כותרות אחרונות
Search

על קשירת קשר לביצוע פשע ומה שביניהם.

עו"ד אביב מזרחי – צילום: יח"צ

 

 

על קשירת קשר לביצוע פשע ומה שביניהם.

קשירת קשר לביצוע פשע היא עבירה פלילית שמוגדרת בסימן י"ד' לחוק העונשין, תשל"ז- 1977 שעניינו עבירות הכנה וקשר. כפי שיפורט במאמר זה, חומרתה היחסית של העבירה והעונש שקבוע לצידה משתנה בהתאם לסוג העבירה שלשמו נקשר הקשר.

באדיבות עורך פלילי  אביב מזרחי.

 

סעיף 499 לחוק העונשין, תשל"ז- 1977 מגדיר את עבירת קשירת הקשר באופן הבא: 

(א) הקושר קשר עם אדם לעשות פשע או עוון, או לעשות במקום שמחוץ לישראל מעשה שהיה בגדר פשע או עוון אילו נעשה בישראל והוא עבירה גם לפי דיני אותו מקום, דינו.

    (1) אם העבירה היא פשע – מאסר שבע שנים או העונש שנקבע לאותה עבירה, הכל לפי העונש הקל יותר.

    (2) אם העבירה היא עוון – מאסר שנתיים או העונש שנקבע לאותה עבירה, הכל לפי העונש הקל יותר.

(ב) הקושר קשר יישא באחריות פלילית גם על עבירה שלשמה נקשר הקשר או שנעברה לשם קידום מטרתו, רק אם היה צד לעשייתה לפי סימן ב' לפרק ה'".

 

מהו סוג הקשר שקשירתו ייחשב לעבירה פלילית?

בתי המשפט בישראל פירשו את עבירת קשירת הקשר כעבירה שמתבצעת במקרה שבו תמציתו של קשר בין שני אנשים או יותר הינו לשם הגשמה של מטרה בלתי חוקית או לחלופין לשם הגשמת מטרה כשרה באמצעים בלתי חוקיים.

דהיינו, עצם ההתחברות של מספר אנשים להשגת מטרה בלתי כשרה מהווה את ליבו של הקשר הפלילי.

 

עבירת קשירת הקשר כעבירה עצמאית:

עבירת קשר הקשר הינה עבירה עצמאית שעומדת בכוחות עצמה ללא קשר להתקיימותה של העבירה המרכזית שלשם ביצועה נקשר הקשר. כלומר, העבירה מושלמת בעצם קשירת הקשר ואין צורך כי העבירה הפלילית שלשמה נקשר הקשר התבצעה או הושלמה.

 

לדוגמא, כאשר מספר אנשים נפגשים ומסכימים ביניהם כי יבצעו עבירה עתידית מסוג שוד או גניבה אך לבסוף לא ממשים את התוכנית ולא מבצעים את תוכנותיהם, הושלמה עבירת קשירת הקשר. במקרה כזה העבירה כבר הושלמה מעצם ההתחברות וההסכמה ברגע שנכרת ההסכם בין הקושרים ואין משמעות לעובדה כי לא מימשו את תוכנותיהם.

 

עו"ד אביב מזרחי – צילום: יח"צ

 

הסכם בין הקושרים:

באחת הפרשיות שעסקו בעבירה זו בית המשפט העליון קבע כי ההתקשרות בין הקושרים מצריכה את קיומם של אותם אלמנטים שהיו מספיקים כדי לקבוע שהתקיים הסכם אזרחי אילו מטרת הקשר הייתה כשרה. עוד נקבע כי על התביעה להוכיח קיומו של רצון משותף לבצע עבירה מסוג מסוים אך לאו דווקא עבירה קונקרטית במועד מסוים.

 

מה העונש בגין עבירת קשירת הקשר לפשע?

סעיף 499 לחוק העונשין קובע כי העונש המקסימלי שיוטל על אדם שהורשע בעבירה של קשירת קשר משתנה בהתאם לסוג העבירה שלשמה נקשר הקשר. כאשר מדובר בעבירה מסוג פשע (העונש הקבוע לצידה עולה על 3 שנות מאסר) העונש המקסימלי יהיה 7 שנים או העונש שנקבע לצד העבירה לפי העונש הקל יותר.

 

לדוגמא, לצד עבירת הסחר בסמים קבוע עונש מקסימלי שעומד על 20 שנות מאסר ועל כן במקרה שנקשר קשר לבצע עבירה זו העונש המקסימלי שיוטל בגין קשירת הקשר יעמוד על 7 שנות מאסר.

 

בנוסף, החוק קובע כי כאשר מדובר בעבירה מסוג עוון (העונש הקבוע לצידה עולה על שלושה חודשים אך לא עולה על 3 שנים) העונש המקסימלי יהיה שנתיים מאסר או העונש שנקבע לאותה עבירה לפי העונש הקל מבניהם.

 

על אף העונש המקסימליים שקבועים לצד עבירת קשירת הקשר, מדובר בעונשים מקסימליים בלבד שאינם מחייבים כי בסופו של ההליך הפלילי זהו העונש שייגזר על הנאשם.

 

העונש הסופי שיוטל על הנאשם תלוי ומורכב ממספר גורמים ספציפיים לעבירה הרלוונטית באותו מקרה. כאשר מדובר בקשירת קשר לביצוע פשע קיימת חשיבות משמעותית לסוג העבירה שלשמה נקשר הקשר. ככל שהעבירה העיקרית הינה בדרגת חומרה גבוהה יותר כך גם העונש בגין עבירת קשירת הקשר צפוי להיות חמור יותר. נתון רלוונטי נוסף הינו הצלחתו של הקשר והשאלה האם התכנון של הקושרים יצא לפועל והסתיים בביצוע העבירה או שמא נשאר בגדר קשר בלבד.

 

לצד נתונים אלו בית המשפט יתחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם ובהם הרשעותיו הקודמות או עברו הנקי, מצבו המשפחתי, מצבו הרפואי גילו, לקיחת אחריות, חרטה שהביע כלפי המעשה ואמפתיה שמגלה כלפי קורבן העבירה.

 

מחפש עורך דין פלילי בחיפה? נחקרת בגין קשירת קשר? הוגש נגדך כתב אישום בגין קשירת קשר? מוזמן להתקשר לעו"ד אביב מזרחי 0504-399-440.

 

הערה:

מאמר זה מאגד מידע כללי וראשוני ואינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. אין להסתמך על הכתוב מבלי להתייעץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד, ונכונותם עלולה להשתנות מעת לעת.

 

כותב המאמר הינו עורך דין פלילי אביב מזרחי בעל משרד עצמאי שעוסק בתחום הפלילי על כל רבדיו.