כותרות אחרונות
Search

קניון רמת אביב מציג תערוכה חדשה בגלריית האמנים בין התאריכים 11.11-10.12

קניון רמת אביב מציג תערוכה חדשה בגלריית האמנים בין התאריכים 11.11-10.12

תערוכה חדשה להעצמת 3 נשים חזקות, עוצמתיות ועזות הבעה: אנסטסיה בן –יעקב שחיה ויצרה מעל 30 שנה בשכונת האמנים בימין משה בירושלים ובשנה האחרונה עברה לתל אביב ופתחה סטודיו ביפו, תמי תמוז, המאפרת האגדית של הטלוויזיה הישראלית שחיה ויוצרת כיום בעין כרם, וציפי אורוביץ, מטפלת באמנויות, שהביאה מלימודיה בבוסטון את היצירות והתכשיטים מנייר בטכניקה ייחודית.

 אוצרת התערוכה: איילת אמוראי-בירן

 

אנסטסיה בן- יעקב: ילידת גרמניה, גדלה בתל אביב-יפו, עם בעלה הפסל איזי בן יעקב ז"ל עברה לירושלים שם פתחו שניהם סטודיו משותף ב"חוצות היוצר" והציגו בו את עבודותיהם. לפני כשנה עברה אנסטסיה לתל אביב וכיום היא יוצרת בסטודיו שלה ביפו. בן-יעקב השתלמה בקורסים שונים בבצלאל ובחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית בירושלים. למדה ציור אצל יוסף הירש, מארק ינאי, יאן ראוכוורגר ופיסול אצל צבי לחמן. בשנים: 2002-2004 למדה במסגרת "הסדנא לציור ורישום ירושלים" בהדרכת ישראל הרשברג. בן יעקב הציגה בתערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל, ב2009 בבית האמנים בירושלים הציגה תערוכה גדולה: "התהוות: יש מ-יש, יש מ-אין", ציורים של מדבר יהודה, החוקרים את האור המסנוור על המרחבים העצומים, את כהות הצללים בנקיקים החבויים ואחדות מן היצירות מוצגות גם בתערוכה זו. סדרה אחרת עוסקת במחווה לציירים דגולים, מתוך סדרה זו מוצגת בתערוכה ברמת אביב התמונה מחווה לורמיר. "יצירתה של בן-יעקב נובעת מחשיבה אמנותית מורכבת. נושאיה העיקריים הם הנוכחות האלוהית המיוצגת על די אותיות ומילים עבריות מהתפילה, ציורי מופת ידועים, האמנית ובני משפחתה הקרובה, האמנית אל מול הטבע והנוף וכן טבע דומם. באמצעותם היא יוצרת מציאות ציורית אניגמטית, המתייחסת אל הממשי ואל הנסתר כאחד" (רות אפטר-גבריאל). מספרת האמנית: "נכנסתי לעבודה בסטודיו ביד חרוצים בירושלים, ושם היו לי קבוצות של ציורי מודלים: גוף ודיוקנאות. התמקדתי כבר פחות בציורי נופים, יותר בעבודות לכיוון המופשט, תחריטים שקשורים בנושאים של קבלה ויהדות, המשלבים אותיות, דיוקנאות של אנשים שישבו בסטודיו, ציורים יותר אנטימיים. אני עסוקה כל הזמן בחיפוש, בשינוי, במעבר. המדבר לא עזב אותי, הוא בתוכי, אני מחפשת את השקט שמצאתי בו, את הבראשתיות, את האינסופיות, והעל-זמניות." התערוכה הנוכחית היא פרי עבודה של כשני העשורים האחרונים ביצירתה של האמנית והיא נותנת הצצה למגוון הרחב של יצירתה על כל רבדיה.

 

גלרית האמנים בקניון רמת אביב תערוכת נובמבר. האמנית אנסטסיה בן יעקב. צילום יח"צ

 

תמי תמוז: תמי תמוז, ילידת 1946, חיה ויוצרת בעין כרם, ירושלים בבית בקצה הנוף. אמנית רב תחומית הבאה לידי ביטוי במדיות רבות. עבדה כ 30 שנה בטלוויזיה הישראלית, בערוץ 1 כמאפרת. זכתה במלגת: "קרן תרבות אמריקה-ישראל",  היא יצרה תיאטרון בובות, הייתה רקדנית בתיאטרון חיפה, ועבדה כליצנית רפואית . בכל אותו הזמן ציירה והציגה תערוכות יחיד והשתתפה בתערוכות קבוצתיות ברחבי הארץ. לפני כ-40 שנה עזבה את תל אביב ועברה עם משפחתה לגור בעין כרם, בעמק התימנים. בבית הממוקם בקצה היישוב , סמוך ליער. הקשר הקרוב ליער, לעצים ולטבע השפיע על יצירתה רבות, גרם לה להתקשר רגשית לצומח ולחי ועורר בה רצון עז לצייר את העצים ואת טבעם הפנימי. גם עבודתה בטלוויזיה כמאפרת, קירב אותה לחומר איפור טבעי הקרוי כוחל. הכוחל, המאפר את העין והופך אותה ליפה ומסתורית, הינו גם בעל סגולות ריפוי ייחודיות. תמי עוסקת רבות בחקר הכוחל ובשימוש בו באמנותה. סדרה נוספת, בנוסף לציורי הנוף הם ציורי דמויות, הקשורים להתבוננות העמוקה שלה בטבע הבורא. הציורים  כולם, בצבעי שמן על קנבס, ציור בשכבות  רבות ובצבעוניות עזה ואכספרסיבית המבטאת את מזגנה הסוער והרב גוני של האמנית.

