כותרות אחרונות
Search

לקראת החזרה לבית הספר – על ההשפעה הקריטית של ארוחת הבוקר על ריכוז הילדים במהלך היום – באדיבות: התזונאית הדס יריב.

 

 

 לקראת החזרה לבית הספר – על ההשפעה הקריטית של ארוחת הבוקר על ריכוז הילדים במהלך היום.

באדיבות: התזונאית הדס יריב.

 

ילדים, בני נוער ואפילו סטודנטים, כולם חוזרים לשגרת לימודים עמוסה ופורייה – לימים ארוכים של למידה ושהייה ארוכה מחוץ לבית. החזרה לשגרה משמעותית גם בכל הקשור להרגלי התזונה שלנו: חשוב שתהיה טעימה, משׂביעה לאורך היום, ולא פחות חשוב – שתספק למוח את ההזנה הנכונה לריכוז וללמידה.

 

ארוחת הבוקר חיונית לריכוז ולמידה:

מחקר שפורסם בירחון המדעי "Nutrients1"  בדק את הקשר בין ארוחת בוקר לבין ביצועים קוגניטיביים (ההתפתחות קוגניטיבית היא העלייה ביכולות להבין ולפתור בעיות) של בני נוער. הנבדקים עשו מבחן תפקוד קוגניטיבי לאחר שנשאלו אם אכלו לפני כן ארוחת בוקר. המחקר מצא כי בני נוער שאוכלים ארוחת בוקר לפני מבחן ונוהגים לאכול ארוחות בוקר איכותיות, הם בעלי ביצועים קוגניטיביים טובים יותר. כמו כן נמצא שיש לארוחת בוקר השפעה קצרת טווח חיובית על משימות שמצריכות תשומת לב, תפקודים ניהוליים וזיכרון.

 

קיימים עוד מחקרים המוכיחים כי בקרב ילדים ובני נוער, ארוחת בוקר סדירה קשורה ללמידה טובה יותר ולביצוע אקדמי משופר, ואילו דילוג על ארוחת בוקר משפיע לרעה על פתרון בעיות, על זיכרון לטווח קצר ועל קשב וריכוז.

 

תפקיד ארוחת הבוקר חשוב במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, בשל הצורך באספקת אנרגיה לאחר הידלדלות המאגרים במהלך הלילה. מחקרים רבים תומכים בחיוניותה של ארוחת בוקר מזינה לתפקוד גופני וקוגניטיבי אופטימלי בילדים ומתבגרים. ואם יוצאים מהבית בלי לאכול, חשוב במיוחד להצטייד בארוחת עשר. כריך נותן מענה מצוין לארוחה זו.

 

התזונאית הדס יריב: כריך יכול להוות ארוחת בקר שלמה ומזינה המכילה את כל אבות המזון – פחמימות, חלבונים, שומנים טובים, ואף מספקת ויטמינים ומינרלים חיוניים.

 

ממצאי המחקר והמאמר החשובים מספקים טיפים להכנת כריכים בריאים וטעימים, וגם רעיונות ומתכונים לכריכים טעימים ומזינים.

 

מתוך המחקר שנערך ב- Volume 7, Issue 3 ,May 2016:

המחקר נועד לקבוע אם תלמידים שאוכלים ארוחת בוקר ממש לפני דרישה קוגניטיבית, אינם מדלגים על ארוחת בוקר באופן קבוע וצורכים ארוחת בוקר איכותית מציגים ביצועים קוגניטיביים גבוהים יותר מאלה שלא. יתר על כן, המחקר מבסס הבדלים בהתאם למצב התזונתי שלהם. במחקר השתתפו 1181 מתבגרים  בגילאי 10-14 שנים. ציון ההצלחה קוגניטיביים חושב באמצעות שמונה משימות. נמצא קשר חיובי בביצועים קוגניטיביים של מתבגרים כאשר הם אכלו ארוחת בוקר ממש לפני משימות קוגניטיביות, שלא דילגו על ארוחת הבוקר באופן קבוע, הציגו לפחות שני מרכיבים איכותיים של ארוחת הבוקר. לא נמצאו הבדלים מובהקים בין מרכיבי ארוחת הבוקר, כולל דגני בוקר/לחם ופירות/מיץ פירות. ממצאי המחקר מצביעים על כך שמתבגרים שאוכלים ארוחת בוקר ממש לפני דרישה קוגניטיבית ובאופן קבוע אוכלים ארוחת בוקר באיכות גבוהה, יש ביצועים לימודיים טובים יותר מאלה שלא.

 

מקורות:

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8073030/
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2161831322007475?via%3Dihub