כותרות אחרונות
Search

פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים חוגג מהדורה 24 וייערך בחג החנוכה – 17 עד 22 בדצמבר 2022 – בסינמטק ירושלים.

צילום: יח"צ

 

פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים חוגג מהדורה 24 וייערך בחג החנוכה – 17 עד 22 בדצמבר 2022 – בסינמטק ירושלים.

פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים יחגוג השנה את מהדורתו ה-24 וייערך בחג החנוכה בין התאריכים 17 עד 22 בדצמבר 2022, בסינמטק ירושלים. גאה להציג את התוכנית האמנותית.

 

צילום: יח"צ

 

פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים יערך כבכל שנה במהלך חג החנוכה באולמות הסינמטק בירושלים, ויכלול למעלה מ-40 סרטים מ-20 מדינות, וכן שלל אירועים מיוחדים, מפגשים עם יוצרים ושחקנים מהארץ ומהעולם, הקרנות מיוחדות, הרצאות, פאנלים, תחרויות סרטים נושאות פרסים, הופעות מוזיקליות חיות, הדלקת נרות חגיגית משותפת בימי החג ועוד…

 

פסטיבל הקולנוע היהודי מושך אליו קהל מגוון מכל רחבי הארץ באווירה הנעימה של חנוכה. הפסטיבל היהודי מציע לקהל חוויה קולנועית תרבותית עכשווית, והזדמנות נפלאה להיחשף לחיים היהודים המרתקים – בראי הקולנוע – מנקודות מבט שונות וייחודיות. התוכנית האמנותית השנה מעמיקה, מגוונת ואיכותית וכוללת מבחר משובח של סרטים העוסקים בשאלות של זהות יהודית, אמונה ואורח חיים, תרבות, ספרות, היסטוריה ופילוסופיה, זיכרון, החיים העכשוויים בישראל ובגולה, השואה, והיחסים בין היהדות ובין דתות אחרות וקהילות שאינן מוכרות.

 

במהלך הפסטיבל יוצגו עשרות סרטים מכל מגוון קשת היצירה הקולנועית: קולנוע תיעודי העוסק בסיפורן של משפחות יהודיות מכל רחבי תבל, קולנוע ישראלי הדן בנושאים חברתיים עדכניים, סרטיי ארכיון נדירים, סרטים שבמרכזם עומדים גדולי ההוגים, אישים, אנשי תרבות ואמנים משפיעים מהעולם היהודי, סרטים ישראלים קצרים, תחרות קולנוע בינלאומי, תחרות הסרט הקצר, קלאסיקות משוחזרות ועוד.

 

כמו בכל שנה, ייערכו במסגרת פסטיבל הקולנוע היהודי הרצאות מאת אנשי אקדמיה, מבקרי קולנוע וחוקרי היסטוריה ותרבות יהודית בכירים, שיציגו הקדמה קצרה לסרטים וישתתפו בדיונים מרתקים ובמפגשים בהשתתפות הקהל לאחר ההקרנות.

 

פסטיבל הקולנוע היהודי ירושלים 2022 מתקיים בתמיכת משרד התרבות, עיריית ירושלים, הקרן לירושלים, קרן עזריאלי, קרן אביחי, קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, הלן שומן וג'יל סמואלס.

 

בין האירועים וההקרנות המתוכננים בפסטיבל הקולנוע היהודי 2022:

סרט הפתיחה של הפסטיבל:

ימים של תום ARMAGEDDON TIME

26/1/2023 בבתי הקולנוע

ארה"ב, 114 דקות

במאי: ג'יימס גריי

הפצה: טוליפ אנטרטיינמנט

תקציר: דרמת התבגרות מרגשת על ילד חולמני ומוכשר הגדל למשפחה יהודית בשנות השמונים בניו יורק. בבית ספר חדש הוא רוקם ידידות אמיצה עם ילד שחור מבית קשה יום למורת רוחם של הוריו (זוכת האוסקר אן האת'ווי "עלובי החיים", וזוכה האמי ג'רמי סטרונג "היורשים"), כאשר נדמה שרק סבו, בן המהגרים, מבין אותו (בגילומו של זוכה האוסקר אנתוני הופקינס). ימים של תום הוא סיפור אישי עמוק על כוחה של המשפחה, מורכבות הידידות והמרדף הדורי אחר החלום. הסרט השתתף בתחרות הראשית של פסטיבל קאן 2022 והוא מתעד את זיכרונות הילדות של ג'יימס גריי, שכתב וביים אותו.

אירוע הפתיחה יתקיים במוצאי שבת, 17 בדצמבר 2022, בשעה 20:00 בסינמטק ירושלים.

טריילר: https://www.youtube.com/watch?v=Q1CFWPmEyns

 

תחרות קולנוע בינלאומי – עם צוות שיפוט הכולל את מנהלת "מעלה, ביה"ס לקולנוע" נטע אריאל, הבמאי והמפיק ארז ברנהולץ וג'נין מיראפפל – במאית, תסריטאית ונשיאת האקדמיה לאומנויות בברלין.

