כותרות אחרונות
Search

לכבוד יום התפוצ'יפס הבינלאומי – מייסד התפוצ'יפס מנחל עוז בהרצאה סוחפת על המצאת החטיף הישראלי האהוב.

יום התפוציפס צילום: באדיבות מגדלי הים התיכון

 

 

"מיסטר פוטטו".

לכבוד יום התפוצ'יפס הבינלאומי – מייסד התפוצ'יפס מנחל עוז בהרצאה סוחפת על המצאת החטיף הישראלי האהוב.

 

יענקל'ה כהן, ממציא החטיף הישראלי "תפוצ'יפס" שהתגורר בקיבוץ נחל עוז ובעקבות המלחמה מתגורר במגדלי הים התיכון בת ים, העביר הרצאה מרתקת על היסטוריית ייצור החטיף לכבוד יום התפוצ'יפס הבינלאומי (14.3). יענקלה המכונה "מיסטר פוטטו", היווה דמות מרכזית בפיתוח המוצר ובתעשיית תפוחי האדמה המקומית. בהרצאה שיתף יענקלה את תושבי הדיור המוגן בסיפורו המרתק.

 

יום התפוציפס צילום באדיבות מגדלי הים התיכון

 

האיש שעמד מאחורי ההמצאה של החטיף הכי ישראלי – התפוצ'יפס, ריתק את בני הגיל השלישי בסיפוריו המופלאים על התגבשות הרעיון, תיאר את האתגרים שנתקלו בהם, הניסיונות, הטעויות והשמחה הגדולה כשהצליחו לפתח את המוצר האהוב. יענקלה כהן, בן ה-93 היה תושב קיבוץ נחל עוז מאז הקמתו ב-1953, נודע בכינוי "מיסטר פוטטו", כיום בעקבות המלחמה מתגורר במגדלי הים התיכון בת ים. לאור האירוח שלו במגדלים והקשר שיצר עם הדיירים, החליט לעשות הרצאה מרתקת על המצאת התפוצ'יפס על ידו, וחילק לכל הדיירים את החטיף הישראלי האהוב.

 

יום התפוציפס צילום: באדיבות מגדלי הים התיכון

 

הסיפור של תפוצ'יפס החל כשיענקלה הקים בשער הנגב מערך למיון תפוחי אדמה. בהמשך, הקים בית אריזה לתוצרת השדות, ולאחר מכן היה אחראי על תחום גידול תפוחי האדמה ופיתוח התעשייה סביבם. הוא יזם את הקמת קו הייצור הראשון במפעל התעשייה "תפוגן" שהוקם בשנת 1973, אחריו הקים את הקו הייצור השני "מאש פוטטוס" לאבקת תפוחי אדמה, ולבסוף – קו תפוצ'יפס. התהליך היה ארוך וכלל למידה ושיפור, כמו איתור זנים מתאימים, שיטות איסוף וטיפול למניעת פגיעות, טכניקות אחסון ועוד…

 

השם "תפוצ'יפס" נבחר מתוך תחרות שמות שנערכה ע"י הקהל הרחב. בנוסף, כהן סיפר על ההתרגשות לראות את ההתקדמות הטכנולוגית העצומה במפעל לעומת ההתחלה הצנועה. הוא רואה בפיתוח תפוצ'יפס ובתעשיית תפוחי האדמה כולה הישג ציוני וראשוני בארץ שהשנה גם ציין 50 שנה להמצאתו.