כותרות אחרונות
Search

אתגר האלצהיימר: איזה סטרטאפ יוכל לנבא סיכון למחלה או אבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר?

צילום חופשי: Matthias Zomer  –  https://www.pexels.com/@matthiaszomer/

 

אתגר האלצהיימר: איזה סטרטאפ יוכל לנבא סיכון למחלה או אבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר?

 

"רוש" ישראל

 

"רוש" ישראל בשיתוף "Start-Up Nation Central" ו-"ROX" הכריזו על "אתגר האלצהיימר" תחרות סטרטאפים, במטרה לגלות את הסטרטאפ שיוכל להתמודד עם אחד האתגרים המשמעותיים של האלצהיימר,  אבחון המחלה בשלבים הראשוניים שלה. לקראת התחרות יצאו החברות בקול קורא להצגת פיתוחים אשר יסייעו באבחון מוקדם של המחלה או בבדיקות סקר שיחזו את הסיכון לחלות.  בוועדה המייעצת של אתגר האלצהיימר חברים נציגים של רוש העולמית , רופאים מובילים בתחום האלצהיימר, נציג HIT , ומנכ"לית אלמדה ונצ'רס.   

 

.אבי דנציגר, מנכ"ל "רוש" ישראל – צילום: שאולי לנדנר

 

אומר מנכ"ל "רוש" ישראל אבי דנציגר: "מתקיים מאמץ עולמי להתמודדות עם מחלת האלצהיימר שפוגעת בעשרות מיליוני מבוגרים בעולם, שחברת רוש היא אחת מהמובילות שלו.  אני חושב שלישראל וליזמים המבריקים כאן בתחום הביוטכנולוגיה יכולה להיות תרומה חשובה בפיתוח פתרונות טכנולוגיים שיסייעו למאמץ העולמי. באתגר האלצהיימר שאנחנו מובילים כעת אנו רוצים להניע גם בישראל את התהליך"     

 

הזוכים בתחרות, אליה ניתן להגיש מועמדות על לתאריך 31.5.22, יקבלו מענק בסך 100 אלף שקלים, בנוסף לבדיקת מערכות של חממת    ROX  של רוש העולמית בגרמניה וייעוץ מקצועי עם מומחי אלצהיימר מובילים, HIT  וקרן הון הסיכון "אלמדה ונצ'רס".

 

את המועמדות לתחרות ניתן להגיש עד לתאריך 31.5.22 באתר התחרות – https://better-future.co.il/

 

אבי חסון, מנכ"ל "Start-Up Nation Central"- צילום: מירי דוידוביץ'

 

במסגרת התחרות, יתבקשו המפתחים להציג פתרונות טכנולוגיים דיגיטאליים  המותאמים להפעלה עצמאית ופשוטה עבור הקהל הרחב. הפתרונות צריכים להיות  מבוססים על מכשור וחומרה קיימת וזמינה כדוגמת טלפונים חכמים. בנוסף מתבקשים המועמדים להקפדה על פתרונות שאינם פולשניים, אשר מסוגלים לייצר יכולת חישובית המאפשרת אבחון או ניטור ובאפשרות לממשק עם פרוטוקול הדאטה של מערכת הבריאות. לחילופין, באפשרות המועמדים להציג פתרון דיגיטלי  מתחום הביולוגיה אשר ישלבו ביומרקרים , שיכולים לנבא את הסיכוי לחלות באלצהיימר או לאבחן את המחלה בשלב המוקדם.  

 

בעולם חיים כ-55 מיליון איש עם דמנציה, מתוכם כ-150 אלף איש בישראל. שכיחותה של דמנציה עומדת על 11.6% מכלל האוכלוסייה בגילאים 65+ בישראל, ובמדינות ה-OECD שיעור הסובלים מדמנציה עומד על 17.1%. כלומר, כל 3 שניות מאובחן אדם חדש הסובל מדמנציה ברחבי העולם. שכיחותה של הדמנציה תמשיך לטפס, כאשר הצפי הוא שעד שנת 2050 נראה גידול של 56.5% בחולים הדמנטיים בישראל, לעומת גידול של 47.7% בממוצע. יחד עם זאת ועל אף התפשטותה של המחלה בשל הזדקנות האוכלוסייה האבחון המוקדם שלה עומד על 20% -50% מהחולים בלבד.

 

ד"ר נועה ברגמן, מנהלת היחידה לנוירולוגיה קוגניטיבית, במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב – צילום עצמי

 

ד"ר נועה ברגמן, מנהלת היחידה לנוירולוגיה קוגניטיבית, במרכז הרפואי ת"א (איכילוב), חברה בוועדה המייעצת של התחרות: "אלצהיימר היא מחלה מתמשכת המתחילה ממחלה שקטה, הרבה שנים לפני שמתחילים הסימפטומים ובהמשכם ירידה קוגניטיבית שהולכת ומחמירה עד שבסופו של דבר זה מגיע למצב של דמנציה. אז אדם מפסיק להיות עצמאי עם פגיעה בלתי הפיכה בתאי מוח. אנחנו מנסים להקדים את הטיפול כדי למנוע את הפגיעה העתידית בתאי המוח. זהו אתגר לא פשוט כי אנחנו צריכים לזהות את השינויים המוחיים כשאדם נראה בריא לגמרי מבחוץ. הניסיון הוא לאתר את השינויים המוקדמים של המחלה, להבין את המנגנון וליצור חלון להתערבות טיפולית, שמבחינת המטופל הוא אפשרות לטפל לפני שיש פגיעה בלתי הפיכה בתאי מוח."

 

ד"ר אירית יניב, מנכ"לית אלמדה ונצ'רס – צילום: אופיר גפקוביץ'

 

מנכ"לית אלמדה ונצ'רס ד"ר אירית יניב החברה בוועדה המייעצת של התחרות: "כקרן המחויבת לחדשנות, "אלמדה ונצ'רס", מחפשת חדשנות בתחום האבחון המוקדם של אלצהיימר. הצוות שלנו  מנוסה מאוד באיתור חברות מבטיחות בתחום  מדעי החיים, ויחד עם רוש נדע לאתר את החברות המבטיחות ביותר שייגשו לתחרות ונדע לשים להם את הזרקור הנכון.

 

מוסיפה ד"ר אירית יניב: "כקרן אנחנו רואים עלייה בכמות ההשקעות שמופנית לתחום הדמנציה והאלצהיימר, ולא בכדי,  מחלת האלצהיימר מציבה אתגר גדול בפני בריאות הציבור והמורכבות מתבטאת גם בתחום הרפואי וגם המשפחתי- חברתי, אין ספק שידרשו כלים חדשניים ומגוונים לתת מענה לצרכים הללו ."