.

 

קנביס – אסף סלע מנכ"ל מדוקאן פארמה – צילום: מיכאל טסלר

 

נושא נוסף חשוב מאוד בנושא גידול קנאביס רפואי הינו השימוש בחומרי הדברה ובכימיקלים, אשר בחלק רב מהמקרים נועד לטפל בדיוק בבעיות אלו של עובשים ופטריות.

 

שאריות של חומרי הדברה על הצמח יכולות לגרום לכאבי ראש ואף לתופעות קשות מכך. המצב אף חמור יותר כאשר מדובר על קנאביס לשימוש רפואי הנצרך על ידי מטופלים שחלקם בעלי מערכת חיסונית מוחלשת.

 

אם כך, לתנאי הגידול וסביבת הגידול יש השפעה ישירה על התפתחות של עובשים ופטריות. כצעדי מנע וכצעדי טיפול נעשה שימוש בחומרי הדברה אשר כפועל יוצא, יכולים לגרום לתופעות קשות ולא רצויות בעת השימוש במוצר הרפואי הסופי. 

 

על אף כל שצוין לעיל, נראה כי המטופלים עד היום נאלצו להשלים ולהתרגל, בעל כורחם, לרכוש מוצרי קנאביס רפואי אשר עברו שימוש כזה או אחר בחומרי הדברה.

 

אך תהיה זו טעות להמשיך ולנהוג בדרך זו, בייחוד שאפשר גם אחרת.

 

הסמליל של משרד הבריאות המופיע על גבי אריזות מוצרים נקיים מחומרי הדברה:

 

אם כך, כיצד ניתן לוודא שתקבלו  מוצר נקי, איכותי ובטוח לשימוש?

  1. ראשית, חפשו את סמליל משרד הבריאות על גבי האריזה המעיד כי המוצר נקי מחומרי הדברה (מופיע בסוף מאמר זה). 
  2. הקפידו לרכוש מוצרי קנאביס רפואי של חברות המתעדפות בטיחות המוצר בכל הקשור ל:
    1. בדקו האם נעשה שימוש בחומרי הדברה – חפשו את הסמליל על אריזת המוצר המעיד שבתהליך הגידול לא נעשה כל שימוש בחומרי הדברה באשר הם.
    2. הכירו את המשמעות וההשפעות של שיטות הגידול  – גידול הידרופוני לדוגמא, שאינו עושה שימוש באדמה, מסייע במניעה של הגעת מתכות כבדות לצמח לאורך תהליך הגידול.
    3. הבינו את המשמעות וההשפעה של סביבת הגידול – מתקן גידול פנים, INDOOR, המתוכנן ומתופעל היטב, יוכל למזער משמעותית היווצרות עובשים ופטריות. כפועל יוצא, תתאפשר הימנעות משימוש בחומרי הדברה.   
    4. שימו דגש על טריות המוצר – מוצרי יבוא למשל במקרים רבים הינם כאלו אשר זמן רב חלף מאז שהצמח נקצר ועד שהגיע לידי המטופל כמוצר סופי. זיכרו, ככל שחלף זמן קצר יותר מרגע שהצמח סיים את שלבי העיבוד ועד שהגיע לידיכם כמוצר סופי, כך יהיה איכותי יותר והשפעתו תהיה אפקטיבית ובטוחה יותר.
    5. בחרו במוצרים שניתן להסתמך על זמינותם ועל הרצף הטיפולי שלהם ולהימנע ממותגים ומוצרים מזדמנים