כותרות אחרונות
Search

מחשבים מסלול מחדש – איך לבחור מסלול השקעה מתאים בקרן השתלמות

מחשבים מסלול מחדש – איך לבחור מסלול השקעה מתאים בקרן השתלמות

כמו עובדים רבים גם גבי קיבל מהמעסיק שלו אפשרות לחסוך בקרן השתלמות. כשהצטרף לקרן לפני כשלוש שנים, פשוט חתם על טופס הצטרפות לקרן שסוכן הביטוח של המעסיק הציע לו. בעקבות שיחה עם חבר למד גבי שהוא יכול לבחור את החברה שבה תנוהל קרן ההשתלמות שלו וחשוב מזה, את מסלול ההשקעות של קרן ההשתלמות. בשלב זה כבר הבין גבי בגדול שקרן השתלמות זו הטבה שלא כל עובד מקבל ושהמעסיק משלש את ההפקדות של גבי לקרן על חשבונו. מה שגבי פחות יודע זה שקרן השתלמות היא החיסכון הכי משתלם שיש היום בשוק, בעיקר לעובדים שכירים אך גם לעצמאים, זאת כיוון שקרן השתלמות מקנה הטבות מס גם על ההפקדות לקרן וכל הרווחים על ההשקעות בה פטורים ממס.

מה האופציות שלי?

בכל קרן השתלמות ניתן לבחור בין מסלולי השקעה שונים לפי העדפות הסיכון שלכם ומשך הזמן שאתם מתכננים להשאיר את הכסף בקרן. למסלולי ההשקעה בקרנות השתלמות שונות יש שמות שונים, אך ניתן לחלק אותם לשלושה סוגים עיקריים:

מסלולים סולידיים – מסלולים אלה נחשבים ברמת סיכון נמוכה יחסית ומטרתם בעיקר לשמור על ערך הכסף שהופקד לקרן. במסלולים אלה הסיכון להפסדים קיים אבל נמוך ויחד עם זאת, גם הסיכוי לרווחים גבוהים אינו גבוה. החיסכון במסלולים אלה מושקע בדרך כלל באפיקים סולידיים כמו קרנות כספיות, אגרות חוב ממשלתיות שהסיכון שלא ייפרעו כמעט שלא קיים, אגרות חוב של חברות בסיכון נמוך (אג״ח קונצרניות), פיקדונות והלוואות בסיכון נמוך.

אז איך מזהים אותם?

מסלולי השקעה סולידיים רבים נקראים בשמות שכוללים את המילים ״אגרות חוב (אג״ח) ממשלתיות״, או ״עד 10-15% מניות״. גם מסלולים לפי ההלכה או השריעה הם מסלולים סולידיים מאוד.

מתי כדאי?

מסלולים סולידיים מיועדים בעיקר לתקופות קצרות כדי לצמצם את הסיכון להפסדים בתקופה שלקראת משיכת הכסף. אבל אם אתם לא מסוגלים לראות הפסדים בכלל וגם לא שואפים להגדיל את החיסכון מעבר לסכומי ההפקדות אלה יכולים להיות המסלולים שלא יעשו לכם שום דפיקות לב.

מסלולים ברמת סיכון גבוהה יחסית – מסלולים אלה נמצאים בקצה ההפוך ונחשבים בעלי סיכון גבוה ל"עליות ומורדות", אך יחד עם זאת מציעים את הסיכוי הגבוה ביותר לרווחים משמעותיים. החיסכון במסלולים אלה מושקע בדרך כלל בשיעור גבוה במניות, בתעודות סל (מכשיר שמחקה מדד מניות כלשהו ומשקיע בשיעור זהה בכל מניה במדד) ובאופציות (חוזה שמאפשר לרכוש מניה כלשהי במחיר מוגדר מראש). בחלק מהמסלולים ברמת סיכון גבוהה החיסכון מושקע גם באגרות חוב ממשלתיות או קונצרניות, במטרה לאזן מעט את הסיכון.

אז איך מזהים אותם?

מסלולים אלה נקראים בדרך כלל מסלולי ״מניות״.

מתי כדאי?

מסלולים אלה מיועדים למי שרוצה לנסות להגדיל את סכום החיסכון כמה שאפשר ומתכנן להשאיר את הכסף בקרן לעוד כמה שנים לפחות. אלה לא מסלולים לבעלי לב חלש שחוששים מהפסדים.

צילום: יח"צ

מסלולי ביניים – בין המסלולים הסולידיים למסלולים בעלי הסיכון הגבוה ישנם לא מעט מסלולי ביניים. אלה מציעים השקעה ברמת סיכון בינונית עם סיכוי לרווחים משמעותיים יותר מהמסלולים הסולידיים. החיסכון במסלולים אלה מחולק בעיקר בין אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות ובין השקעה במניות, אך הכסף עשוי להיות מושקע גם באפיקים סולידיים יותר כמו פיקדונות, מזומן והלוואות או דווקא בנדל״ן וקרנות נאמנות שעשויים להיות בסיכון גבוה יחסית.

אז איך מזהים אותם?

אלה המסלולים הקשים יותר לזיהוי, ופעמים רבות נקראים ״מסלול כללי״ אך עשויים להיות להם גם שמות מגוונים אחרים שלא נופלים למסלולים הסולידיים או למסלולים המסוכנים.

מתי כדאי?

אם אתם לא בטוחים שאתם בשלים למסלול בסיכון גבוה אבל לא רוצים להסתפק במסלול סולידי תוכלו לנסות את מסלולי הביניים.

מה עוד כדאי לדעת?

את ההרכב של כל מסלול בכל קרן השתלמות אפשר לבדוק באתר גמל נט ולהשוות ביניהם. גבי עדיין מתלבט באיזה מסלול לבחור ועוד לא בטוח אם ירצה למשוך את הכסף בעוד שלוש שנים כשהקרן תהיה נזילה. עד אז בטוח יצטרך להחליף את האוטו ואולי גם יצאו סוף סוף לחופשה שהוא חיכה לה כבר המון זמן. החבר של גבי מזכיר לו שאפשר לשנות את מסלול ההשקעה בכל עת, כך שתמיד אפשר להתחרט. ובכלל, עדיף לגבי לחשוב על קרן ההשתלמות כעל תוספת לקצבת הפנסיה, שתמיד נמוכה יותר ממה שקיווינו. ככה גבי יוכל ליהנות מהפטור ממס על הרווחים בקרן לאורך שנים רבות ולהרוויח עוד אלפי שקלים פטורים ממס. אם גבי זקוק לכסף הוא תמיד יכול לקחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות בתנאים אטרקטיביים ובריבית נמוכה הרבה יותר מהריבית בבנק. כך גבי יוכל גם לצאת לחופשה שרצה וגם להמשיך לחסוך.