 

קולנוע בינלאומי – הסרטים המתחרים:

 

הסודות של אבי   MY FATHER’S SECRETS

בימוי: ורה בלמון

מקור: FilmHouse, Ltd

בלגיה של שנות ה-60. מישל ואחיו שרלי חיים חיי ילדות מאושרים. אביהם, אדם שקט ודיסקרטי, לא חושף את עברו. שני האחים מדמיינים אותו בתור הרפתקן, פיראט או צייד אוצרות… אבל מה הוא מסתיר? יוצרת הקולנוע הוותיקה ורה בלמון מציגה עיבוד מרגש לרומן הגרפי פרי מכחולו של המאייר הירושלמי מישל קישקה, שעוסק בטראומת השואה וביחסים בין שורדי המחנות לבני הדור השני. "70 שנה לאחר שחרור אושוויץ, חשתי צורך לספר את סיפורו של הדור השני בכוחות עצמי. הספר, כמו הסרט, הוא סיפור של טראומה וחוסן נפשי. זהו סיפור עם מסר אוניברסלי שהנוער של ימינו יכול להפיק ממנו לקחים מצוינים" (מישל קישקה).

 

לבבות אמיצים VALIANT HEARTS

בימוי: מונה אשש

מקור: Other Angle

סיפורם האמיתי של שישה ילדים יהודים שב-1942 חיפשו מקלט במקום בלתי צפוי: בין יצירות האמנות של מוזיאון הלובר, שבמהלך מלחמת העולם השנייה אוחסנו בסתר בטירת שאמבור. "לבבות אמיצים" מותח ומרגש במידה שווה. הוא מגולל סיפור אמיתי ומדהים על אומץ לב יוצא מן הכלל והישרדות כנגד כל הסיכויים. דמות אוצרת המוזיאון הערמומית, בגילומה של קאמי קוטן, מבוססת על רוז ואלאן, חברת המחתרת הצרפתית שריגלה אחר הגרמנים ותיעדה את ביזת יצירות האמנות שביצעו קצינים נאצים.

 

השכן שלי אדולף  MY NEIGHBOR ADOLF

בימוי: לאון פרודובסקי

מקור: 2-Team Productions, United King Films

קולומביה, 1960. פולסקי, ניצול שואה בודד ונרגן, חי באזור נידח במדינה הלטינית. הוא מעביר את ימיו במשחקי שחמט ובטיפול בשיחי הוורדים האהובים שלו. מעט לפני כן, בארגנטינה, חטפו סוכני מוסד את הפושע הנאצי הנמלט אדולף אייכמן. כשגבר גרמני מסתורי ומבוגר עובר להתגורר ליד פולסקי, הוא חושד שהשכן החדש שלו הוא אדולף היטלר – הוא ולא אחר. כיוון שאיש לא מאמין לו, הוא יוצא למשימת בילוש. אך כדי לאסוף הוכחות הוא נאלץ להתקרב אל האיש. בין השניים נוצרת קרבה, והם כמעט הופכים לחברים.

 

המקום בו החיים מתחילים WHERE LIFE BEGINS

בימוי: סטפן פרייס

מקור: Vision Distribution

משפחה חרדית גדולה מאקס־לה־בן, צרפת, נוהגת לבלות את הקיץ בדרום איטליה, היכן שבני המשפחה עוסקים בקטיף אתרוגים. שם אליו, בעל החווה, מכיר את אסתר, בתו של הרב. אסתר אמורה להינשא לגבר שהיא לא מכירה, אך הידידות שנרקמת בינה ובין אליו מעודדת אותה להתנסות בחיים בתנאים שלה. דרך קשר זה תבין אסתר את חשיבות החופש, ואליו ימצא שלווה. בחינה עדינה ומעוררת מחשבה של מסורת, משפחה והגשמה עצמית על רקע נופיה הכפריים היפהפיים של איטליה.

בתמיכת המכון האיטלקי לתרבות בישראל.

 

הבושם הירוק THE GREEN PERFUME

בימוי: ניקולא פאריזר

מקור: Orange Studio

שחקן מורעל ומת על הבמה באמצע הצגה בקומדי פראנסז. מרטין, אחד השחקנים האחרים וחברו של הקורבן, מסומן כחשוד העיקרי. ארגון מסתורי בשם "הבושם הירוק" מתחיל לרדוף אחריו. מרטין מנהל חקירה משל עצמו, ומקבל עזרה בלתי צפויה מקלייר, קומיקסאית תמהונית שמחפשת הרפתקאות. הצמד המפתיע מסתובב ברחבי אירופה בניסיון לסכל את התוכניות של "הבושם הירוק" לפני שיהיה מאוחר מדי. תעלומת רצח היתולית ומקורית בכיכובם של ונסן לקוסט וסנדרין קיברלן.

 

מרץ 68' MARCH 68

בימוי: קשישטוף לאנג

מקור: Telewizja Polska S.A.

שני סטודנטים צעירים, הניה ויאנק, נפגשים ומתאהבים על רקע האי־שקט החברתי והאפליה נגד היהודים בוורשה של שנות ה-60. האוהבים הצעירים לא מתעניינים בפוליטיקה, אך לא מצליחים לחמוק מהשלכותיהן של התמורות הפוליטיות המדאיגות. אביה ואמה של הניה מאבדים את עבודתם עקב גל הטיהור האנטישמי, ונאלצים להגר מפולין. הניה לא רוצה לעזוב את יאנק; בני הזוג משתתפים בעצרת מחאה באוניברסיטה – ומגלים את מחירו היקר של החופש.

 

שכנים NEIGHBOURS

בימוי: מאנו חליל

מקור: Go2Films

בעיירת גבול סורית בתחילת שנות ה-80, סרו הקטן מתחיל את לימודיו בבית הספר. למוסד החינוכי מגיע מורה חדש שמטרתו היא להפוך את התלמידים הכורדים לחלק מהעולם הפאן-ערבי: הוא אוסר על השימוש בשפה הכורדית, מאלץ אותם להלל את אסד ומסית לשנאה נגד היהודים. השיעורים מצערים ומבלבלים את סרו, שמתגורר בשכנות למשפחה יהודית חביבה. באמצעות הומור וסאטירה, "שכנים" מציג רגעים יפים בילדות שנחווית בצל הדיקטטורה והאופל. הסרט נוצר בהשראת זכרונותיו המרירים־מתוקים של הבמאי, הכורכים יחד את עברו האישי עם הטרגדיה הסורית שנמשכת עד ימינו.

