כותרות אחרונות
Search

פרשות בהר בחוקתי – משלימים את ספר ויקרא.

 

 

פרשות בהר בחוקתי

השבת קוראים בתורה את פרשות בהר בחקותי ומשלימים את ספר ויקרא.

 

 

פרשת בהר

הפרשה עוסקת בעניין שנת השמיטה ושנת היובל, דיני עבד והיציאה לחופשי בשנת השמיטה, וכן בעניין נחלה בארץ.

 

שנת השמיטה

עניינה אמונה מעל הטבע שהאדם המעבד את אדמתו שש שנים אמור לעזוב אותה בשביעית ולסמוך על הבטחת הבורא שיבול השנה השישית יספיק לשישית שביעית ותחילת ולשמינית עד שיהיה יבול חדש. זוהי דרישה לאמונה עליונה שיש מנהל לעולם ולפי "פקודתו" העולם מתנהג גם מעבר להיגיון שלנו.

 

כאן אנו אמורים לאמץ תודעה ואמונה מוחלטת שהפרנסה היא מיד הבורא ולא ביד אדם, וכך גם מובא בספרים השונים ולמעשה המעביד נחשב לשליח של הבורא להעביר את משכורתו של העובד.

 

מכוון שהפרשה מרבה לדבר על עניין האמונה הקשורה לפרנסה, מספר הפסוקים בפרשה הוא 57 בגימטרייה שווה למילה "זן", שהרי הבורא הוא הזן ומכלכל.

 

אנו מבקשים בשבת זו לחזק את האמונה שהפרנסה היא מידי הבורא ולא ביד בשר ודם וכן מבקשים להתברך בפרנסה וכלכלה טובה.

 

פרשת בחקותי

בהמשך לפרשת בהר בפרשת בחקותי 78 פסוקים השווים בגימטרייה למילה הארמית "מזלא" שמשמעותה בפשטות מזל.

 

משמעות "מזל"

בחכמת הקבלה מסבירים "מזל" כמימד רוחני מימנו "נוזל" השפע למימד שלנו, ולכן גם בפרשה זו אפשר לבקש שפע ברכה  הכוונה "בנים חיים ומזונות" התלויים במזל, כך שבמידה וחלילה יש חסימה או עיכוב במזלו של אדם אנו מבקשים "פתיחת" המזל, הסרת עיכוב וזרימת הברכה.

 

נתינת ערך כספי לאדם-פדיון נפש

וכך כתוב בפרשה

{ג} וְהָיָה עֶרְכְּךָ הַזָּכָר מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וְעַד בֶּן שִׁשִּׁים שָׁנָה וְהָיָה עֶרְכְּךָ חֲמִשִּׁים שֶׁקֶל כֶּסֶף בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ: {ד} וְאִם נְקֵבָה הִוא וְהָיָה עֶרְכְּךָ שְׁלֹשִׁים שָׁקֶל:

 

הרבה שאלות ותהיות עולות להרבה אנשים מקריאת פסוקים אלו בפרשה, מה הכוונה כאן?

 

לפעמים אדם אמר "ערכך עלי" כלומר כפי הערך שלך אני אתן תרומה לבית המקדש כדי שישמש כפרה עליך (בדרך כלל כאשר בקשו להסיר דין מעל האדם היקר להם, להסיר הפרעות ועיכובים ולפתוח פתח לברכה) . "עלי כפרתך" זה למעשה הערך הכספי שיינתן לבית המקדש לכפרה עליך ולא שחלילה האדם עצמו יהיה כפרה. התורה הגדירה מראש מהוא הערך הכספי שאותו ייתן המתחייב לבית המקדש, והערך שונה מאדם לאישה וכן בגילאים שונים. (כאשר הערך נמוך יותר זה מעיד שקל יותר להסיר את הדין).

 

זהו למעשה מקור לפדיון נפש, להסבר מורחב על פדיון נפש לחצו כאן

http://www.michael-center.com/?page_id=9250

 

סיום ספר ויקרא

כאשר מגיעים לסוף מתגלה הברכה של כל התהליך, בסוף ספר ויקרא מתגלה הברכה של כל הספר ומכוון שעיקר הספר עניין עבודת הקרבנות בבית המקדש מתגלה הברכה להעניק לנו כוח לדבוק בבורא (קרבן לשון קרוב) והכוח לבצע מלחמה עם כוח שלילי (קרבן לשון קרב).

 

צילום: אבי בר

 

בברכה לבריאות טובה ושנזכה לצאת מהמשבר הנוכחי מהר באחדות.

הרב יחזקאל נגר

 

קורס ריפוי רגשי – לחצו כאן
מכללת ימים ללימודי קבלה – לחצו כאן
לאתר מרכז מיכאל – לחצו כאן