 

גלרית האמנים בקניון רמת אביב תערוכת נובמבר. האמנית תמי תמוז צילום יחצ

 

ציפי אורוביץ: חיה ויוצרת בזכרון יעקב. נולדה בארץ עם קום המדינה, להורים שורדי שואה שהגיעו דרך מחנות המעבר בקפריסין. על ילדותה מספרת אורוביץ: "עברתי ילדות טיפוסית מאושרת של תקופת הצנע. ספגתי ערכים יחד עם הסנדוויץ שלא הייתה חמאה למרוח עליו, אבל הייתה אהבה, וחברותא. ועד היום חברותיי הן אלה שאיתן ביליתי ברחוב ובתנועת הנוער." בצלאל היה בחירתה הראשונה ללימודים אחרי הצבא, אך הדרישה הייתה ללימודים "מעשיים", וממילא לא ידעה איך להשיג פורטפוליו של עבודות בשלב זה על כן הגיעה ללימודי אמנות רק כעבור שנים רבות ואחרי תארים בכימיה, פיסיקה, היסטוריה ופילוסופיה של המדע, עבודה כמחנכת בביה"ס התיכון ע"ש רנה קאסין בירושלים, תואר שני נוסף בתרפיה באמנות, ושהות של 12 שנים בארה"ב.

 

גלרית האמנים בקניון רמת אביב תערוכת נובמבר. האמנית ציפי אורביץ צילום יח"צ.

 

"בארה"ב יכולתי להרשות לעצמי לעסוק לראשונה באמנות. למדתי, לימדתי והצגתי בכמה תערוכות.

 

עם חזרתי לארץ השתלבתי מחדש במערכת החינוך הפעם כמטפלת באמנות. עבדתי בעיקר עם נוער אלים, בעל קשיים רגשיים. עבודה מספקת ביותר, שלא הותירה אנרגיות ליצירה. רק לאחרונה, עם פרישתי, חזרתי ליצירה בסטודיו". כאמנית היא עובדת בעיקר על נייר, בטכניקה מעורבת ובשילוב חומרי טבע וחומרים ממוחזרים שיש להם היסטוריה. לכל פריט יש סיפור, עבר, משמעות. הפריטים, ואפילו הנייר עליו היא  עובדת עשויים בעבודת יד, ויוצרים מרקמים, רבדים ועומק. "לפעמים אני מגלה שהדחף שלי ליצור , וליצור דווקא כך, קשור באיזה אופן לעובדה שכה רבים מבני עמנו, ניספו ולא זכו לממש את יעודם ועלי לעשות זאת גם בשמם. נושא "הבית" על משמעויותיו השונות, העסיק ועדיין מעסיק אותי ואני מביעה אותו ברבות מעבודותי". בארה"ב הציגה במספר תערוכות שאחת מהן הוצגה במוזאון דה-קורדובה שליד בוסטון. בארץ הציגה בתערוכה קבוצתית אחת, זמן קצר אחרי שיבתה לארץ. היא יוצרת עבודות אישיות, משלבת חומרים אישיים במזוזות, בתכשיטים ובעבודות ומאפשרת לאנשים לספר את הסיפור האישי שלהם דרך היצירות. הסטודיו שלה נמצא בביתה בזכרון–יעקב, בנחלת אהרונסון והביקור בו הוא חוויה בפני עצמה. את אהבתה למפגש עם אנשים חדשים היא מממשת דרך חברותה  בארגון שנקרא PLP people love people בראשותה של יעל קורלנדר, מטרת האירגון הוא לייצר מפגשים של אנשים אצל אמנים בבתיהם ובחללי העבודה בהם הם יוצרים.

 

התערוכה תתקיים בקניון רמת אביב בתל אביב, גלריית האמנים,  על הקיר החיצוני של קניון רמת אביב, בין "ארקפה" ל"גרנד קפה", איינשטיין 40 רמת אביב. בין התאריכים 11.11-10.12

 

הכניסה חופשית בכל ימות השבוע ובכל שעות היממה.