 

קולנוע ישראלי:

כמיהה YEARNING

בימוי: ד"ר מלכה שבתאי

מקור: מלכה שבתאי

ד"ר מלכה שבתאי, אנתרופולוגית ואקטיביסטית ישראלית, מגיעה לשאווה הצפונית שבמרכז אתיופיה. היא נפגשת שם עם קהילה יהודית נסתרת ומתעדת את הסיפור המיוחד של הישרדותה. אברה טשומה, אמן צעיר, מצטרף למסעה בניסיון לאתר את החלקים החסרים בזהותו היהודית. יחד הם מבקרים ב-15 בתי כנסת ומשתתפים בשחזור של טקס פרה אדומה. הסרט מגולל סיפור מיוחד במינו על קהילה יהודית שעדיין שרויה בסכנה קיומית; כעת, חבריה מוכנים להיחשף בפני העולם.

 

הבשורה על פי יהודה  JUDAS

בימוי: דן וולמן

מקור: Go2Films

שמואל אש מתקבל לעבודה שבמסגרתה עליו לשמש איש שיחה לקשיש גרשום ואלד. השניים דנים באנושיותו של ישו ובמשמעות הבגידה של יהודה איש קריות, שבה עוסקת התזה של שמואל. העניינים מתחילים להסתבך כששמואל מתאהב באלמנת בנו של ואלד, עתליה. הבמאי הוותיק דן וולמן מציג עיבוד קולנועי עדין ועמוק לרב המכר של עמוס עוז. הסרט צולל אל סבך הקשרים האנושיים, ודרכם עוסק בסוגיות דוגמת מקור האנטישמיות, שורשי הסכסוך הישראלי־ערבי וזהותה המורכבת של ישראל.

 

ברונקה BRONCA

שלמה סלוצקי, תומר סלוצקי

מקור: Go2Films | באדיבות כאן 11

תומר סלוצקי מתלווה לאביו, שלמה, במסע לאיתור אניבל גאוטו, שמבוקש על ידי האינטרפול בגין פשעים נגד האנושות. גאוטו היה מעורב ברצח בן דודו של שלמה בארגנטינה בתקופת הדיקטטורה הצבאית של שנות ה-70. החיפושים מעלים שהאיש מתגורר בישראל וזוכה להגנת הרשויות, שמסרבות להסגירו ממניעים חשודים. מטריית ההגנה של השלטונות הישראליים מעוררת זעם ("ברונקה") בקרב 100 אלף יוצאי ארגנטינה החיים בישראל, ששואלים את עצמם: מה יש לממסד להסתיר?

 

 

ווטסאפ גרעין גלבוע   WHATTSAP GARIN GILBOA

יצחק פוקס

מקור: יצחק פוקס

בחלוף למעלה מיובל שנים, הבמאי יצחק פוקס משקיף אחורנית על ימיו בגרעין גלבוע, גרעין נח"ל דתי שבמסגרתו העביר את שירותו הצבאי בתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים. לקראת גיל 70 פתחו חברי הגרעין קבוצת ווטסאפ וחידשו את הקשרים ביניהם, שהיו רופפים מאז השחרור מצה"ל. ההתכתבויות בקבוצה חשפו צדדים בלתי מוכרים. בעקבות הגילוי יצא פוקס לחקור את עברו, ואגב כך גם את השינויים וההקצנה שחלו בציונות הדתית.

 

סרטים על הוגים ואנשי תרבות יהודיים, ביניהם

קלרספלד: סיפור אהבה KLARSFELD: A LOVE STORY

בימוי: מייק לרנר, מרטין הרינג

מקור: Fremantle

ביאטה וסרז' קלרספלד הקדישו את חייהם לאיתור פושעי מלחמה נאצים והבאתם לדין. כעת, בשנות ה-80 לחייהם, הם ממשיכים במאבקם נגד תנועת הימין הקיצוני המתחזקת באירופה. הסרט בוחן את עבודתם בעבר ואת מאמציהם העכשוויים להיאבק בפשיזם, ועושה זאת באמצעות עדויות אישיות מגוונות מפי פעילים, בני משפחה, נשיאים, ניצולי שואה ואחרים. הסרט מגולל גם את סיפור זוגיותם של ביאטה וסרז' – שותפים לציד, אקטיביסטים, הורים, בעל ואשה – ומציג את עבודתם האמיצה ואת אהבתם המתמשכת.

בתמיכת המכון הצרפתי בישראל / שגרירות צרפת בישראל. בתמיכת יד ושם – רשות הזכרון לשואה ולגבורה.

 

תעוזה רוחנית: סיפורו של אברהם יהושע השל

SPIRITUAL AUDACITY: THE ABRAHAM JOSHUA HESCHEL STORY

בימוי: מרטין דובלמייר

מקור: Journey Films

הרב אברהם יהושע השל היה אחד האישים הכי ייחודיים ומעוררי השראה בארצות־הברית של המאה ה-20. הוא שימש מנטור למרטין לותר קינג ולכל תנועת זכויות האזרח, היה ממבקריה הבולטים של המלחמה בווייטנאם, פעל למען יהודי ברית־המועצות והיה מחלוצי ההידברות הבין־דתית. באמצעות ראיונות, צילומי ארכיון וצילומים נדירים אחרים מציג הסרט את ילדותו של השל בוורשה כחלק משושלת חסידית, את בריחתו מהנאצים והגעתו לניו־יורק בשנות ה-40, ואת הפיכתו לאחד הקולות הדתיים המשפיעים ביותר בעולם.

לפני ההקרנה תתקיים הרצאה מאת ד"ר דניאל גורדיס, המרכז האקדמי שלם.

 

המוחרם: שש תחנות להבנת החרם על ברוך שפינוזה

SPINOZA. 6 REASONS FOR THE EXCOMMUNICATION OF THE PHILOSOPHER

בימוי: דוד אופק, הפקה: יאיר קדר, קרין אטדגי

מקור: יאיר קדר | באדיבות כאן 11

החרם שהוטל על ברוך שפינוזה, הפילוסוף היהודי־הולנדי ששינה את המחשבה המודרנית, נתפס כאירוע מכונן ומסתורי בסיפור חייו של ההוגה הנודע. הבמאי דוד אופק יוצא למסע בין־יבשתי, ובמהלכו מצביע על שש סיבות שונות לחרם. בין אמסטרדם להאג, ניו־יורק, ירושלים ותל־אביב הוא מגלה תגליות מפתיעות ומשרטט קווים לדמותו של האיש שרעיונותיו המהפכניים, הרוחניים והרדיקליים ממשיכים לעורר שיח וסקרנות עד ימינו. זהו הסרט ה-17 במספר של מיזם "העברים".

 

אמנות הדממה THE ART OF SILENCE

בימוי: מאוריציוס שטארקל־דרוקס

מקור: Magnetfilm GmbH

מרסל מרסו היה ללא ספק הפנטומימאי המפורסם בעולם. מרסו, שכונה "ביפ", ריתק קהלים ברחבי תבל במשך עשרות שנים באמצעות מחוות והבעות פנים בלבד. אבל לאורך רוב חייו, הרקע הטרגי שמאחורי הקריירה הפורייה, נותר בצללים. אביו נרצח באושוויץ, מרסו הצטרף לתנועת ההתנגדות הצרפתית – ויחד עם בן דודו הבריח ילדים יהודים אל מחוץ לגבולות המדינה. "אמנות הדממה" שופך אור על חייו של מרסו ועל אמנותו הייחודית, שהעניקה השראה לדורות על גבי דורות של אמנים.

 

אלפרידה ילינק – לשון משוחררת  ELFRIEDE JELINEK – LANGUAGE UNLEASHED

בימוי: קלאודיה מילר

מקור: Sixpackfilm

ילדת פלא, סופרת שערורייתית, פמיניסטית, קומוניסטית, טרוריסטית של השפה, מורדת, אמנית מבריקה ורגישה. סרטה של קלאודיה מילר על אלפרידה ילינק, זוכת פרס נובל לספרות לשנת 2004, מתמקד בגישתה האמנותית של הסופרת ללשון, וחושף את המתחים החברתיים והפוליטיים באוסטריה למעלה מ-75 שנה לאחר מלחמת העולם השנייה. באמצעות שילוב בין חומרים היסטוריים ועכשוויים, הסרט מציג את המונטאז' הלשוני של ילינק מנקודת מבטה. מה משמעות הדבר להיות סופרת המואשמת בבגידה במולדת?

בתמיכת פורום תרבות אוסטרי, תל אביב.

 

הראשון שקם FIRST TO STAND – THE CASES AND CAUSES OF IRWIN COTLER

בימוי: איירין לילנהיים אנג'ליקו, אבי ג'ק ניידיק

מקור: Menemsha

ארווין קוטלר וצוותו מעניקים ייצוג משפטי ופועלים למען אסירים פוליטיים ופעילי זכויות אדם שנאבקים במשטרים החשוכים ביותר בעולם: ראיף בדאווי, בלוגר סעודי שנעצר; שאפרק שחרזאדה, פעילת זכויות נשים באיראן; נתן שרנסקי, מסורב העלייה המפורסם; וביל בראודר, יוצר מכשיר זכויות האדם החשוב ביותר במאה הנוכחית. קוטלר, שכיהן בעבר כשר המשפטים הקנדי, הוא כיום היו"ר הבינלאומי של מרכז ולנברג לזכויות אדם. "אסור לשכוח… אדישות היא תמיד תמיכה בצד המדכא, ולא בצד שאותו מדכאים" (ארווין קוטלר).

דברי פתיחה: נתן שרנסקי. בתמיכתה האדיבה של שגרירות קנדה בישראל.

 

קולנוע בין דתי:

השומרונים: עדה. תורה. הר. THE SAMARITANS: A BIBLICAL PEOPLE  

בימוי: משה אלפי

הפקות | מקור: Costanza Film Distribution

מסע מרתק אל עולמה התרבותי של עדת השומרונים המודרנית ומסורתה בת 3,500 השנים. מיעוט הנשים וחדירת הקִדמה מאיימים על קיומה של העדה; 850 השומרונים שמתגוררים על הר גריזים שואפים לשמר את זהותם הייחודית בטרם יהיה מאוחר מדי. יוצר הקולנוע משה אלפי קיבל הזדמנות נדירה לתעד את תרבותם, שנמצאת בתווך שבין היהדות לאסלאם. אלפי ליווה את בני העדה לאורך חמש שנים. התוצאה היא מבט אינטימי ומרתק מבפנים על המאבק כנגד כל הסיכויים שמנהלים השומרונים, על בחירותיהם קורעות הלב, על שמחותיהם ועל צערם.

 

אנה והרופא המצרי ANNA AND THE EGYPTIAN DOCTOR

בימוי: טליה פינקל

מקור: Taliya Finkel Productions | באדיבות כאן 11

סיפורו המדהים של ד"ר מוחמד חלמי, רופא מצרי שבמהלך מלחמת העולם השנייה התחזה לאחד מתומכי הנאצים והציל נערה יהודייה שהתחזתה למוסלמית בברלין הנאצית. חלמי הוא הערבי הראשון והיחיד שהוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות העולם; בני משפחתו סירבו לקבל את התואר מסיבות פוליטיות ומחשש לשלומם. אחיינו של חלמי, ד"ר קוטבי, הוא הערבי הראשון שדיבר בגלוי על השואה בסרט. "אנה והרופא המצרי" הוא סיפור שפורץ את גבולות הזמן, הדת והפוליטיקה.

 

מגוירים: האודיסאה אל היהדות CONVERTS: THE JOURNEY OF BECOMING JEWISH

בימוי: רבקה שור, אורן רוזנפלד

מקור: Holyland Productions

"מגוירים: האודיסאה אל היהדות" עוקב אחר קבוצה של אינדיבידואלים בתהליך הגיור שלהם. דיאנה גילתה את שורשיה היהודיים־ספרדיים כשלמדה בתיכון בקוסטה־ריקה. אדם גדל כנוצרי פנטקוסטלי בטורונטו, אבל החל לפקפק באמונותיו כנער. ביאנקה מוורשה חיפשה קהילה וגישה אינטלקטואלית לרוחניות. כולם מחפשים לעצמם זהות וקשר. דרך תהליך הגיור שלהם אנו נחשפים למגוון רעיונות ומנהגים – ואל המורים, המדריכים והקהילות שאליהן הם שואפים להצטרף.

 

המסלול THE PATH

בימוי: טוביאס וימן

מקור: Global Screen, Munich

  1. רולף בן ה-12 ואביו נמלטים מהנאצים ומוצאים עצמם בדרום צרפת. הם שואפים להגיע לניו־יורק, שם מצפה להם אמו של רולף. רולף מעביר את המנוסה עם כלבו האמיץ וספר חתום של אריך קסטנר – כל רכושו עלי אדמות. בגבול ספרד האב ובנו פוגשים את המדריכה שלהם: נוריה, ילדה שגילה בקושי עולה על זה של רולף. כשהאב נתפס, רולף ונוריה נותרים לבד, בלי אף מבוגר שידאג להם. "המסלול" מגולל את תהפוכותיה של בריחה הרפתקנית ברחבי הפירנאים וידידות בלתי צפויה בין שני ילדים שלכאורה אין להם דבר במשותף.

 

כלב רטוב WET DOG

בימוי: דאמיר לוקשביץ'

מקור: דאמיר לוקשביץ'

משפחתו היהודית־איראנית של סוהיל בן ה-16 עוברת מעיירה שלווה במרכז גרמניה לשכונה רב תרבותית בברלין. במקום מגוריו החדש הוא חווה לראשונה אנטישמיות. כדי להגן על עצמו הוא מסתיר את יהדותו ומצטרף לכנופיה מוסלמית, שבה הוא מטפס בהתמדה בסולם ההיררכיה – אך תוך חשש מתמיד מפני חשיפת זהותו. יום אחד מחליטה הכנופיה לשדוד חנות תכשיטים של יהודים – החנות של הוריו של סוהיל. הסרט, שמבוסס על האוטוביוגרפיה של אריה שארוז־שליקר, "טוב כלב רטוב מיהודי יבש", מציג את סיפורו בתנופה מסחררת ובדרך מעוררת מחשבה. לאחר ההקרנה, תתקיים שיחה בין המחבר אריה שארוז-שליקר וד"ר עמנואל נבון, מרצה ללימודי אסטרטגיה, דיפלומטיה וביטחון במרכז האקדמי שלם.

 

השיבה לווסטהופן RETURN TO WESTHOFFEN

בימוי: אונדין דברה

מקור: Ampersand

"גדלתי במשפחה פריזאית קלאסית. ידעתי מעט מאוד על היותנו יהודים. במרוצת השנים האחרונות חשתי צורך לבחון בצורה עמוקה יותר את ההיסטוריה המשפחתית שלי ולהבין את המורשת היהודית של שורשינו. החלל הריק שקיים כתוצאה מחוסר המידע לגבי מוצאנו עורר בי ובאבי שאלות רבות. כשהוא נפטר התחלתי לצלם את הסרט התיעודי שלי. בסופו של דבר, העדות שלי היא גם היסטורית וגם אישית. היא בוחנת את ההיסטוריה של יהודי אלזס תוך פרידה מאבי, שהיה שותף לעניין שלי ביהדות" (אונדין דברה).

בתמיכת המכון הצרפתי בישראל / שגרירות צרפת בישראל.

 

זיארה  ZIYARA

בימוי: סימון ביטון

מקור: The Party Film Sales

סרטה החדש של סימון ביטון ("חומה", "רייצ'ל") הוא גם האישי ביותר שלה. היא מזמינה את הצופים לעלות לרגל למולדתה, מרוקו, שם היא בוחנת את שורשיה באמצעות שיטוט בין שורה של אתרים – מוקדי עלייה לרגל הקדושים ליהודים, שנשמרים עד היום בידי התושבים המוסלמים. היא פוקדת את הקברים, את בתי־הכנסת ואת המוזיאונים, מקזבלנקה ועד לשלל כפרים מרוחקים.

 

קולנוע תיעודי:

אשה A WOMAN

בימוי: ג'נין מיראפפל

מקור: Unafilm

מה אשה מרגישה כשהיא מאבדת את הוריה ומקימה משפחה משלה, אבל בסוף מוצאת את עצמה לבד? מה היא מרגישה כשהיא עוברת ממדינה למדינה, משפה לשפה? "אשה" הוא מסה קולנועית על זהות, בחינה של פצעי הגלות ותפקיד הזיכרון. זהו דיוקן טורד מחשבה ואינטימי של אמה של הבמאית – הצצה אישית אל חייה של יתומה צרפתייה, מחוף הסון בבורגון ועד חופי ריו דה לה פלטה, ארגנטינה. סרט שעוסק בזיכרון ובשיכחה. בתמיכת מכון גתה.

 

חשבון הדמים RECKONINGS

בימוי: רוברטה גרוסמן

מקור: Go2Films

לאחר השואה, מנהיגים גרמנים ויהודים נפגשו בסתר כדי לדון לראשונה בהסכם השילומים. הניצולים היו זקוקים לכסף בדחיפות, אך כיצד ניתן היה לקבוע סכומי פיצויים על השמדת עם, נישול וסבל בקנה מידה חסר תקדים בתולדות האנושות? "חשבון הדמים", בבימויה של הבמאית עטורת הפרסים רוברטה גרוסמן, מציג את הדיונים הרגישים בין מנהיגים יהודים וגרמנים בשנים המתוחות שאחרי השואה.

 

מתוניס לפריז – סיפור תוניסאי FROM TGM TO TGV – A TUNISIAN STORY 

בימוי: רוג'רו גבאי

מקור: Forma International

הקהילה היהודית התוניסאית היא אחת העתיקות ביותר בתולדות הגולה, וראשיתה לפני כאלפיים שנה. באמצעות מקבץ עדויות ומחקר ארכיוני, הסרט מתחקה אחרי סיפורי חייהם המרוסקים והמרגשים של בני שלושה דורות של יהודים תוניסאים, מזהותם השסועה, הטראומה שעברו, הגלות ממולדתם, תחושת השייכות והצורך שלהם לשוב לשורשים על ידי חזרה לאפריקה. התוצאה היא שחזור של זהות מורכבת ורבת פנים, מפוצלת בין שתי ארצות שונות לחלוטין: צרפת ותוניסיה.

 

מחפש השירים: ימיו ועמלו של מוישה ברגובסקי  SONG SEARCHER

בימוי: ילנה יאקוביץ'

מקור: 7th Art Releasing

מוישה ברגובסקי, מוזיקאי וחוקר מוזיקה, חצה את אוקראינה עם פונוגרף בשנים הדרמטיות ביותר של ההיסטוריה הסובייטית כדי לתעד ולחקור את המוזיקה המסורתית של יהודי אוקראינה. עבודתו, שהחלה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, הובילה למעצרו וכליאתו במחנה עבודה סטליניסטי ב-1950. רוב האנשים שאת קולם הקליט על גבי מאות גלילי שעווה עדינים הוצאו להורג על ידי הנאצים ונקברו בקברי אחים. אף על פי כן, בסופו של דבר הצליח ברגובסקי במשימתו: שימור המורשת המוזיקלית של תרבות יידית בת מאות שנים. לפני ההקרנה תתקיים הופעה של הכנר איגור פולסיצקי.

 

האוטומט THE AUTOMAT

במאית: ליסה הורוביץ

מקור: ליסה הורוביץ

"האוטומט" הוא סרט דוקומנטרי שנזכר בחיבה בתקופה שעברה לבלי שוב. הסרט מגולל את סיפורה בן מאה השנים של רשת המסעדות האיקונית הורן אנד הרדרט, שבה דורות של אמריקאים אכלו ארוחות עשירות ושתו קפה – שהוגשו להם על ידי מכונות אוטומטיות, במזללה בסגנון קפיטריה. התיעוד כולל ראיונות עם סועדים מפורסמים, היסטוריונים ובכירים ברשת המסעדות, לצד תמונות היסטוריות וצילומי ארכיון נדירים. באמצעותם משרטט הסרט את צמיחתו של העסק מהמאה ה-19, הגעתו אל שיא הצלחתו – והתמודדותו עם תופעת המזון המהיר, ששינתה את אמריקה לנצח. בסרט מופיע שיר מקורי חדש שנכתב ובוצע על ידי מל ברוקס.

 

ארה"ב והשואה: הדלת המוזהבת (התחלה, 1938)

THE U.S. AND THE HOLOCAUST: THE GOLDEN DOOR (BEGINNINGS 1938)

בימוי: קן ברנס, לין נוביק, שרה בוטסטין

מקור: PBS, כאן – תאגיד השידור הישראלי, HOT8

הסדרה "ארה"ב והשואה" בוחנת את עלייתם לשלטון של היטלר והנאציזם בתוך הקשר של אנטישמיות וגזענות גלובליות, תנועת האאוגניקה בארצות־הברית וחוקי הגזע בדרומה. לאחר עשרות שנים של גבולות פתוחים, תגובת נגד ציבורית נגועה בשנאת זרים הניעה את הקונגרס לחוקק לראשונה חוקים המגבילים הגירה לארצות־הברית. באותה עת בגרמניה, היטלר והנאצים מתחילים לרדוף את היהודים וגורמים לרבים מהם לברוח לארצות שכנות – וגם לאמריקה. פרנקלין רוזוולט ומדינאים אחרים ברחבי העולם מודאגים ממשבר הפליטים ההולך ומתגלע, אך לא מצליחים לגבש תגובה מתואמת.

גרסה המלאה6X60'  תשודר אחת לשבוע החל מ־7 בינואר, ב־ 21:15 בכאן 11.

 

אירועים מיוחדים, ביניהם:

קונצ'רטו לקולנוע:  לאונרד כהן: בין "הללויה" ל"הנני"

על ילדותו, נקודות מפנה בחייו וביצירתו – ותהליך העבודה על אלבומו האחרון, כשנה לפני מותו

מרצה: רועי אזולאי

הללויה: לאונרד כהן, מסע, שיר    HALLELUJAH: LEONARD COHEN, A JOURNEY, A SONG

בימוי: דן גלר, דיינה גולדפיין

מקור: Sony Pictures Classics

סרטם התיעודי של דן גלר ודיינה גולדפיין בוחן את אחד המוזיקאים הגדולים של המאה ה-20 דרך הפריזמה של השיר המזוהה עמו יותר מכל, שהפך להימנון בינלאומי – "הללויה". צמד הבמאים מתחקה אחר הקריירה הארוכה והמפותלת של לאונרד כהן ומקדיש חלק ניכר מתשומת הלב למסע הדרמטי שעבר השיר המדובר – מדחייתו בידי חברת התקליטים ועד ראש מצעדי הפזמונים – ולראיונות עם אמנים ש"הללויה" הוא עבורם אבן דרך אישית. כהן העניק את ברכתו להפקה כבר ב-2014, שנתיים לפני מותו. הוא סיפק ליוצרים גישה יוצאת דופן לארכיון הפרטי שלו ואִפשר להם לפרסם חומרים רבים שטרם נחשפו, בהם מחברותיו האישיות, תצלומים, תיעוד של הופעות והקלטות נדירות במיוחד. "יש אמירת הללויה דתית, אבל יש גם רבות אחרות. כשמביטים בעולם, יש רק דבר אחד לומר: 'הללויה'. ככה זה" (לאונרד כהן).

קונצרט בביצוע בבת בן־יהודה (זמרה), דותן מושונוב (פסנתר וניהול מוזיקלי), ליאור שמגר (גיטרות) וטל מיכלס (גיטרה בס). בתוכנית: Famous Blue Raincoat, Hallelujah, Lover, Lover, Lover ועוד.

 

בגלל המלחמה ההיא   BECAUSE OF THAT WAR

בימוי: אורנה בן־דור

מקור: ארכיון הסרטים הישראלי, שירות הסרטים הישראלי

סרטה התיעודי של אורנה בן־דור מלווה את המוזיקאי יהודה פוליקר ומחבר השירים יעקב גלעד במסעם ליצירת "אפר ואבק", אלבומם עטור השבחים. דרך שיחות עם היוצרים ובני משפחותיהם משרטטת בן־דור דיוקן חושפני ואינטימי של מערכות היחסים הסבוכות בין בני הדור הראשון והשני לשואה. התוצאה היא מסע רגשי מטלטל הנע בין עדויות מזוויעות ליופיים המהפנט של שירי האלבום, שהפכו לנכסי צאן ברזל של התרבות הישראלית. "בגלל המלחמה ההיא" זכה בפרסים בפסטיבלי הקולנוע הבינלאומיים של ברלין וסנט־פטרסבורג. לרגל פסטיבל הקולנוע היהודי הסרט יוקרן בגרסת K2 משוחזרת.

בתמיכת שירות הסרטים הישראלי, משרד ירושלים ומורשת ומשרד התרבות והספורט.

האירוע הוא חלק מאירועי שבוע המורשת של משרד ירושלים ומורשת.

 

אוצרות מהארכיון: חיים חרדיים בארץ הקודש

Archival Treasures – Ultra-Orthodox Life in the Holyland

רגע לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, שלח הארכיון האוקראיני הלאומי לארכיון הסרטים הישראלי קובץ סרטי ארכיון המתעדים חיים יהודיים בארץ ישראל ובפולין בשנות ה-30 של המאה העשרים. ללא שום פרט מזהה על היצירה, על היוצרים או על המצולמים, ובשל אובדן הקשר עם הארכיון האוקראיני בעקבות המלחמה, יצא הארכיון הישראלי לתחקיר היסטורי מקיף שהוביל לחסיד גור תל-אביבי, להתיישבות חרדית בעמק יזרעאל ולמשלחת רבנים שנספו מאוחר יותר בשואה. באירוע מיוחד של ארכיון הסרטים הישראלי, יוקרנו קטעי הארכיון הנדירים, יחשפו תהליכי הפענוח והמחקר ויתקיים דיון על המשמעויות ההיסטוריות של החומרים. הזדמנות נדירה לצפות במקורות היסטוריים עלומים שיחשפו לראשונה בפסטיבל הסרטים היהודי ה-24. בהנחיית: יאיר אטינגר

 

"חתונה בירושלים" וגלגוליה   WEDDING IN JERUSALEM AND ITS EVOLUTION

במאי: רנן שור

בעשור האחרון הלכו לעולמם גיבורי התרבות אריק איינשטיין (2013) ואורי זהר (2022), שחזר בתשובה ב-1977. "חתונה בירושלים", סרטו הקצר של רנן שור, חשף ב-1985 את חתונתם המרעישה של אפרים, בנם של אליה ואורי זהר, ושירי, בתם של אלונה ואריק איינשטיין. החתונה הבוהמיינית הפכה את איינשטיין וזהר פומבית למחותנים."חתונה בירושלים" פתח את פסטיבל חיפה ב-1985, הוקרן בבתי קולנוע מסחריים ובטלוויזיה, והיה לסרט הקצר הנצפה ביותר בתולדות הקולנוע הישראלי. שור יקרין את הרסטורציה לסרט שערך ב-2022 ויחשוף לראשונה קטעים מתוך "חתונה בירושלים 2": בן נוסף של זהר ובת נוספת של איינשטיין הובאו בברית הנישואין בירושלים באפריל 1989. וזה נראה אחרת.

האירוע יכלול דיון עם רנן שור ועם יוצרים חרדים וחילונים, בהנחיית מרלין וניג ובהשתתפות הקהל.

 

המלאך הכחול   THE BLUE ANGEL

בימוי: יוזף פון־שטרנברג

מקור: Friedrich Wilhelm Murnau Stiftung

פרופ' עמנואל ראט מזועזע. במקום להישאר בבתיהם בלילה, תלמידיו מבלים במועדון בשם המלאך הכחול. ערב אחד עוקב אחריהם הפרופסור ופוקד את המוסד המפוקפק. הוא פוגש שם בזמרת לולה לולה ונשבה בקסמיה. כשהרפתקאותיו הליליות מתגלות, פרופ' ראט מפוטר מעבודתו. הוא מציע ללולה להינשא לו, ומתלווה אליה כשהיא יוצאת למסע הופעות. בהדרגה, לולה נעשית אמנית מפורסמת ומוערכת. הפרופסור, מנגד, מידרדר והופך לליצן בקברט. עותק דיגיטלי של אחד הסרטים החשובים ביותר של רפובליקת ויימאר, שבו מופיעה מרלן דיטריך בתפקיד שהכשיר את הקרקע להופעות שהניבו לה תהילה עולמית.

דברי פתיחה: דוד ויצטום (בעברית).    

 

סינמידרש אלול

אלול, חלוץ בתי המדרש המתחדשים בישראל (מאז 1989), הוא בית ללימוד, יצירה והתחדשות יהודית. שערי אלול פתוחים לחילונים ודתיים, גברים ונשים, המוזמנים ומוזמנות להצטרף למעגל מונחה ובחברותא, ללמוד ולדרוש יחד במקורות ישראל על כל גווניהם: מקרא, תלמוד ומדרשי חז"ל, פילוסופיה והגות כללית.

סינמידרש אלול יארח את המפיק עירא כרם לשיחה בעקבות הסרט "הכנו קניידלך למהפכה" (בימוי: קלי ולבורן), שתעסוק בין היתר בשאלה האם וכיצד יחידים יכולים לחולל שינוי משמעותי בחברה הישראלית. בקבוצות קטנות, תוך עיבוד "טקסט" הסרט וטקסטים יהודיים־ישראליים נוספים, נקיים לימוד ונשאל כיצד הקואופרטיבים של ירושלים מבקשים לעשות שינוי ומהפכה בעיר הבירה של ישראל ובכל הארץ.

סינמידרש אלול יארח את היוצר מישל קישקה למפגש בעקבות הסרט "הסודות של אבי" (בימוי: ורה בלמון), שבו נעסוק בהתמודדות של בני ובנות הדור השני עם השואה. בקבוצות קטנות, תוך עיבוד "טקסט" הסרט וטקסטים יהודיים־ישראליים נוספים, נקיים לימוד סביב סוגיה מורכבת: כיצד חיים במדינת ישראל, שטרם "ישבה שבעה" על השואה, ואופן התנהלותה ובחירותיה נגזר במידה רבה ממצב זה של אי סגירת מעגל האבל?

 

מקבץ סרטים קצרים של השלוחה החרדית של ביה"ס מעלה.

 

חנוכה לילדים בסינמטק ירושלים:

קונצ'רטו לקולנוע – אירוע מיוחד לכל המשפחה

איך מגיעים לארץ עוץ?

חמישי, 22.12, 11:00

בתוכנית: שירים וקטעים מתוך הסרט והמחזמר ושיתוף פעולה של הקהל בשירה ועבודה יצירתית.

מנחה: ליליאן לאופר/

 

סרט: הקוסם מארץ עוץ (ארה"ב 1939), באנגלית עם תרגום לעברית The Wizard of Oz

בימוי: ויקטור פלמינג

ג'ודי גרלנד מגלמת את דורותי, הילדה הלא מאושרת שסופת טורנדו נושאת אותה ואת כלבה טוטו מקנזס הרחק אל ארץ הפנטזיות, שם היא מגלה, לאחר הרפתקאות שונות ומשונות, שהאושר האמיתי מצוי בעצם בחצר ביתה. הבימוי המעולה של ויקטור פלמינג, ההופעה הנפלאה של גרלנד, המוזיקה הנצחית – כל אלה הפכו את "הקוסם מארץ עוץ" לאחד הסרטים הגדולים והאהובים ביותר שהופקו בהוליווד הקלאסית. הסרט זכה בפרסי האוסקר על השיר הקלאסי "מעבר לקשת בענן" ועל הפסקול הטוב ביותר. פרס אוסקר מיוחד לנוער הוענק לג'ודי גרלנד על תפקידה בסרט (1940).

לינק: https://jer-cin.org.il/he/event/59545

 

מחיר כרטיס לסרט: 41 ₪  // מחיר לסטודנטים: 25 ₪

אתר סינמטק ירושלים: https://jer-cin.org.il/he  

פרטים נוספים על הסרטים ועל האירועים השונים יתפרסמו בקרוב באתר סינמטק ירושלים.